Măsuri de stimulare a ocupării forţei de muncă aplicate pe piaţa muncii în judeţul Sălaj

5277 someri in Salaj
22 mai 2017
IMPORTANT! PROGRAMUL RABLA
22 mai 2017

Măsuri de stimulare a ocupării forţei de muncă aplicate pe piaţa muncii în judeţul Sălaj

Agenţia Judeţeană pentru Ocuparea Forţei de Muncă Sălaj este organizată şi funcţionează potrivit

Legii nr.202 din 22 mai 2006 privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă, a  Statutului A.N.O.F.M. aprobat prin H.G. nr. 1610/2006, cu modificarile si completarile ulterioare precum şi a  Regulamentului-cadru de organizare si functionare.

 

Agenţia Judeţeană pentru Ocuparea Forţei de Muncă Sălaj acţionează pentru prevenirea şomajului şi combaterea efectelor sociale nefavorabile ale acestuia, asigură aplicarea măsurilor prevăzute de lege pentru creşterea şanselor de ocupare a persoanelor în căutarea unui loc de muncă, realizează măsurile privind stimularea angajatorilor pentru încadrarea în muncă a şomerilor, orientează persoanele în căutarea unui loc de muncă şi mediază între acestea şi angajatorii din ţară.

În anul 2016 au fost adoptate o serie de modificări legislative pentru prevenirea şi combaterea şomajului astfel:

– subvenţia pentru angajatorii care încadrează în muncă absolvenţi de învăţământ sau  persoane peste 45 de ani, unici întreţinători de familie şi alte categorii prevăzute de lege, a fost majorată de la 500 lei la 900 lei lunar timp de 12 luni,

-şomerii înregistraţi la agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă care nu beneficiază de indemnizaţie de şomaj, în situaţia în care se angajează cu normă întreagă, pentru o perioadă mai mare de 3 luni, ulterior datei înregistrării la agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă, beneficiază de o primă de activare în valoare de 500 lei, neimpozabilă,

-persoanele înregistrate ca şomeri la agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă şi care se încadrează în muncă, potrivit legii, într-o localitate situată la o distanţă mai mare de 15 km de localitatea în care îşi au domiciliul sau reşedinţa, pot beneficia de o primă de încadrare, neimpozabilă în cuantum de 0,5 lei/km, dar nu mai mult de 55 lei/zi pe o perioadă de 12 luni,

-persoanele înregistrate ca şomeri la agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă care se încadrează în muncă, potrivit legii, într-o altă localitate situată la o distanţă mai mare de 50 km faţă de localitatea în care îşi au domiciliul sau reşedinţa şi, ca urmare a acestui fapt, îşi schimbă domiciliul ori îşi stabilesc reşedinţa în localitatea respectivă sau în localităţile învecinate acesteia pot beneficia de o primă de instalare, neimpozabilă, destinată stimulării încadrării în muncă, asigurării cheltuielilor pentru locuire în noul domiciliu sau noua reşedinţă, şi/sau pentru reîntregirea familiei, după caz:

a) 12.500 lei pentru persoanele înregistrate ca şomeri la agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă şi care se încadrează în muncă, potrivit legii, într-o altă localitate şi, ca urmare a acestui fapt, îşi schimbă domiciliul sau îşi stabilesc reşedinţa;

b) 15.500 lei pentru persoanele prevăzute la lit. a), care îşi schimbă domiciliul sau îşi stabilesc reşedinţa, în situaţia în care sunt însoţite de membrii familiei în sensul Legii nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările ulterioare, iar în cazul familiei monoparentale, în situaţia în care sunt însoţite de copilul sau copiii aflaţi în întreţinere.

Primele de mobilitate se acordă persoanelor care au domiciliul sau reşedinţa ori îşi stabilesc noul domiciliu sau noua reşedinţă în zonele prevăzute în Planul naţional de mobilitate care se aprobă şi se actualizează prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice. În prezent în judeţul Sălaj localităţile prevăzute în Planul naţional de mobilitate sunt: Agrij, Bobota, Buciumi, Carastelec, Chieşd, Cizer, Dragu, Fildu de Jos, Gârbou, Ileanda, Mirşid, Năpradea, Plopiş, Sâg, Şamşud, Sânmihaiu Almaşului, Treznea, Valcău de Jos şi Zalha.

Începând cu anul 2017, o nouă măsură de stimulare a forţei de muncă este prima de relocare, astfel, se acordă o primă de relocare persoanelor înregistrate ca șomeri la agențiile pentru ocuparea forței de muncă ce se încadrează în muncă, potrivit legii, într-o altă localitate, situată la o distanță mai mare de 50 km față de localitatea  de domiciliu sau reședință și ca urmare a acestui fapt își schimbă domiciliul sau își stabilesc reședința în localitatea respectivă sau în localitățile învecinate acesteia. Prima de relocare este acordată din bugetul asigurărilor pentru șomaj și este egală cu 75% din suma destinată asigurării cheltuielilor pentru locuire (plata chiriei și a utilităților) în noul domiciliu sau noua reședință, dar nu mai mult de 900 de lei.

La 31.12.2016 rata şomajului la nivel de judeţ a înregistrat valoarea de 5,24% (4,07% rata şomajului feminină şi 6.27% rata şomajului masculină), în scădere cu 0,01% faţă de 31.12.2015 când a înregistrat valoarea de 5,25% (4,52% rata şomajului feminină şi 5.9% rata şomajului masculină),  şi cu 0,53% faţă de rata şomajului la 31.12.2014 cand a fost de 5,77% (4,98% rata şomajului feminină şi 6.45% rata şomajului masculină). La nivel naţional  rata şomajului la 31.12.2016 a fost de 4,77%.

La data de 31.03.2017, rata şomajului în judeţul Sălaj este de 5,36% (4,13% rata şomajului feminină şi 6.43% rata şomajului masculină), mai mare cu 0,81% faţă de rata şomajului la nivel naţional care este de 4,55%.

Structura şomajului în judeţului Sălaj la finele lunii aprilie 2017 se prezintă astfel:

– stoc  5277  şomeri din care 1028 şomeri indemnizaţi şi 4249 şomeri neindemnizaţi;

– pe nivel de studii 4347  şomeri sunt cu studii primare, gimnaziale şi profesionale, astfel încât accesul la măsuri active de stimilare a ocupării forţei de muncă precum şi la cursuri de calificare este îngreunat. 783 şomeri sunt cu studii medii, iar 147 persoane au finalizat studii superioare;

– pe mediu de provenienţă 4053 persoane sunt din mediu rural, marea majoritate fiind persoane beneficiare de ajutor social, diferenţa de 1224 persoane fiind din mediu urban;

– pe categorii de vârstă, 612 persoane sunt sub 25 de ani, 580 persoane sunt  între 25 şi 29 de ani, 1265 persoane  între 30 şi 39 de ani, 1479 persoane sunt  între 40 şi 49 de ani, 824 persoane sunt  între 50 şi 55 de ani, iar  517 persoane sunt peste 55 de ani.

Pe parcursul anului 2016 au fost organizate două burse generale a locurilor de muncă. Bursa generală a locurilor de muncă s-a desfăşurat în luna aprilie, au participat 32 de agenţi economici, oferind 337 locuri de muncă. La acest eveniment au participat în jur de 450 persoane din care au reuşit  efectiv să işi găsească un loc de munca 76 persoane. În luna octombrie a avut loc bursa locurilor de muncă destinată absolvenţilor la care au participat 33 agenţi economici oferind 252 locuri de muncă. Au fost prezenţi la bursă 270 absolvenţi, din care 64 şi-au găsit  un loc de muncă.

Pe lângă cele două burse organizate la nivel naţional, au mai fost organizate la cererea angajatorilor încă 3 burse de locuri de muncă unde au fost oferite celor interesaţi un număr de 78 locuri de muncă vacante în diverse meserii specifice  domeniilor de activitate din industria locală.

În anul 2017, a fost organizată Bursa generală a locurilor de muncă în data de 07.04.2017, la care au participat 34 agenţi economici care au oferit 567 locuri de muncă. La acest eveniment au participat 427 persoane din care 94 persoane au fost încadrate în muncă. Pe lângă bursa generală, AJOFM Sălaj a mai organizat două burse la cererea angajatorilor care au oferit oferit 150 locuri de muncă. În urma acestor evenimente, precum şi raportat la locurile de muncă declarate de angajatori săptămânal, se constată o deficientă a forţei de muncă, astfel că agenţii economici nu reuşesc să îşi găsească personalul necesar pentru buna desfăşurare a activităţii.

În anul 2016 prin intermediul serviciilor oferite de AJOFM Sălaj, au reuşit să se încadreze în muncă un număr de 1129 persoane din care 172 tineri cu vârsta sub 25 de ani.

Ca urmare a subvenționarii locurilor de muncă în anul 2016 au fost încadrate în muncă 568 persoane, bugetul alocat la acest capitol fiind de 3.643.000 lei. În anul 2017, în primele 4 luni au fost subvenţionate 357 locuri de muncă, iar bugetul alocat în acest an la capitolul subvenţionarea locurilor de muncă este de 5.484.000  lei, mai mare cu 1.841.000 lei faţă de anul 2016.

În anul 2016 AJOFM Sălaj a organizat 9 programe de formare profesională pentru un număr de 145 persoane în următoarele meserii: agent de securitate (2 cursuri), competenţe informatice (1 curs), frizer coafor manichiurist pedichiurist (2 cursuri), inspector referent resurse umane (2 cursuri), lucrător în comerţ (1 curs) şi ospătar (chelner) vânzător în unităţi de alimentaţie (1 curs).

Principalele probleme cu care ne-am confruntat în realizarea programelor de formare profesională au fost numărul redus al persoanelor aflate în evidenţa AJOFM Sălaj care îndeplinesc condiţiile de acces la programe de formare profesională conform legislaţei în vigoare, respectiv nivel de studii. Un alt factor important este şi mediul de provenienţă al şomerilor, astfel pentru cei care provin din mediu rural, deşi se acordă decontarea navetei, numărul  cursanţilor este redus.

În anul 2017 Agenţia pentru Ocuparea Forţei de Muncă Sălaj a propus organizarea unui număr de 18 programe de formare profesională în 13 meserii pentru un număr de 388 persoane. Meseriile propuse pentru aceste programe de formare profesională sunt: agent de securitate; bucătar; cameristă; competenţe informatice; contabil; electrician electronist auto; formator; fizer-coafor-manichiurist-pedichiurist; inspector/ referent resurse umane; îngrijitor bătrâni la domiciliu; lucrător în comerţ; lucrător în structuri pentru construcţii şi ospătar (chelner) vânzător în unităţi de alimentaţie.

Pentru elaborarea şi fundamentarea propunerilor privind Planul de Formare Profesională pentru anul 2017 am ţinut cont de precizările specificate în Legea nr.76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru şomaj şi stimularea ocupării forţei de muncă, cu completările şi modificările ulterioare, de Procedura Standardizată pentru fundamentarea nevoii de formare profesională şi nu în ultimul rând de perspectivele de dezvoltare în anumite ramuri economice existente la nivel judeţean, astfel încât pregătirea profesională, prevăzută a fi realizată, să răspundă nevoilor reale de pe piaţa muncii a judeţului Sălaj. Date importante referitoare la tendinţele de dezvoltare a mediului economic ne-au fost oferite în urma analizei locurilor de muncă vacante comunicate inclusiv cu ocazia burselor de locuri de muncă.

De asemenea în fundamentarea planului de formare profesională am ţinut cont şi de eficienţa cursurilor derulate în anii anteriori, precum şi de solicitarea persoanelor aflate în căutarea unui loc de muncă care intenţionează ca după finalizarea programului de formare profesională să deschidă o afacere pe cont propriu.

Dorin Alexandru Pura – director executiv adjunct

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *