11 februarie Ziua Europeana a Numarului Unic de Urgente 112

Servicii de mediere acordate gratuit de AJOFM Salaj
10 februarie 2016
DRUM MIZERABIL
11 februarie 2016

11 februarie Ziua Europeana a Numarului Unic de Urgente 112

Manifestarea este o ocazie specialã pentru constientizarea cetãtenilor europeni si a turistilor cu privire

la Numãrul European de Urgentã 112.

 

 

Anul acesta, Ziua Europeanã 112 este dedicatã studenþilor beneficiari ai programelor de mobilitate universitarã ERASMUS, cu accent pe o mai bunã informare ºi conºtientizare a acestora. În anul academic 2012 – 2013, 268.143 studenþi au cãlãtorit în alte state Europene în scop educaþional sau în cadrul diferitelor forme de pregãtire.

În acest context, Asociaþia Numãrului European de Urgenþã (EENA) a solicitat serviciilor naþionale de urgenþã, birourilor de informare ale UE din statele membre, reþelelor europene de cooperare studenþeascã ºi agenþiilor ERASMUS sã contribuie pentru maximizarea impactului acþiunilor de promovare 112 pe o categorie cât mai mare de public þintã.

Gary Machado, directorul executiv al EENA, a afirmat că “Nivelul alarmant de scăzut al informaţiilor despre 112 îi face pe oameni vulnerabili, în special pe cei tineri, studenţii care călătoresc. Furnizarea către aceştia de informaţii clare şi cuprinzătoare trebuie să devină o prioritate, şi nu doar astăzi, ci în fiecare zi”.

În România, Serviciul de Telecomunicaþii Speciale (STS), cu sprijinul Consiliului Naþional al Rectorilor, a organizat, la 11 februarie a.c., o zi de informare 112 în centrele universitare din þarã. În numeroase instituþii de învãþãmânt superior româneºti, în special acolo unde au loc programe de mobilitate ERASMUS, au fost pregãtite puncte de informare 112, au fost postate afiºe cu mesaje în limbile englezã, francezã ºi germanã ºi au fost distribuite pliante informative. Au mai fost organizate vizite ale elevilor ºi studenþilor în centrele de primire apeluri de urgenþã 112.

Informaþiile corespunzãtoare pe tema 112 vor permite studenþilor, în special celor strãini, sã aibã grijã de propria lor siguranþã într-un mod responsabil ºi eficient. Educându-ne pe noi ºi familiile noastre, dar ºi prietenii, cu privire la existenþa ºi corecta folosire a Numãrului de Urgenþã 112, vom contribui activ la un viitor mai sigur pentru toþi cetãþenii europeni.

Statistica pe anul trecut realizatã de Serviciul de Telecomunicaþii Speciale (STS) aratã cã la Numãrul Unic de Urgenþã 112 au fost primite ºi tratate 15.561.664 apeluri. Dintre acestea 5.926.985 (38,09 %) au fost reale ºi 9.634.679 (61.91 %) false. Cele mai multe au fost transferate cãtre Ambulanþã – 3.741.439 (60,74 %), Poliþie – 1.373.394 (22,30 %), Pompieri – SMURD – 869.059 (14,11  %) ºi Jandarmerie – 168.788 (2,74 %).

Din punct de vedere al apelurilor false, judeţele Covasna, Călăraşi şi Mureş  ocupă primele locuri.

Pe luna ianuarie 2016, din totalul de 1.244.049 apeluri, 486.142 ( 39,08 %) au fost reale ºi 757.907 (60,92 %) false.

Urmare constatărilor făcute de către autorităţile statului, 13.146 de cetăţeni au fost sancţionaţi conform legii pentru apeluri false şi abuzive către numărul 112. Cele mai multe sancţiuni au fost aplicate în judeţele Teleorman, Bucureşti şi Suceava.

 

România, printre statele Uniunii Europene cu cele mai bune performanţe în utilizarea numărului unic de urgenţă 112

 

Potrivit celui mai recent raport al Comisiei Europene, România se situeazã printre statele membre cu cei mai buni timpi de reacþie (sub 10 secunde) ºi o acurateþe sporitã în a localiza apelanþii la numãrul unic de urgenþã 112.

 

Ţara noastră face parte dintre cele 5 state membre care reprezintă exemple de bună practică.

Serviciul de Telecomunicaţii Speciale este organul central al statului, care administrează, exploatează, întreţine şi dezvoltă Sistemului Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă.

Timpul mediu de rãspuns al Centrului 112 este de 3,68 secunde ºi este înregistrat în cazul a 94,63% dintre apelurile la numãrul unic de urgenþã.

În ce priveşte localizarea apelanţilor, aceasta se face in proporţie de 97,20% pentru reţelele de telefonie fixă şi de 99,27% pentru cele de telefonie mobilă.

Potrivit aceluiaºi raport al Comisiei Europene, România este una dintre puþinele þãri membre UE în care 112 este   numãr unic   de urgenþã.

În urma campaniilor de educare ºi informare desfãºurate de cãtre Serviciul de Telecomunicaþii Speciale, în þara noastrã, numãrul de apeluri false a scãzut în ultimii ani cu aproximativ 38 % ºi se situeazã la circa 62 de procente, înscriindu-se în media înregistratã la nivel european.

Eurobarometrele Comisiei Europene, referitoare la numărul unic european de urgenţă 112, arată că România a făcut progrese remarcabile în administrarea şi dezvoltarea Sistemului Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă şi se află pe primele locuri în ceea ce priveşte informarea şi educarea populaţiei în UE.

Numãrul pan-european de urgențã 112 a fost creat în 1991.

În aprilie 2005, Sistemul Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă 112 a devenit operaţional în toată România.

Începând cu anul 2008, 112 este singurul numãr care poate fi folosit de pe orice telefon fix sau mobil pentru a beneficia, gratuit, de serviciile de urgențã (ambulanțã, pompieri și poliție) în orice țarã a Uniunii Europene.

Din octombrie 2015, în România, este funcþional serviciul de anunþare a urgenþelor prin SMS pentru persoanele cu dizabilitãþi de auz ºi / sau vorbire, prin mesaje scurte la numãrul 113, pãstrând caracteristicile serviciului 112 de voce: gratuitate ºi accesibilitate. Pentru a putea utiliza acest numãr este obligatorie înscrierea în baza de date a Serviciului 112.

Pânã acum, au fost validate ca ºi înregistrate 2.200 de persoane iar activitatea continuã.

De la darea in folosinþã a facilitaþii SMS 113, au fost primite 26  solicitãri.

Numărul unic pentru apeluri de urgenţă 112 trebuie folosit doar atunci cînd este necesară intervenţia agenţiilor specializate de urgenţă, pentru asigurarea asistenţei imediate în situaţii în care este periclitată viaţa, integritatea ori sănătatea cetăţeanului, ordinea publică, proprietatea publică sau privată ori mediul.

Apelarea abuzivã a numãrului unic pentru apeluri de urgenþã 112 sau transmiterea de mesaje false la numãrul 113 constituie contravenþii iar faptele sunt sancþionate cu amendã de la 500 la 1000 de lei.

Pentru mai multe informaþii accesati www.112.ro

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *