O nouă ediție a Taberei de pictură pe sticlă de la Iaz
24 iunie 2016
Muzeu Scolar de Etnografie si Istorie la Cehu Silvaniei
25 iunie 2016

Reflexe Silvane

Cu sprijinul Centrului de Cultură și Artă al Județului Sălaj a apărut numărul 3/2016 al revistei „Reflexe Silvane”, revistă pentru educaţie şi cultură pedagogică editată de Liceul Tehnologic nr. 1 Surduc.

 

 

Revista Reflexii Silvane găzduieşte în paginile prezentului număr şi

opiniile şi reflecţiile conturate în cadrul Simpozionului Interjudeţean Ioan

Rus. Desfăşurat la Jibou, în 27 martie 2015, prin strădania demnei urmaşe,

fiica profesorului Ioan Rus, prof. dr. Mădălina Ioana Rus (Liceul

Tehnologic Surduc, judeţul Sălaj), Simpozionul a prilejuit întâlnirea

geografilor universitari şi preuniversitari cu colegii biologi, geologi,

economişti, dar şi cu reprezentanţi ai administraţiei locale şi judeţene, într-un

demers ştiinţific motivat de necesitatea redimensionării impactului

antropic asupra peisajului sălăjean, dezvoltării durabile şi educaţiei

ecologice în orizontul local.

Dimensiunile economice, sociale şi ecologice ale dezvoltării teritoriului

pot fi surprinse prin indicatorii dezvoltării durabile, la nivel local, regional şi

global, dar şi prin indicatori de legătură, de relaţie între domeniul economic,

socio-uman şi mediu înconjurător, indicatori care se află la graniţa dintre cele

trei tipuri de capital: economic, uman, ecologic (aşa cum afirma Altman, I.,

2016, în lucrarea Regionalizarea, apărută la editura clujeană Ecou Transilvan).

Aceşti indicatori ai dezvoltării economice, sociale, ai protecţiei şi conservării

calităţii mediului trebuie să reflecte convergenţă la nivelul spaţiului decizional

al regiunii, al comunităţii urbane şi rurale, altfel amenajarea voluntaristă a

teritoriului (Irimuş, I.A., 2015) asociază riscuri naturale (geomorfologice,

hidrice, biotice, climatice) şi antropice (tehnologice, medicale, sociodemografice,

socio-economice etc.).

Disfuncţiile între educaţia environmentală şi conservarea, protecţia

mediului se reflectă în exploatarea primară a resurselor locale şi prelucrare

primară a acestora (Medve, A., 2015), venituri mici ale populaţiei, investiţii

diminuate sau chiar absenţa investiţiilor în infrastructură, sănătate,

învăţământ etc. (Dîngă, I., 2015; Zaharia, M., 2015; Loredana Dan, 2015;

Sur, D.V, 2015).

Matricele de cuantificare a competitivităţii regionale sau locale trebuie

să fie construite prin analiza terenului şi evaluarea potenţialului productiv al

acestuia (Mădălina Rus, 2015). Evaluarea competitivităţii nu oferă soluţii

general-valabile pentru toate comunităţile româneşti rurale ori urbane, iar

studiile ştiinţifice soluţionează parţial problemele regionale, însă, ele

reprezintă un început, un model ce poate fi îmbunătăţit prin aportul coordonat

al specialiştilor economişti, geologi, geografi, biologi, istorici etc.

Implicarea dascălului sălăjean în proiectarea profilului moral al

viitorului expert, astăzi elev pe băncile şcolii gimnaziale ori liceale este

binevenită (Poka, Şt., 2015; Petran, I., 2015; Elena Cojan, 2015; Lakatos,

A., 2015; Mirela Pop, 2015), întrucât realizează conexiunea între specialist

şi viitorul expert, transpunând limbajul ştiinţific în unul didactic, accesibil

elevului din ciclul primar, gimnazial ori liceal.

Lucrările susţinute în cadrul Simpozionului Interjudeţean Ioan Rus şi

publicate în paginile revistei Reflexii Silvane, nr. 2, 2015 au fost: Ioan-Aurel

Irimuş – Amenajarea voluntaristă a teritoriului şi riscurile geomorfologice;

Mădălina-Ioana Rus – Caracteristicile morfometrice ale bazinului hidrografic

Almaş; Aurel Medve – Efectele exploatării balastului în Depresiunea

Guruslăului; Ioan Dîngă – Ioan Vancea – personalitate a Surducului; Ştefan

Poka – Despre simulările examenelor naţionale; Ioan Petran – Actualitatea

educaţiei patriotice; Elena Cojan – Aspecte privind modul în care dezvoltarea

psihică a copilului influenţează învăţarea noţiunilor de geometrie; Mihai

Zaharia – Agricultura complexului teritorial Surduc; Anton Lakatos –

Compunerea în învăţământul primar; Elena Cojan, Mirela Teodora Pop –

Pragul emoţional generat de trecerea de la ciclul primar la cel gimnazial;

Loredana Dan – Istorie şi tradiţie la confluenţa Someşului Mare cu Someşul

Mic; Dănuţ-Viorel Sur – Vechimea şi evoluţia aşezărilor din comuna Hida;

Dora Alexandra Păşcuţă – Sistemul de guvernare ottonian – între moştenirea

carolingiană şi inovaţia politico-istorică; Zaharie-Claudiu Gadiel – Vestigii

geologice colectate de pe teritoriul comunei Creaca; Anastasia-Ioana Pop –

Reprezentarea democraţiei în mass-media; Tonia Kerekes, Iulia Savoş –

Dezvoltarea jocului simbolic la copiii cu tulburări din spectrul autist; Alina

Alb Lupaş, Violeta Taichiş – Alegerea strategiilor pentru realizarea

activizării, individualizării şi diferenţierii activităţilor matematice; Floarea

Pop – Plantele medicinale – izvor de sănătate; Liviu Chiş-Dan – Avantajele

utilizării TIC în procesul educaţional; Armanda Ramona Stroia – Utilizarea

didactică a tabletelor: inovaţie sau clişeu al educaţiei digitale?

Lucrările cuprinse în cadrul revistei Reflexii Silvane, nr. 3/2016 susţin

problematica dezvoltării regionale durabile, dar se constituie şi într-un

îndemn la reflecţie asupra formării viitorilor specialişti în domeniul

managementului resurselor umane.

Prof. univ. dr. Ioan-Aurel IRIMUŞ

Director Şcoala Doctorală de Geografie

Universitatea „Babeş-Bolyai”, Cluj-Napoca

 

REFLEXII SILVANE

Revistă pentru educaţie şi cultură pedagogică

ISSN 2344- 505X

ISSN-L 2344-505X

Colectivul de redacţie:

Redactori:

prof. Ioan DÎNGĂ – Liceul Tehnologic nr. 1 Surduc

prof. dr. Mădălina-Ioana RUS – Liceul Tehnologic nr. 1 Surduc

prof. Aurora-Victoria IACOBHAZI – Liceul Tehnologic nr. 1 Surduc

Secretar de redacţie:

Prof. Ioan DÎNGĂ- Liceul Tehnologic nr. 1 Surduc

Redactare texte: autorii articolelor

Concepţie grafică, copertă:

Prof. dr. Mădălina-Ioana RUS- Liceul Tehnologic nr. 1 Surduc

Colaboratori ştiinţifici:

Prof. univ. dr./Director SD Geografie – Ioan-Aurel IRIMUŞ, Facultatea

de Geografie, Universitatea „Babeş-Bolyai” Cluj-Napoca

Prof. dr. Mădălina-Ioana RUS – Liceul Tehnologic nr. 1 Surduc

Prof. univ. dr. Florin BLAGA – Universitatea din Oradea, Facultatea de Inginerie

Managerială şi Tehnologică

Prof. dr. Sanda ROŞCA – Şcoala Gimnazială „Mihai Eminescu” Dej

Prof. dr. consilier şcolar Bianca-Ioana MADA – Liceul Teoretic

„Lucian Blaga”, Oradea/cadru didactic asociat la Universitatea din Oradea,

Facultatea de Ştiinţe Socio-Umane, Departamentul de Psihologie

Colaboratori:

prof. Adrian GIONEA-REVNIC

prof. ing. dr. Maria MADA

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *