


control a fenomenului infracţional şi la asigurarea desfăşurării în condiţii optime a unor evenimente.
Principalele obiective stabilite în acest an au fost: creşterea gradului de siguranţă şi protecţie pentru cetăţeni; prevenirea şi combaterea infracţionalităţii organizate şi transfrontaliere, destructurarea grupărilor infracţionale, precum și asigurarea climatului de legalitate a mediului de afaceri, prin combaterea evaziunii fiscale, contrabandei, corupţiei şi asigurarea resurselor necesare menţinerii şi dezvoltării capacităţii operaţionale.
În perioada evaluată, efectivul inspectoratului a fost completat cu 9 poliţişti (3 ofiţeri şi 6agenţi) şi un personal contractual, 2 din aceştia ca urmare absolvirii instituţiilor de învăţământ ale MAI şi 7 mutaţi din alte unităţi, compensându-se parţial diminuarea generată de încetarea raporturilor de serviciu a 4 lucrători (2 ofiţeri şi 2 agenţi).
În urma acestor mutaţii, la finele anului 2015 erau vacante 53 de funcţii, din care: 15 ofiţeri, 35 agenţi şi 3 personal contractual, procentul de ocupare a funcţiilor din statul de organizare fiind de 91,43%.
Prevenirea infracţionalităţii este prioritară, realizându-se atât prin structurile operative cât şi prin cele specializate, la nivel local funcţionând Biroul de Analiză şi Prevenire a Criminalităţii, activitatea vizând pregătirea antivictimală şi antiinfracţională a populaţiei, securizarea zonelor vulnerabile, dezvoltarea parteneriatelor cu comunitatea, elaborarea de studii şi cercetări privind fenomene şi procese specifice Poliţiei Române.
În acest context, au fost întocmite 3 programe în domeniile:
Prevenirea delincvenţei juvenile şi a victimizării minorilor;
Prevenirea furturilor din locuinţe în mediul rural;
Prevenirea accidentelor rutiere
Ca o dezvoltare a obiectivelor, au fost iniţiate şi implementate 5 proiecte punctuale şi 4 de campanii de prevenire în cadrul cărora s-au abordat, secvenţial, diferite genuri de infracţiuni circumscrise domeniilor prioritare naţionale şi locale.
În acest sens, exemplificăm:
Campania de prevenirea a infracţiunilor comise de minori sau împotriva acestora „Copilărie fără delincvenţă!”;
Campania de prevenire a violenţei şi a altor fapte antisociale în şcoală „Să ştii mai multe, să fii mai bun”, în care ne-am bucurat de sprijinul ATOP;
Campania de prevenire a victimizării minorilor în dmeniul cybercrime;
– Campania de promovare a profesiei de poliţist în rândul tinerilor aparţinând minorităţilor etnice „Misiune Posibilă!”;
În perioada 28 septembrie – 2 otombrie 2015 s-a derulat Campania Naţională „Săptămâna prevenirii criminalităţii”, ocazie cu care s-au organizat activităţi interactive cu Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă, Inspectoratul Judeţean de Jandarmi, alte instituţii partenere, mass-media şi cetăţeni, simulându-se diferite situaţii critice, pe parcursul cărora s-a monitorizat atât capacitatea de acţiune, cât şi spiritul civic, acestea fiind apreciate de comunitate.
Pe linie de combatere a criminalității, este pentru al treilea an consecutiv când sensul evoluţiei criminalităţii s-a inversat, astfel că s-a constatat o scădere a infracţionalităţii sesizate cu 332 faţă de 2014, respectiv cu 396 faţă de anul 2013.
Astfel, se poate aprecia că măsurile întreprinse atât în plan organizatoric, cât şi în cel operaţional au fost eficiente şi s-a stăpânit situaţia operativă de pe raza judeţului, dacă ţinem cont de menţinerea la cote scăzute a infracţionalităţii sesizate, unde s-au înregistrat cu 332 infracţiuni mai puţine. A fost începută urmărirea penală în 5.720 infracţiuni , iar din totalul infracţiunilor constatate, 594 sunt de natură economico – financiară, 3.141 judiciare şi 1.985 de altă natură.
În ceea ce privește criminalitatea economico-financiară, pe raza judeţului îşi desfăşoară activitatea 14.573 agenţi economici şi persoane fizice autorizate, cu un plus de 175 faţă de anul 2014.
Pentru îndeplinirea obiectivelor şi sarcinilor stabilite în domeniul economico-financiar, s-a cooperat corespunzător, în baza protocoalelor încheiate, cu toate instituţiile abilitate, iar ca urmare a acţiunilor investigative şi de cercetare desfăşurate, s-au sesizat 495 infracţiuni, cu un prejudiciu de 173.241 mii lei, şi s-a început urmărirea penală „in rem” în 574 dosare penale.
Chiar dacă, în ansamblu, infracţiunile economico – financiare au scăzut numeric cu 224, se poate concluziona că structurile de profil şi-au orientat activitatea în dosarele penale cu prejudiciu mai mare şi în recuperarea acestuia.
Se evidenţiază dosarul penal în care au fost cercetate 7 persoane pentru săvârşirea infracţiunilor de evaziune fiscală în formă continuată şi complicitate la această infracţiune, constând în aceea că, în perioada 2012 – 2013, inculpaţii au înregistrat facturi fictive în evidenţa societăţilor administrate, prejuduciul astfel cauzat fiind de 3.910.725 lei, din care s-a recuperat efectiv 2.371.297 şi s-au instituit măsuri asiguratorii în valoare 1.530.000 lei.
Criminalitatea gravă, comisă cu violenţă s-a menţinut sub control, principalele fapte catalogate „de mare violenţă” şi cu un impact social şi mediatic deosebit, situându-se la același nivel (6).
Delincvenţa juvenilă. Acestui segment i s-a acordat o atenţie deosebită, sens în care s-au executat numeroase acţiuni în care au fost depistaţi 30 minori fără supraveghere, faţă de 16 s-a luat măsura trimiterii la locul de domiciliu, iar 14 cazuri, aceştia au fost internaţi în regim de urgenţă în Centrul de Servicii Comunitare nr. 1 Zalău sau au fost încredinţaţi familiilor. Pentru că o mare parte din activităţile educative şi preventive desfăşurate au fost adresate minorilor, infracţionalitatea pe acest segment s-a diminuat cu 95 fapte. Astfel, în cursul anului 2015, au fost comise 252 infracţiuni, faţă de 347 în 2014, pentru care au fost cercetaţi 253 de minori, 63 sub vârsta de 14 ani.
Criminalitatea contra patrimoniului. Rezultate superioare s-au obţinut şi în lupta împotriva criminalităţii ce afectează patrimoniul, dacă avem în vedere că faptele de acest gen şi-au menţinut trendul descrescător (- 209, respectiv – 7,98%).
Din totalul de 2.409 fapte penale, 1.785 sunt furturi, 352 distrugeri, 110 înşelăciuni, 61 tulburări în posesie, 26 delapidări, 25 tâlhării, iar 50 au constituit alte genuri de infracţiuni.
Rezultă astfel scăderea cu 4,55% a infracţiunilor de furt în general, numeric fiind vorba de 85 fapte, înregistrându-se scăderi la furturile de cablu şi alte metale feroase şi neferoase (- 15), din locuinţă prin efracţie (-6), de componente din exteriorul auto (oglinzi, ştergătoare, roţi etc.) – (-3), alte infracţiuni de furt (-323), celelalte valori necunoscând creşteri însemnate, cu excepţia celor din autovehicule (+18).
Se constată o scădere cu 2 a faptelor de tâlhărie, de la 27 în 2014, la 25 în 2015, (14 urban şi 11 rural, 14 cu AN şi 11 cu AC). Ca mod de operare, 17 au fost comise prin smulgerea bunurilor şi 8 prin ameninţare sau folosirea violenţei. Ca loc al comiterii, 8 au fost comise în locuinţele victimelor, 1 în societate comercială şi 11 în stradă.
Au fost soluţionate 26 de tâlhării, din care 14 înregistrate iniţial cu AN, 14 rămase din anii anteriori, 22 din acestea cu identificarea făptuitorilor.
De remarcat este faptul că nu au fost înregistrate tâlhării asupra factorilor poștali, transportatorilor de valori sau în unitățile bancare.
În domeniul armelor, explozivilor şi substanţelor periculoase s-au desfăşurat activităţi în cadrul acţiunilor declanşate la nivel naţional, cu un accent deosebit pe respectarea legalităţii deţinerii şi utilizării armelor, muniţiilor şi a operaţiunilor cu obiecte pirotehnice, care s-au concretizat în constatarea a 192 infracţiuni, cu 37 mai multe decât în perioada de comparaţie, din care 171 de către lucrătorii biroului de profil, fiind indisponibilizate, în vederea confiscării, 29 de arme letale, 30 neletale, 3227 bucăţi muniţie, 1 trofeu de vânat, 1.533 kg substanţe periculoase toxice, precum şi 40 kg materiale pirotehnice.
În domeniul ordinii și siguranței publice, polițiștii au participat la acţiunile şi verificările organizate pe diferite segmente de activitate, participând la măsurile de ordine cu ocazia a 271 manifestări publice, din care 88 manifestări culturale, 126 manifestări sportive, 44 manifestări religoase, 1 pichetare, 6 vizite, 3 greve ale foamei şi 4 marşuri, ce s-au desfăşurat în sectoarele de competenţă.
Infracţionalitatea sesizată, la structurile de ordine publică, scade cu 432 fapte, de la 3130, în anul 2014, la 2698, în 2015 (-13,8%).
În ceea ce privește criminalitatea stradală, din datele statistice şi analiza infracţiunilor stradale sesizate se constată că, în cursul anului 2015, au fost înregistrate 189 astfel de fapte, 163 comise în mediul urban, 26 în mediul rural. În funcţie de momentul comiterii, situaţia se prezintă astfel: 73 de fapte s-au comis pe timp de zi, 116 pe timp de noapte, iar în 28 de cazul autorii au fost prinşi în flagrant (toate în mediul urban). Furtul, ca segment important al fenomenului infracţional stradal sesizat, a continuat să scadă şi în anul 2015, de la 176 la 150 (-26), la majoritatea genurilor de astfel de fapte. În cursul perioadei de referinţă, în mediul stradal nu s-au comis infracţiuni de un pericol deosebit de genul omor, tentativă de omor, lovitură cauzatoare de moarte ori viol.
În scopul combaterii principalelor cauze generatoare de accidente şi a creşterii gradului de disciplină rutieră, în anul 2015 au fost organizate şi desfăşurate 1143 acţiuni, la care au fost angrenate şi celelalte instituţii abilitate.
În ciuda multiplelor activităţi educative şi de prevenire, pe raza judeţului s-au produs 180 accidente grave de circulaţie, urmările acestora constând în 24 persoane decedate şi 192 rănite grav.
În funcţie de cauzele producerii, se constată că pe primul loc se situează abaterile datorate conducătorilor de autovehicule (fără mopedişti/motociclişti) unde s-au înregistrat 112 accidente soldate cu 16 morţi şi 131 răniţi grav ;
– Abateri biciclişti = 27 accidente cu 2 morţi şi 26 răniţi grav;
– Abateri pietoni = 28 accidente cu 5 morţi şi 23 răniţi grav;
– Abateri ale conducătorilor de atelaje sau animale = 11 accidente cu 11 răniţi grav;
– Abateri ale conducătorilor de utilaje (tractorişti) = 2 accidente cu 1 mort şi 1 rănit grav.
Cu ocazia acestor activităţi preventive desfăşurate, au fost descoperite 637 infracţiuni, din care 375 la regimul circulaţiei şi constatate şi 43.899 contravenţii. Pentru abateri contravenţionale grave, sancţionate de lege şi cu suspendarea dreptului de a conduce, au fost reţinute 1.756 permise de conducere iar pentru defecţiuni tehnice 694 certificate de înmatriculare.
De asemenea, pentru conducerea autovehiculelor cu defecţiuni tehnice, inspecţie tehnică periodică expirată sau fără poliţă de asigurare obligatorie de răspundere civilă auto, au fost retrase, până la remedierea cauzelor, un număr de 694 certificate de înmatriculare.
În privinţa apelurilor 112, în cursul anului trecut au fost primite 7784 apeluri de la cetăţeni, 3539 în mediul urban, respectiv 4245 în cel rural, 20 apeluri situând urgenţa pe raza de competenţă a altor judeţe.
Celor 20 de jurnalişti acreditaţi le-au fost furnizate 177 buletine de presă şi 10 comunicate, prin care au fost furnizate mass-media locale şi centrale 432 de ştiri, materializate în 1.568 articole, care au avut un conţinut preponderent neutru faţă de activitatea instituţiei noastre.
În relaţia cu comunitatea a fost asigurată desfăşurarea, în bune condiţii, a activităţii de primire a publicului, inclusiv la posturile de poliţie, transmiţându-se informaţii de interes general pentru a fi afişate la avizierele interioare (program de audienţă, coordonate de contact, acte necesare pentru obţinerea de diferite avize etc.).
În anul 2015, au fost înregistrate 241 petiţii şi sesizări, adresate conducerii inspectoratului, cu referire la nereguli comise în traficul rutier, infracţiuni contra persoanei şi contra patrimoniului, reclamaţii la adresa funcţionarilor din administraţia publică, solicitând audienţă 101 persoane, în general problemele ridicate de acestea fiind rezolvate pe loc sau în termenul legal de către structurile de poliţie cărora le-au fost repartizate.
Pentru anul 2016, activitatea Inspectoratului de Poliţie Judeţean Sălaj se va circumscrie următoarelor obiective și priorități:
►Planificarea activităţilor în funcţie de analizele tactice şi operaţionale ale structurii de profil.
►Intensificarea pregătirii poliţiştilor în domeniul autoapărării şi folosirii mijloacelor din dotare.
►Destructurarea grupurilor infracţionale.
►Intensificarea acţiunilor şi măsurilor de combatere a fenomenului infracţional ce prejudiciază bugetul consolidat al statului (evaziune fiscală, contrabandă, spălarea banilor, criminalitatea specifică achiziţiilor publice).
►Optimizarea capacităţii de acţiune a structurilor de siguranţă publică pentru creşterea gradului de securitate a cetăţeanului.
►Creşterea gradului de siguranţă în unităţile de învăţământ şi zonele adiacente acestora.
►Menţinerea sub control a infracţionalităţii în domeniul silvic.
►Menţinerea unui procent minim de 35% la identificarea autorilor în dosarele penale cu A.N., la infracţiunile judiciare.
►Reducerea, cu 2%, a numărului infracţiunilor sesizate în mediul rural.
►Asigurarea unei intervenţii prompte la solicitările cetăţenilor semnalate prin SNUAU 112.
►Cooperarea cu mass-media locală, pentru promovarea unor campanii preventiv-educative pe diferite domenii.