Afla aici: Programul Teatrului National din Cluj in luna Decembrie 2012

Zalauani sanctionati de politisti
29 noiembrie 2012
Avortul si consecintele lui
29 noiembrie 2012

Afla aici: Programul Teatrului National din Cluj in luna Decembrie 2012

ANUL PORŢILOR DESCHISE: Programul Teatrului Naţional din Cluj  decembrie 2012

 

SALA MARE: Sâmbătă, 8 decembrie, între orele 18:00 – 1:00 Noaptea porţilor deschise

Duminică, 9 decembrie, ora 17:00

Insula de Gellu Naum

spectacol-concert de Ada Milea

scenografia: Valentin Codoiu

asistent regie: Andreea Iacob

distribuţia: Cătălin Herlo, Miron Maxim, Anca Hanu, Adrian Cucu, Ramona Dumitrean, Cristian Grosu, Irina Wintze, Adriana Băileascu, Romina Merei, Silvius Iorga, Cristian Rigman, Ada Milea

Piesa Insula a fost scrisă de Gellu Naum în anul 1966, fiind publicată în volum (Insula, Ceasornicăria Taus. Poate Eleonora) treisprezece ani mai tîrziu, în 1979, la Editura Cartea Românească din Bucureşti.

În scrierea acestui text Gellu Naum a folosit ca sursă de inspiraţie romanul lui Daniel Defoe, Robinson Crusoe. Scriitorul porneşte de la “cîteva  repere mari ale cărţii – naufragiul pe insula pustie, eforturile de supravieţuire ale protagonistului, întâlnirea cu personajul Vineri, sălbaticul a cărui educaţie se face în spirit european” construind “o acţiune multiplu ramificată, ce angajează multe dintre convenţiile literaturii de aventuri şi de senzaţie”, afirmă criticul Ion Pop. Personajele trec dincolo de “reperul livresc iniţial, fiind împrumutate din spaţiul mare al literaturii de aventuri, de la piratul cu  picior de lemn, la misionarul trimis în colonii, ori căpetenia băştinaşilor de pe insulă, chiar şi o Sirenă abandonată”, iar “maşinăria textuală moştenită e chemată să producă mereu situaţii «senzaţionale», înfruntări spectaculoase (…) majoritatea personajelor descoperindu-şi pe parcurs un anumit grad de rudenie. Trădări sentimentale, răpiri, bătălii, expediţii sunt convocate într-o comedie spumoasă, inventivă, în care comicul e alimentat (…) de jocul diverselor categorii de automatisme. De jocurile de limbaj, de exploatarea intertextualităţii.”

Durata spectacolului: 1 h

Spectacol în cadrul Festivalului Internaţional de Teatru „Interferenţe”

Joi, 13 decembrie, ora 19:00

Cîntece de iarnă pentru toate anotimpurile

Spectacol-concert de Ada Milea

PREMIERĂ


Vineri, 14 decembrie, ora 19:00

Idiotul după F.M. Dostoievski

Dramatizarea: Anna Stigsgaard, Ştefana Pop-Curşeu

Regia: Anna Stigsgaard

Scenografia: Adrian Damian

Asistent de regie: Alexandra Sofonea

Mişcarea scenică: Savino Paparella

Cu: Cristian Rigman, Ionuţ Caras, Ramona Dumitrean, Miriam Cuibus, Anca Hanu, Romina Merei, Petre Băcioiu, Matei Rotaru,

Silvius Iorga / Cristian Grosu Prinţul Mîşkin, personajul principal din romanul lui F.M. Dostoievski, suferă de epilepsie, iar boala l-a ţinut departe, ani de zile, de oameni şi de natură. Când ajunge la un spital din Elveţia, se retrezeşte în  sfârşit la viaţă, cu o conştiinţă nouă şi luminoasă a lumii care îl înconjoară.

Ca într-un soi de experiment, Dostoievski îl trimite pe acest om naiv şi „pur“, care crede că „frumuseţea va salva lumea“, înapoi într-o Rusie a unei nefericite umanităţi, disperată şi nesigură de propriul destin. Candoarea fragedă a lui Mîşkin schimbă relaţiile dintre bărbaţii şi femeile pe care îi întâlneşte, dar reţeaua acestor relaţii îl cuprinde şi pe el, până la sufocare. Dostoievski ne face să fim părtaşi la acest experiment eşuat, ca şi când noi înşine am fi subiecţii lui, fiinţe umane care nu suntem capabile să vedem nimic în afara propriei noastre condiţii, prizoniere ale propriei noastre mediocrităţi.

Încercarea de a crea un spectacol de teatru pornind de un roman de anvergură precum Idiotul, fără să îi trădezi sensul sau povestea, a fost o călătorie extraordinară şi complexă – posibilă numai prin dăruirea actorilor şi a întregii echipe. Şi, dacă am trădat, inevitabil, romanul, cred că tocmaia această trădare a făcut să fie posibil să îi rămânem fideli: să explorăm întâlnirea dintre Mîşkin, un naiv venit din afară, cu o lume care nu vrea să fie salvată.

Anna Stigsgaard

Durata spectacolului: 1 h 45 min.


Sîmbătă, 15 decembrie, ora 19:00

Colinde şi cîntece tradiţionale din Transilvania cu Ioan Bocşa şi

Ansamblul de Muzică Tradiţională „Icoane”

Spectacol realizat în parteneriat cu Fundaţia Culturală TerrArmonia

 

Joi, 20 decembrie, ora 18:00

Colinde şi cîntece tradiţionale din Transilvania cu Ioan Bocşa şi

Ansamblul de Muzică Tradiţională „Icoane”

Spectacol realizat în parteneriat cu Fundaţia Culturală TerrArmonia

 

Joi, 27 decembrie, ora 19:00

 

Bolnavul închipuit

de Molière

direcţia de scenă : Sanda Manu

decor : T.Th.Ciupe

costume: Adriana Grand

muzica: Dorina Crişan-Rusu

coregrafia : Florin Fieroiu

cu : Anton Tauf, Melania Ursu, Cristina Pardanschi, Cornel Răileanu, Adrian Cucu, Irina Wintze, Ovidiu Crişan, Anca Hanu, Adriana Băilescu, Angelica Nicoară, Emanuel Petran, Dan Chiorean, Dragoş Pop/Ionuţ Caras, Radu Lărgeanu Ion Vartic scrie despre piesă şi spectacol : « După 330 de ani, ultima piesă a lui Molière e la fel de actuală ca şi atunci. E contemporană cu noi pentru că circumscrie, în zorii modernităţii europene, o problemă intimă, esenţială, a omului : într-un moment în care omul nu mai acceptă că moare pentru că e muritor, ci pentru că e “bolnav” ; de aici relaţia lui neliniştită, obsedantă, cu boala şi, deci, cu ipohondria, în momentul în care, pentru el, moartea  se transformă într-o moarte “medicalizată”. Acest lucru se simte în spectacol, fiindcă Sanda Manu “umanizează” comedia (dacă facem abstracţie de povestirile absurde, decupate atît de ionescian, ale doctorilor). Iar în epilog regizoarea răstoarnă, brusc şi tăios, comedia în t agicomedie, înscenînd magnific – cu fluturări de aripi negre şi ricanări dansante – ultimul vers, grotesc şi crud, al piesei : “Sanguis luare, moarte dare”. Un final de mare Molière ».

durata spectacolului : 2 h

Studioul “Euphorion”


Duminică, 2 decembrie, ora 19:00

Cealaltă Moarte a Ioanei d’Arc de Stefan Tsanev

traducerea, regia şi scenografia: Nic Ularu

costumele: Călina Langa

distribuţia: Eva Crişan, Cornel Răileanu, Emanuel Petran

Stefan Tsanev aduce povestea Ioanei d’Arc într-o realitate extrem-contemporană, în care Dumnezeu este „un om bătrân, slăbănog, zdrenţăros şi jalnic” şi foarte ocupat, fiind solicitat peste măsură. Autorul are grijă să asezoneze textul şi cu o tentativă de viol. Această intenţie a Călăului este radical amendată prin retezarea sexului, redobândirea lui implicând renunţarea la demnitate, pe care, oricum, pentru fiinţa umană este mult mai comod să o piardă: „Ah, e aşa bine să n-ai demnitate!”, exclamă Călăul.

Mesajul ultim este cel al salvării credinţei prin sacrificiul uman: „Dacă ai credinţă, n-ai altceva de făcut decât să arzi pe rug. Cei credincioşi sunt oameni cărora nu le-a rămas altceva de făcut decât să moară. Credinţa e ultima lor alegere”, îi spune Dumnezeu Ioanei. Doar aşa va intra în nemurire.

Durata spectacolului: 1 h 20 min.

 

miercuri, 5 decembrie, ora 19:00

Sărută-mă de Vlad Zografi

 

scenariul şi regia : Victor Olăhuţ

one-man show cu Emanuel Petran

Eroul acestui monolog este “un boschetar ajuns pe drumuri din cauze încîlcite, care-şi prezintă viaţa cu umorul cinic al celui care nu mai are nimic de pierdut, dar şi cu deznădejdea cumplită a celui ce-şi cunoaşte eşecul şi greşelile”.

(Claudiu Groza)

durata spectacolului : 1 h

 

miercuri, 12 decembrie, ora 19:00

Nu vezi că stai în braţele mele, orbule ?

de drag de Nichita Stănescu

regia : Anton Tauf

cu : Eva Crişan, Ramona Dumitrean, Anton Tauf

Este un spectacol de poezie pe versurile lui Nichita Stănescu, cu care actorul Anton Tauf a avut o prietenie de excepţie.

La Nichita Stănescu funcţia tradiţională a limbajului poetic este atotstăpînitoare. În cele mai abisale imagini ale viziunii lirice, cititorul

recunoaşte ceva din rostirea familiară lui. Cuvîntul poetului vrăjeşte, emblema sa fiind sfera şi echivalentul ei în limbă perioada, loc al armonioaselor  simetrii.

durata spectacolului : 1 h 30 min.


Duminică, 16 decembrie, ora 19:00

O, ce zile frumoase ! de Samuel Beckett

traducerea : Anca Măniuţiu

regia : Instván Albu

scenografia: Tibór Tenkei

distribuţia: Miriam Cuibus, Cătălin Codreanu

Piesa face parte dintr-o trilogie, alături de Aşteptîndu-l pe Godot şi Sfîrşit de partidă. Beckett începe să scrie Ce zile frumoase în 1960, în limba engleză şi o publică la New York în 1961. Autorul publică varianta franceză în anul 1962.

Winnie, îngropată pînă la brîu în nisip, scoate din poşetă obiecte banale pentru a compensa vidul care invadează fiecare oră a “frumoasei zile”. Ea doreşte să vorbească neîncetat pentru a învinge liniştea care o înconjoară.

Îşi caută partenerul, pe Willie, o epavă umană redusă la nevoile elementare, dialoghează cu el. În ciuda a toate, este aici o dragoste de viaţă de nestins.

Durata spectacolului: 1 h 30 min.

 

Vineri, 21 decembrie, ora 19:00

Istoria comunismului povestită pentru bolnavii mintal

de Matei Vişniec

regia: Mona Marian

scenografia: Carmencita Brojboiu

ilustraţia muzicală: Corina Sîrbu

distribuţia: Cristian Rigman, Dragoş Pop, Dana Bonţidean (Teatrul

de Păpuşi „Puck”), Eva Crişan, Anca Hanu

Istoria comunismului povestită pentru bolnavii mintal a unuia dintre cei mai cunoscuţi dramaturgi români contemporani este o satiră incisivă la adresa opresiunii ideologice, a societăţii totalitare delirante. O piesă despre experimentul eşuat al „celei mai bune lumi posibile” – comunismul -, reflectată în metafora unui spital de boli mintale unde nebunii sunt liberi iar oamenii normali înnebunesc.

durata spectacolului: 1 h 20 min.

 

Teatrul Naţional este o instituţie publică aflată în subordinea Ministerului Culturii şi Patrimoniului Naţional

După începerea spectacolului, accesul publicului în sală este permis doar la pauză.

Biletele se pot procura de la Agenţia Teatrală, de marţi pînă duminică între orele 11 :00 – 17 :00 (tel. 0264 – 59 53 63).

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *