Revista Reflexii Silvane găzduieşte în paginile prezentului număr şi
opiniile şi reflecţiile conturate în cadrul Simpozionului Interjudeţean Ioan
Rus. Desfăşurat la Jibou, în 27 martie 2015, prin strădania demnei urmaşe,
fiica profesorului Ioan Rus, prof. dr. Mădălina Ioana Rus (Liceul
Tehnologic Surduc, judeţul Sălaj), Simpozionul a prilejuit întâlnirea
geografilor universitari şi preuniversitari cu colegii biologi, geologi,
economişti, dar şi cu reprezentanţi ai administraţiei locale şi judeţene, într-un
demers ştiinţific motivat de necesitatea redimensionării impactului
antropic asupra peisajului sălăjean, dezvoltării durabile şi educaţiei
ecologice în orizontul local.
Dimensiunile economice, sociale şi ecologice ale dezvoltării teritoriului
pot fi surprinse prin indicatorii dezvoltării durabile, la nivel local, regional şi
global, dar şi prin indicatori de legătură, de relaţie între domeniul economic,
socio-uman şi mediu înconjurător, indicatori care se află la graniţa dintre cele
trei tipuri de capital: economic, uman, ecologic (aşa cum afirma Altman, I.,
2016, în lucrarea Regionalizarea, apărută la editura clujeană Ecou Transilvan).
Aceşti indicatori ai dezvoltării economice, sociale, ai protecţiei şi conservării
calităţii mediului trebuie să reflecte convergenţă la nivelul spaţiului decizional
al regiunii, al comunităţii urbane şi rurale, altfel amenajarea voluntaristă a
teritoriului (Irimuş, I.A., 2015) asociază riscuri naturale (geomorfologice,
hidrice, biotice, climatice) şi antropice (tehnologice, medicale, sociodemografice,
socio-economice etc.).
Disfuncţiile între educaţia environmentală şi conservarea, protecţia
mediului se reflectă în exploatarea primară a resurselor locale şi prelucrare
primară a acestora (Medve, A., 2015), venituri mici ale populaţiei, investiţii
diminuate sau chiar absenţa investiţiilor în infrastructură, sănătate,
învăţământ etc. (Dîngă, I., 2015; Zaharia, M., 2015; Loredana Dan, 2015;
Sur, D.V, 2015).
Matricele de cuantificare a competitivităţii regionale sau locale trebuie
să fie construite prin analiza terenului şi evaluarea potenţialului productiv al
acestuia (Mădălina Rus, 2015). Evaluarea competitivităţii nu oferă soluţii
general-valabile pentru toate comunităţile româneşti rurale ori urbane, iar
studiile ştiinţifice soluţionează parţial problemele regionale, însă, ele
reprezintă un început, un model ce poate fi îmbunătăţit prin aportul coordonat
al specialiştilor economişti, geologi, geografi, biologi, istorici etc.
Implicarea dascălului sălăjean în proiectarea profilului moral al
viitorului expert, astăzi elev pe băncile şcolii gimnaziale ori liceale este
binevenită (Poka, Şt., 2015; Petran, I., 2015; Elena Cojan, 2015; Lakatos,
A., 2015; Mirela Pop, 2015), întrucât realizează conexiunea între specialist
şi viitorul expert, transpunând limbajul ştiinţific în unul didactic, accesibil
elevului din ciclul primar, gimnazial ori liceal.
Lucrările susţinute în cadrul Simpozionului Interjudeţean Ioan Rus şi
publicate în paginile revistei Reflexii Silvane, nr. 2, 2015 au fost: Ioan-Aurel
Irimuş – Amenajarea voluntaristă a teritoriului şi riscurile geomorfologice;
Mădălina-Ioana Rus – Caracteristicile morfometrice ale bazinului hidrografic
Almaş; Aurel Medve – Efectele exploatării balastului în Depresiunea
Guruslăului; Ioan Dîngă – Ioan Vancea – personalitate a Surducului; Ştefan
Poka – Despre simulările examenelor naţionale; Ioan Petran – Actualitatea
educaţiei patriotice; Elena Cojan – Aspecte privind modul în care dezvoltarea
psihică a copilului influenţează învăţarea noţiunilor de geometrie; Mihai
Zaharia – Agricultura complexului teritorial Surduc; Anton Lakatos –
Compunerea în învăţământul primar; Elena Cojan, Mirela Teodora Pop –
Pragul emoţional generat de trecerea de la ciclul primar la cel gimnazial;
Loredana Dan – Istorie şi tradiţie la confluenţa Someşului Mare cu Someşul
Mic; Dănuţ-Viorel Sur – Vechimea şi evoluţia aşezărilor din comuna Hida;
Dora Alexandra Păşcuţă – Sistemul de guvernare ottonian – între moştenirea
carolingiană şi inovaţia politico-istorică; Zaharie-Claudiu Gadiel – Vestigii
geologice colectate de pe teritoriul comunei Creaca; Anastasia-Ioana Pop –
Reprezentarea democraţiei în mass-media; Tonia Kerekes, Iulia Savoş –
Dezvoltarea jocului simbolic la copiii cu tulburări din spectrul autist; Alina
Alb Lupaş, Violeta Taichiş – Alegerea strategiilor pentru realizarea
activizării, individualizării şi diferenţierii activităţilor matematice; Floarea
Pop – Plantele medicinale – izvor de sănătate; Liviu Chiş-Dan – Avantajele
utilizării TIC în procesul educaţional; Armanda Ramona Stroia – Utilizarea
didactică a tabletelor: inovaţie sau clişeu al educaţiei digitale?
Lucrările cuprinse în cadrul revistei Reflexii Silvane, nr. 3/2016 susţin
problematica dezvoltării regionale durabile, dar se constituie şi într-un
îndemn la reflecţie asupra formării viitorilor specialişti în domeniul
managementului resurselor umane.
Prof. univ. dr. Ioan-Aurel IRIMUŞ
Director Şcoala Doctorală de Geografie
Universitatea „Babeş-Bolyai”, Cluj-Napoca
REFLEXII SILVANE
Revistă pentru educaţie şi cultură pedagogică
ISSN 2344- 505X
ISSN-L 2344-505X
Colectivul de redacţie:
Redactori:
prof. Ioan DÎNGĂ – Liceul Tehnologic nr. 1 Surduc
prof. dr. Mădălina-Ioana RUS – Liceul Tehnologic nr. 1 Surduc
prof. Aurora-Victoria IACOBHAZI – Liceul Tehnologic nr. 1 Surduc
Secretar de redacţie:
Prof. Ioan DÎNGĂ- Liceul Tehnologic nr. 1 Surduc
Redactare texte: autorii articolelor
Concepţie grafică, copertă:
Prof. dr. Mădălina-Ioana RUS- Liceul Tehnologic nr. 1 Surduc
Colaboratori ştiinţifici:
Prof. univ. dr./Director SD Geografie – Ioan-Aurel IRIMUŞ, Facultatea
de Geografie, Universitatea „Babeş-Bolyai” Cluj-Napoca
Prof. dr. Mădălina-Ioana RUS – Liceul Tehnologic nr. 1 Surduc
Prof. univ. dr. Florin BLAGA – Universitatea din Oradea, Facultatea de Inginerie
Managerială şi Tehnologică
Prof. dr. Sanda ROŞCA – Şcoala Gimnazială „Mihai Eminescu” Dej
Prof. dr. consilier şcolar Bianca-Ioana MADA – Liceul Teoretic
„Lucian Blaga”, Oradea/cadru didactic asociat la Universitatea din Oradea,
Facultatea de Ştiinţe Socio-Umane, Departamentul de Psihologie
Colaboratori:
prof. Adrian GIONEA-REVNIC
prof. ing. dr. Maria MADA