Centrul Social Multifuncțional Zalău, aflat în subordinea Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului Sălaj,
funcționează din data de 1 iulie 2002, când, prin Hot. nr. 40 din 26.06.2002 a Consililului Județean Sălaj, Centrul de plasament pentru copii cu nevoi speciale s-a restructurat în Centrul de sevicii comunitare nr.1 Zalău, care ulterior va purta denumirea de Complex de servicii comunitare nr.1 Zalău. Începând cu 29 iulie 2011 se numește Centrul Social Multifuncțional Zalău.
Centrul Social Multifuncțional Zalău oferă mai multe servicii:
1. Centrul de zi este un serviciu pentru protecția copiilor și se adresează familiilor cu domiciuliul sau reședința stabilă în municipiul Zalău. Misiunea centrului este de a preveni abandonul și instituționalizarea copilului.
Beneficiarilor le sunt asigurate două mese zilnic, sprijin în pregătirea temelor şi alte activităţi adecvate particularităţilor copiilor (de vârstă, sex, etnie), consiliere în vederea consolidării relaţiilor familiale şi responsabilizării permanente a părinţilor în îngrijirea şi educarea adecvată a propriilor copii.În prezent, Centrul de zi are o capacitate de 44 locuri, beneficiarii direcţi fiind copiii cu vârste cuprinse între 3 şi 18 ani, care frecventează învăţământul preşcolar, gimnazial sau liceal şi familiile acestora. Familiile în cauză (beneficiari indirecţi) au o situaţie materială precară, venituri modeste, condiţii de locuit neadecvate, sau sunt familii monoparentale, familii cu părinţi cu probleme de sănătate, familii ce prezintă un risc crescut de maltratare a copilului, ce necesită sprijin susţinut în creşterea şi educarea corespunzătoare a acestuia.
2. Centrul de primire în regim de urgență pentru copilul abuzat, neglijat și exploatat este un serviciu pentru protecţia copilului care are drept scop asigurarea protecţiei copilului pe o perioadă determinată de timp, atunci când copilul este 2. abuzat, neglijat, exploatat sau găsit nesupravegheat sau abandonat. Centrul este astfel organizat încât să asigure permanența serviciilor de primire în regim de urgență.
Persoanele beneficiare sunt copiii:
◦ a căror părinți pun în pericol securitatea, dezvoltarea sau integritatea lor morală și își exercită în mod abuziv drepturile părintești;
◦ victime ale traficului și migrației;
◦ neglijați, abandonați, exploatați și abuzați (fizic, emoțional și sexual);
◦ fugiți din instituțiile de plasament sau găsiți vagabondând;
◦ despărțiți din motive obiective de părinți ( pierdut, ambii părinți decedați ).
În cadrul serviciului pot să fie beneficiari copii cu vârste cuprinse între 2-18 ani, şcolarizaţi sau neşcolarizaţi proveniţi din familii cu risc crescut de abuz sau neglijare, copii aflaţi in situaţie de risc, aceştia fiind primiţi în centrul nostru indiferent de momentul zilei, beneficiind de control medical de rutină şi de îngrijiri igienico-sanitare.
3. Serviciul de intervenție în situație de abuz, neglijare, trafic și migrație cu telefonul copilului a fost înfiinţat la data de 1 ianuarie 2005 , în baza Hotărârii nr . 120 / 21 dec. 2004 a Consiliului Judeţean Sălaj , privind reorganizarea instituţiilor de protecţie a copilului .
Misiunea TC este:
◦ să primească semnalările cu privire la situațiile de abuz, neglijare și exploatare a copilului;
◦ să asigure consilierea telefonică;
◦ să intervină prompt în cazurile de urgență, prin intermediul unei echipe mobile.
Beneficiarii Serviciului de intervenție în situație de abuz, neglijare, trafic și migrație cu telefonul copilului sunt:
◦ copiii abuzați, neglijați, traficați;
◦ copilul găsit nesupravegheat sau abandonat;
◦ copilul victimă a traficului de persoane sau repatriat.
Consilierii TC asigură clienţilor asistenţă şi consiliere pentru depăşirea situaţiilor de criză şi soluţionarea adecvată a cazurilor expuse sau semnalate de către aceştia, furnizează informaţii adecvate nevoilor clienţilor şi îi îndrumă către serviciile corespunzătoare, inclusiv îi reorientează sau îi referă către alte servicii de specialitate în domeniul protecţiei copilului şi familiei, atunci când soluţionarea problemei prezentate depăşeşte competenţele telefonului copilului.Telefonul copilului dispune de o echipă mobilă care se deplasează pe teren , pentru evaluare şi intervenţie în situaţii de urgenţă .
Telefonul copilului funcţionează permanent, 24 ore pe zi, 7 zile pe săptămână, inclusiv în perioada sărbătorilor legale, iar taxarea este gratuită pentru clienţi. Numărul de telefon este format din trei cifre (983) la care se adauga prefixul judetului Salaj – 0260- si este unic in judet.
4. Centrul de asistență și sprijin pentru readaptarea copilului cu probleme psiho-sociale. Misiunea centrului este de a sprijini şi asista copiii pentru a face faţă 4. dificultăţilor psiho-sociale care afectează relaţiile acestora cu familia, pentru prevenirea separării copilului de familia sa şi de a veni în întâmpinarea problemelor care apar în dezvoltarea copiilor.
Centrul de asistenţă şi sprijin pentru readaptarea copilului cu probleme psiho-sociale oferă următoarele servicii :
Ø consiliere psihologică individuală sau de grup;
Copiii participă la şedinţe de consiliere, în funcţie de nevoile fiecăruia. Consilierea se desfăşoară într-un spaţiu special amenajat (cabinetul psihologic) şi este asigurată de către psiholog şi ceilalţi membri ai echipei pluridisciplinare. Intervenţiile se realizează cu respectarea confidenţialităţii şi a dreptului la imagine şi intimitate a persoanei. În urma fiecărei şedinţe de consiliere, se întocmeşte fişa de consiliere şi se consemnează şi în registrul de consiliere.
Specialiştii din cadrul echipei colaborează pemanent cu familia copilului şi în anumite cazuri cu cadrele didactice în vederea atingerii obiectivelor prevăzute în planul personalizat de consilere.
Ø sprijin pentru formarea şi dezvoltarea competenţelor generale şi specifice şi a abilităţilor de comunicare cu ceilalţi și reglare emoțională;
Ø suport pentru reuşita proiectului de adaptare psiho-socială;
Ø informare şi sensibilizare privind problematica copilului şi a familiei;
Ø realizare şi distribuire de materiale promoţionale şi de informare;
Ø identificarea situaţiilor de risc, de separare a copilului de familia sa;
Ø consiliere parentală (grupuri pentru dezvoltarea și îmbunătățirea abilităților parentale);
Ø întocmeşte şi administrează baza de date cu beneficiarii.
Persoanele beneficiare sunt :
· copiii aflaţi în dificultate (cu vârsta cuprinsă între 6-18 ani);
· copiii aflaţi în situaţie de risc , care locuiesc cu familia şi au beneficiat sau beneficiază de servicii de prevenire(Centrul de Zi) , copii care au fost sau care sunt în Centrul de primire în regim de urgenţă din cadrul Centrului Social Multifuncțional Zalău .
Preluarea cazurilor de către Centrul de asistenţă şi sprijin pentru readaptarea copilului cu probleme psiho-sociale se face prin:
· referire de către alte instituţii(şcoală) ; servicii (Centrul de zi ,Centrul de primire în regim de urgenţă), specialişti (asistent social, psiholog , psihopedagog , educatori) ;
· orientare de către responsabilul de caz , din cadrul D.G.A.S.P.C . sau serviciul public de asistenţă socială / O.P.A.
· solicitare directă din partea potenţialilor beneficiari .
5. Centrul de primire în regim de urgenţă pentru copiii străzii
Centrul de Primire în Regim de Urgenţă pentru Copiii Străzii este un serviciu specializat de asistenţă socială, componentă funcţională a Direcţiei Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Sălaj, avand drept scop asigurarea unei intervenţii eficiente în beneficiul copilului.
Centrul de Primire în Regim de Urgenţă pentru Copiii Străzii este astfel organizat încat să asigure permanenţa serviciilor de primire şi intervenţie în caz de urgenţă.
Persoanele beneficiare sunt copiii care se află neînsoțiți sau nejustificat pe stradă, un număr mare de ore pe zi, o perioadă lungă de timp sau în permanență, prestând activități lucrative sau comițând mici infracțiuni și care sunt expuși în tot acest timp unor riscuri majore de a fi abuzați, exploatați, traficați sau de a se îmbolnăvi.