Activitatea efectivelor de ordine publică ale Inspectoratulului de Jandarmi Județean Sălaj în semestrul I 2025

BĂRBAT DEPISTAT LA VOLAN CU PERMISUL SUSPENDAT ȘI CU 0,82 MG/L ALCOOL PUR ÎN AERUL EXPIRAT
22 iulie 2025
Cadrele didactice care au promovat examenul
23 iulie 2025

Activitatea efectivelor de ordine publică ale Inspectoratulului de Jandarmi Județean Sălaj în semestrul I 2025

În perioada 01.01.2025 – 30.06.2025 activitatea I.J.J. Sălaj s-a axat pe executarea cu profesionalism a misiunilor specifice, de asigurare a ordinii publice, prevenire şi combatere a faptelor antisociale, precum şi pe cooperarea și colaborarea cu instituţiile şi autorităţile publice partenere, adaptate în mod continuu provocărilor actuale la adresa ordinii de drept, precum şi la evoluţia situaţiei operative.

Un palier important de acțiune l-a reprezentat participarea la menținerea ordinii și siguranței publice sub coordonarea și conducerea I.P.J Sălaj, ca direcție principală de acțiune stabilită la nivelul M.A.I în vederea creșterii gradului de siguranță al cetățenilor.

Astfel, în perioada analizată, pentru aplicarea prevederilor acestor documente programatice, structurile de ordine publică au acţionat pentru îndeplinirea următoarelor obiective prioritare:

  1. Creşterea eficienţei misiunilor de asigurare şi restabilire a ordinii publice la nivelul zonei de competenţă, concomitent cu asigurarea  suportului necesar executării acestora;
  2. Participarea activă la executarea misiunilor de menţinere a ordinii publice în sistem integrat, atât în mediul urban, cât şi în zone identificate cu potenţial de risc criminogen ridicat;
  3. Asigurarea unei capacităţi de intervenţie ridicate, atât în domeniul ordinii publice cât şi în situaţii de urgenţă; 
  4. Aplicarea unui sistem eficient de management pe toate liniile de activitate;
  5. Siguranța mediului școlar;

Urmărirea îndeplinirii obiectivelor asumate s-a făcut prin dispozitivele curente adoptate, completate cu dispozitive punctuale, stabilite în cadrul programului de eficientizare a activităților în spațiul public ,,Blocada”.

    CREŞTEREA PERFORMANŢEI ACTIVITĂŢILOR OPERATIVE

În perioada de referinţă, activitatea Inspectoratului de Jandarmi Judeţean Sălaj a fost organizată şi planificată, avându-se în vedere principalele direcţii de acţiune pentru îndeplinirea atribuțiilor stabilite în domeniul ordinii publice, prevenirii şi descoperirii faptelor de natură penală sau contravențională în întreaga zonă de responsabilitate.

Pentru asigurarea unui climat corespunzător de ordine şi siguranţă publică, structurile subordonate inspectoratului au executat misiuni de  asigurare şi restabilire a ordinii publice, au participat la misiuni de menţinere a ordinii publice, precum şi de combatere a fenomenului infracţional şi contravenţional, acestea fiind executate atât prin dispozitive adoptate de către structurile proprii, cât şi în cooperare cu structurile teritoriale aparținând Inspectoratului de Poliţie Judeţean Sălaj.

           a) Asigurarea şi restabilirea ordinii publice

Structurile de ordine publică şi-au îndeplinit atribuţiile specifice pe linia asigurării ordinii publice, executând și misiuni de intervenţie şi restabilire a ordinii publice când aceasta a fost tulburată prin orice fel de acţiuni ce contravin legilor în vigoare, succesul îndeplinirii acestor misiuni fiind potenţat de specializarea Jandarmeriei pe acest domeniu.  

Principalele direcții de acțiune au constat în analizarea și gestionarea eficientă a situaţiei operative, desfăşurarea în bune condiţii a misiunilor, asigurarea intervenţiei ferme pentru prevenirea şi aplanarea unor stări conflictuale, restabilirea ordinii publice, precum şi buna cooperare interinstituţională.

O prioritate acţională a fost și stabilirea necesarului de efective şi mijloace necesare pentru îndeplinirea misiunilor din responsabilitate, dimensionarea corespunzătoare a dispozitivelor de asigurare a ordinii publice în scopul evitării situaţiilor de risc, descurajarea elementelor infracţionale, combaterea fenomenelor cu impact stradal (cerşetoria, furturile etc.) concomitent cu reluarea desfășurării adunărilor publice.

Concentrarea eforturilor pentru  realizarea unor dispozitive viabile şi flexibile care să poată fi uşor adaptate sau reorientate pentru îndeplinirea unor misiuni neprevăzute sau pentru rezolvarea situaţiilor deosebite în vederea asigurării intervenţiei ferme, pentru prevenirea şi aplanarea situaţiilor ce ar putea evolua spre tulburarea ordinii publice, în funcţie de specific, gradul de risc sau ameninţarea creată, a fost, de asemenea, un deziderat îndeplinit cu responsabilitate de către unitatea noastră.

Aceste eforturi au avut ca scop creşterea autorităţii structurilor de aplicare a legii, organizarea de acţiuni specifice punctuale, întărirea prezenţei echipelor de patrulare în mediile şi zonele de interes operativ, în scopul diminuării fenomenului infracţional, creşterea vizibilităţii structurilor de ordine publică în zonele cu risc criminogen identificate, atât în mediul urban cât şi în cel rural, şi asigurarea interoperabilităţii structurilor implicate pe timpul desfăşurării acţiunilor specifice în sistem integrat, pentru prevenirea şi combaterea fenomenului infracţional, prin organizarea de patrulări şi acţiuni preventiv-reactive.

Pe linia misiunilor de asigurare a ordinii publice cu ocazia manifestărilor sportive,  Inspectoratul de Jandarmi Judeţean Sălaj a asigurat ordinea şi siguranţa publică la competiţiile de handbal feminin organizate în cadrul Ligii Florilor de clubul sportiv Handbal Club Zalău, la competiţiile de volei masculin organizate în cadrul Diviziei A1 de S.C.M. Zalău și la meciurile de fotbal organizate în Liga a III-a de fotbal masculin de către Sport Club Municipal Zalău.

A fost asigurat climatul de ordine şi siguranţă civică la manifestările cultural – artistice şi comemorative, cele mai exemplificative fiind: Ziua Unirii Principatelor Române, Ziua Eroilor, Ziua Imnului Naţional, Ziua Drapelului Național, sărbătorirea Zilei Maghiarilor de Pretutindeni, Marșul pentru viață, manifestări dedicate comemorării victimelor Holocaustului, Măsurișul oilor de la Pria, Spuma Party, Fata Catanei, Btahory Fest  precum şi manifestări specifice fiecărei localităţi.

Manifestări religioase cu participarea unui număr mare de credincioşi la care jandarmii au asigurat măsurile de ordine au avut loc la Catedrala Sfânta Vineri cu ocazia întronizării Episcopului Sălajului, la mănăstirile Bic, Strâmba, Voivodeni, Rus şi Bălan, în special cu ocazia Sărbătorilor Pascale, a Rusaliilor şi a hramului acestor lăcaşuri de cult.

În perioada analizată, structurile subordonate inspectoratului au executat o gamă largă de misiuni şi acţiuni, atât independent cât şi în cooperare cu alte instituţii. 

Pe genuri de misiuni, acestea se prezintă astfel:

Misiuni de asigurare a ordinii publice = 969, față de 668 în anul 2024, (în creștere cu 45%), astfel: 

–  160  misiuni la manifestări cultural-artistice, religioase, promoţionale etc. în anul 2025, față de 170 în anul 2024;

–   24  misiuni la manifestări sportive în anul 2025, față de 25 în anul 2024;

–   7  misiuni la manifestări de protest în anul 2025, față de 15 în anul 2024;

–   16  misiuni la alte acțiuni (în zona instituțiilor de învățământ), față de 6 în anul 2024.

–  762 misiuni desfășurate premergător și pe timpul alegerilor, față de 452 în anul 2024.

Acţiuni de restabilire a ordinii publice şi intervenţii pentru aplanarea unor conflicte = 249, față de 251 în anul 2024, din care: 

–    135 misiuni de intervenţie pentru aplanarea unor conflicte în anul 2025, față de 142 în anul 2024;

       –    114 misiuni de intervenţie la alte solicitări în anul 2025, față de 109 în anul 2024;

De menţionat, ca aspect pozitiv, este faptul că în perioada 01.01.2025-30.06.2025, nu au fost constatate tulburări grave ale ordinii publice pe timpul desfăşurării manifestărilor care au impus prezenţa efectivelor Inspectoratului de Jandarmi Judeţean Sălaj, lucru datorat şi realizării cu eficiență a dispozitivelor proprii, a măsurilor dispuse, a minimizării şi eliminării riscurilor şi vulnerabilităţilor identificate, dar nu în ultimul rând a cooperării foarte bune cu celelalte componente ale Ministerului Afacerilor Interne.

  b) Participarea la menţinerea ordinii publice

Misiunile de menţinere a ordinii publice s-au executat pe două direcţii principale de acţiune:

  • Prevenţia, în sistem integrat, prin constituirea de patrule mixte poliţie/jandarmerie sau prin patrule de jandarmi incluse în sistemul unic de ordine şi siguranţă publică, în conformitate cu prevederile O.M.A.I. nr. 60 din 02.03.2010 privind organizarea şi executarea activităţilor de menţinere a ordinii şi siguranţei publice, cu modificările și completările ulterioare.  
  • Combaterea, prin organizarea unor acţiuni poliţie/jandarmerie sau prin acţiuni punctuale dezvoltate în zone şi medii cu potenţial sporit de criminalitate.

Cu ocazia şedinţelor Grupului de coordonare şi trasare a sarcinilor desfăşurate la nivelul Inspectoratului de Poliţie Judeţean Sălaj s-a încercat abordarea problematicii specifice prin  aplicarea acestui concept modern de orientare a activităţilor.

Au fost implementate măsuri de alocare a efectivelor pentru participarea la misiuni în sistem integrat, conform solicitărilor formulate de către Inspectoratul de Poliţie Judeţean Sălaj, atât în municipiul reşedinţă de judeţ cât şi în întreaga zonă de responsabilitate,  de asigurare a prezenţei echipelor de intervenţie antiteroristă în zona obiectivelor la care paza se realizează cu efective de jandarmi, dar şi în zonele aglomerate ori alte obiective/medii identificate cu grad de risc din zona de responsabilitate.

Activităţile desfăşurate în comun cu poliţia s-au realizat în contextul conturării tot mai clare a obiectivelor prioritare ale structurilor de ordine publică, respectiv câştigarea încrederii populaţiei prin aplicarea fermă a legii şi consolidarea relaţiilor de parteneriat cu comunitatea. 

Astfel, măsurile dispuse au avut ca scop eficientizarea activităţilor de ordine şi  siguranţă  publică, a modului de acţiune, și a optimizării angrenării resurselor umane şi logistice în activităţile de patrulare, ţinând cont de situaţia operativă existentă şi tendinţele de evoluţie a acesteia.

 Structurile de jandarmi şi-au adus aportul în perioada analizată la menţinerea ordinii publice, prin executarea de misiuni prin sistemul patrulelor de jandarmi mobile pe mijloace auto sau pedestre, efectuarea unor acţiuni punctuale în pieţe, târguri, oboare şi alte zone de interes operativ pe raza judeţului Sălaj.

Zilnic, în sprijinul dispozitivul curent de menținere a ordinii publice de pe raza județului Sălaj, cu preoponderență în municipiul Zalău și în celelalte localități urbane, au acționat efective suplimentare de jandarmi pentru prevenirea și combaterea faptelor antisociale, în cadrul acțiunii naționale ,,BLOCADA”.  

Un alt aspect care a stat în atenția jandarmilor sălăjeni pe parcursul primul trimestru al anului 2025 a fost siguranța mediului școlar. Astfel, efectivele Inspectoratului de Jandarmi Județean Sălaj au acționat pentru consolidarea climatului de siguranță în mediul școlar, în conformitate cu Planul teritorial comun de acțiune de la nivelul județului Sălaj, executând un număr total de 408 astfel de misiuni, din care 4 s-au desfășurat cu efective mărite împreună cu I.P.J Sălaj, pe linia prevenirii și combaterii absenteismului școlar, precum și a comerțului ilegal cu produse din alcool și tutun, și au fost desfășurate 3 activități de intervenție preventivă în instituțiile de învățământ.

Totodată, pentru prevenirea și combaterea faptelor antisociale în domenii precum protecția mediului,  silvic, cinegetic sau piscicol, în semestrul I al anului 2025 s-au organizat acțiuni în cooperare cu instituții responsabile în domeniile mai sus menționate, acțiuni punctuale și misiuni de patrulare în mediu rural cu efective de jandarmi, desfășurându-se astfel un număr de 193 de misiuni reușind să se facă prevenție, dar și să se combată faptele antisociale indentificate prin aplicarea măsurilor legale.

În perioada analizată s-au executat 2.902, față de 2.975 în anul 2024, astfel:

Misiuni executate în sistem integrat = 2.488,  față de 2.536 în anul 2024, astfel:

              – 988  misiuni prin patrule de jandarmi executate în mediul urban în anul 2025, față de 890 în anul 2024;

              – 61    misiuni prin patrule de jandarmi executate în mediul rural în anul 2025, față de 107 în anul 2024;

              – 1227   misiuni prin patrule mixte executate în mediul urban în anul 2025, față de 1275 în anul 2024;

              – 212    misiuni prin patrule mixte executate în mediul rural în anul 2025, față de 264 în anul 2024.

Misiuni date în competenţa Jandarmeriei Române = 414, față de 439 în anul 2024, astfel:

– 408  acțiuni executate în zona instituțiilor de învățământ în anul 2025, față de 424 în anul 2024;  

– 6  acțiuni punctuale în anul 2025, față de 15 în anul 2024;

     c) Acţiuni executate în cooperare/ colaborare cu alte instituţii.

În perioada de referință au fost executate un număr de 685 de misiuni în cooperare sau colaborare cu alte instituții, față de 657 în anul 2024, astfel:

                  – 646   misiuni cu poliţia în anul 2025, față de 617 în anul 2024;  

                  – 2       misiuni cu alte structuri ale MAI în anul 2025, față de 2 în anul 2024;

                  – 1       misiune cu S.P.P. în anul 2025, față de 2 în anul 2024;

                  – 2       misiuni cu DIICOT. în anul 2025, față de 1 în anul 2024;

      – 4       misiuni cu exec. judecătorești în anul 2025, față de 1 în anul 2024;

      – 2       misiuni cu organele adm. pub. Locale în anul 2025, față de 0 în anul 2024;

      – 4       misiuni cu organele silvice în anul 2025, față de 6 în anul 2024;

      – 2       misiuni cu organele piscicole în anul 2025, față de 1 în anul 2024;

      – 1      misiune cu ANP în anul 2025, față de 7 în anul 2024;

      – 1      misiune cu Electrica S.A. în anul 2025, față de 0 în anul 2024;

                  – 20    misiuni cu Transurbis în anul 2025, față de 18 în anul 2024.

d) Acțiuni speciale și Antiteroriste

În contextul situației de securitate la frontiera de nord a României, a intensificării fluxurilor migratorii, urmare a evenimentelor negative de tip terorist înregistrate în ultima perioadă de timp în spațiul Uniunii Europene, precum și în contextul evoluției situației de securitate marcate de escaladarea în acțiuni violente a tensiunilor din Orientul Mijlociu, au fost identificate posibilități de exportare a unor factori de risc la adresa ordinii și siguranței publice către Europa și, implicit și către România (posibile situații de risc la adresa ordinii publice care pun în pericol siguranţa cetăţenilor, proprietatea publică şi privată, securitatea obiectivelor la care paza şi protecţia este asigurată cu efective de jandarmi, situații de risc la adresa siguranței cetățenilor/ comunităților evreiești și securității obiectivelor frecventate de aceștia etc.). 

În consecință, pentru prevenirea producerii unor incidente cu impact major asupra climatului de ordine și siguranță publică, Inspectoratul de Jandarmi Judeţean Sălaj a întreprins măsuri de minimizare a riscurilor și vulnerabilităților specifice, la nivelul județului, asigurând o prezență permanentă în spațiul public a structurilor de acțiuni speciale și antiteroriste, misiunile executându-se prin alternanţă de către efectivele grupei  I  A.S.A.T din cadrul Detaşamentului Mobil şi subunitatea S.A.S. din cadrul Inspectoratului de Poliție Județean Sălaj.

Astfel, pentru asigurarea unei reacţii instituţionale eficiente, structura  de acțiuni speciale și antiteroriste a executat în perioada supusă evaluării  un număr de 503 misiuni, față de 636 în anul 2024 astfel:

– 186 misiuni de protecție și supraveghere antiteroristă a obiectivelor din competență în anul 2025, față 192 de în anul 2024;

–  15 rezerve de intervenție cu ocazia desfășurării unor adunări publice în anul 2025, față de 17 în anul 2024;

–  5 misiuni în cooperare cu D.I.I.C.O.T. B.T. Sălaj, I.P.J. Cluj și S.C.C.O. Sălaj în anul 2025, față de 6 în anul 2024;

–  4 misiuni de intervenție pentru protecția transporturilor în anul 2025, față de 8 în anul 2024;

– 289 acțiuni de aplicare a unor mandate D.I.I.C.O.T. B.T. Sălaj în anul 2025, față de 413 în anul 2024.

e) Prevenirea şi combaterea faptelor antisociale

În perioada supusă analizei, personalul din cadrul unităţii cu atribuţii în domeniul prevenirii şi combaterii faptelor antisociale a desfăşurat cu succes activităţile specifice, atât în cadrul acţiunilor proprii, cât şi în cele derulate în cooperare cu alte instituţii.

Acţiunile specifice desfășurate s-au concentrat pe eficientizarea măsurilor de combatere a faptelor de natură penală sau contravenţională, continuarea programelor de prevenire şi pregătire antiinfracţională a populaţiei, dar şi pe derularea parteneriatelor cu instituțiile de învățământ. În semestrul I 2025, activitatea de constatare a faptelor de natură penală poate fi apreciată ca fiind pozitivă. Astfel, pe timpul misiunilor executate independent, au fost constatate un număr de 33 infracţiuni cu 39 făptuitori (față de 46 infracţiuni cu 45 făptuitori în semestrul I 2024) iar cu ocazia executării misiunilor în sistem integrat, în cadrul patrulelor mixte de ordine publică, au fost constatate un număr de 173 infracţiuni cu 180 făptuitori (față de 174 infracţiuni cu 173 făptuitori în semestrul I 2024).

Astfel, pe timpul misiunilor executate în semestrul I 2025, au fost constatate un număr total de 206  infracţiuni cu 219 făptuitori (față de 220 infracţiuni cu 218 făptuitori în semestrul I 2024).

În eficientizarea acestei activităţi un rol important l-a avut valorificarea informaţiilor furnizate structurilor operative de către personalul de specialitate al structurii de cercetare-documentare privind situaţiile concrete de încălcare a dispoziţiilor legale, precum şi concluziile referitoare la infracţionalitatea stradală, sesizată sau constatată, furnizate de către Inspectoratul de Poliţie Judeţean Sălaj. 

Pe linia activităţilor de prevenire şi pregătire antiinfracţională au fost desfăşurate acţiuni de prevenire periodice, în baza unor parteneriate încheiate cu instituţiile şcolare sau educaţionale, ocazie cu care au fost prezentate aspecte referitoare la prevenirea săvârşirii faptelor ilegale, prevenirea violenţei domestice, a violenţei în şcoli şi pe arenele sportive, a violenţei împotriva persoanelor asistate, prevenirea consumului de droguri, prevenirea corupţiei, precum şi modul de sesizare a infracţiunilor sau a unor situaţii de urgenţă prin intermediul S.N.U.A.U. „112”.

De menţionat este cooperarea eficientă înregistrată la nivelul judeţului Sălaj pe timpul misiunilor desfăşurate în sistem integrat cu poliţia, prin utilizarea analizelor întocmite de către structurile de analiză a informaţiilor din cadrul poliţiei (U.T.A.I.) cu privire la infracţionalitatea stradală sesizată sau constatată.

În materie contravenţională, în semestrul I 2025, la nivelul Inspectoratului s-au aplicat un număr de 1.197 sancţiuni contravenţionale (811 amenzi, 386 avertismente scrise) în valoare de 356.900 lei (față de 1.402 sancţiuni contravenţionale în valoare de 695.250 lei în semestrul I 2024), astfel:

  • 1.067 sancţiuni la Legea nr. 61/1991  în valoare de 309.050 lei ;
  •       16 sancţiuni la Legea nr. 176/2024,  în valoare de 14.000 lei;
  •       10 sancţiuni la Legea nr.171/2010, în valoare de 11.000 lei ; 
  •       19 sancţiuni la O.U.G. 34/2008, în valoare de 20.000 lei ; 
  •       29 sancţiuni la Legea nr. 349/2002,  în valoare de 750 lei ; 
  •         2 sancţiuni la Legea nr. 60/1991,  avertismente;
  •       43 sancţiuni la O.U.G. 92/2021, avertismente;
  •         3 sancţiuni la O.U.G. 55/2002, în valoare de 1.600 lei ; 
  •         3 sancțiuni la Legea 54/2012, în valoare de 600 lei;
  •         4 sancţiuni la Legea nr. 407/2006,  avertismente;
  •         1 sancțiune la Legea 205/2004, avertisment

Pe linia executării mandatelor de aducere, în semestrul I 2025, la nivelul unităţii, au fost executate un număr de 479 mandate de aducere în 45 localităţi, din care au fost materializate prin prezentarea persoanei un număr de315 mandate de aducere, iar prin neprezentarea persoanei un număr de 164 mandate de aducere.

PRINCIPALELE DIRECŢII PENTRU CREŞTEREA  PERFORMANŢEI ÎN PERIOADA URMĂTOARE

  • Creşterea calităţii îndeplinirii misiunilor de ordine şi siguranţă publică cu rezultat în sporirea siguranţei cetăţenilor;
  • Menţinerea la un nivel optim a capacităţii operaţionale şi de intervenţie pentru gestionarea situaţiilor de criză în domeniul ordinii publice, pazei şi protecţiei instituţionale sau în situaţii de urgenţă;
  • Creşterea capacităţii operaţionale şi de intervenţie pentru gestionarea situaţiilor de criză;
  • Menţinerea unei cooperări intra şi interinstituţionale permanente şi constructive, pentru gestionarea corespunzătoare a misiunilor şi acţiunilor comune cu toţi partenerii cu care avem încheiate planuri de cooperare/colaborare;
  • Continuarea executării misiunilor şi activităţilor, pe baza unui sistem de management performant al calităţii.

                                      Compartimentul Informare, Relații Publice și cu Publicul

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *