SIMULARE – EXAMENUL DE BACALAUREAT NATONAL – 2013 LIMBA SI LITERATURA ROMANA

Proiectul Comenius Voi sunteti viitorul, copiii mei! continua cu succes
12 martie 2013
Proiect educational: PI DAY – Ziua numarului PI
12 martie 2013

SIMULARE – EXAMENUL DE BACALAUREAT NATONAL – 2013 LIMBA SI LITERATURA ROMANA

 

SIMULARE – EXAMENUL DE BACALAUREAT NAŢIONAL – 2013 LIMBA ŞI LITERATURA ROMÂNĂ

 

Filiera teoretică – Profilul umanist; Filiera vocațională – Profilul pedagogic

Toate subiectele sunt obligatorii. Se acordă 10 puncte din oficiu.

Timpul de lucru efectiv este de 3 ore.

SUBIECTUL I (30 de puncte)

Citeşte următorul text:

Simţeam din zi în zi, departe de femeia mea, că voi muri, căci durerile ulceroase – acum când nu mai puteam mânca aproape deloc – deveniseră de nesuportat.

Slăbisem într-un mod care mă despera, căci făcea o dovadă obiectivă că sufăr din pricina femeii, şi oricât aş fi vrut să ascund cu surâsuri rănile orgoliului meu, nu mai puteam izbuti din cauza asta.

Mă gândeam zi şi noapte, în afară de puţinele ore de somn – când de altfel de cele mai multe ori visam – neîntrerupt la ea, ca şi când mi se lichefiase creierul şi nu mai era în stare să schimbe “motivul”, ca un pian automat, stricat, cântecul.

Într-un timp m-am hotărât ca, de vreme ce nu puteam să nu mă gândesc la ea în restul zilei, cel puţin în anumite ore din zi să încerc precis să mi-o fac absentă. Şi în nădejdea că voi influenţa restul zilei, era important ca aceste două ore hotărâte să înceapă de dimineaţă.

Cum mă deşteptam însă din somn, nu aveam destulă voinţă, era ceva cu adevărat peste puterile mele, căci îmi era, automat, prezent gândul ei, odată cu lumina. […] Mi-era ruşine, în adâncul intimităţii mele, ca şi când aş fi suferit de o boală ruşinoasă şi penibilă. Uneori, cand intervenea ceva vesel, aveam răgazuri de uitare, însă caracteristic de uitare, aşa ca un bolnav după schimbarea

pansamentului, sau când, după zile de ploaie, ar avea, prin fereastra înflorită de soare, lumină în cameră. Dar pe urmă iar cădeam.

Am înţeles, mai mult ca oricând, legătura dintre moral şi trup, pentru că era destul un incident sufletesc, ca să declanşeze suferinţa fizică, fiindcă tot pieptul îmi era gata, supus, pentru asta. Zăceam aşa, vreme după vreme, ca un bolnav de tifos, cu singura consolare că nu înduram şi mizeria şi urâciunea fiziologică a tifosului, dar încolo fără nici o altă deosebire. Am cunoscut barbaţi care, aproape cu ostentaţie, arătau că suferă din cauza femeilor, am citit versuri în care poeţii se vaită cu vorbe mari ca au fost înşelaţi, şi toţi aproape îşi făceau un orgoliu din această suferinţă din dragoste…

Mie mi-era o silă imensă de mine, de parcă aş fi avut păduchi, şi orice aluzie la această suferinţă mi se părea o infamie.

(Camil Petrescu, Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război)

 

1. Numeşte câte un sinonim pentru sensul din text al cuvintelor orgoliu şi se vaită.

2 puncte

2. Explică rolul liniei de pauză din structura căci durerile ulceroase – acum când nu mai

puteam mânca aproape deloc – deveniseră de nesuportat.

2 puncte

3. Construieşte un enunţ în care să foloseşti o locuţiune/expresie care să conţină cuvântul piept. 2 puncte

4. Precizează tipul perspectivei narative din textul citat.

4 puncte

5. Transcrie, din fragmentul citat, două sintagme/enunţuri care exprimă cauze ale suferinţei

personajului.

4 puncte

6. Identifică două teme/motive literare prezente în textul de mai sus.

4 puncte

7. Prezintă rolul expresiv al verbelor la imperfect, în textul dat.

4 puncte

8. Ilustrează, cu exemple din text, două trăsături ale prozei narative.

4 puncte

9. Comentează, în 60 – 100 de cuvinte (6-10 rânduri), următoarea secvenţă din text: Am înţeles, mai mult ca oricând, legătura dintre moral şi trup, pentru că era destul un incident sufletesc, ca să declanşeze suferinţa fizică, fiindcă tot pieptul îmi era gata, supus, pentru asta.

4 puncte

 

Filiera teoretică – Profilul umanist; Filiera vocaţională – Profilul pedagogic

 

MINISTERUL EDUCAŢIEI NAŢIONALE

INSPECTORATUL ŞCOLAR AL JUDEŢULUI SĂLAJ

 

SUBIECTUL al II-lea (30 de puncte)

Scrie un text de tip argumentativ de 150 – 300 de cuvinte (15 – 30 de rânduri) despre importanţa asumării unor responsabilităţi în formarea/dezvoltarea individului.

În elaborarea textului de tip argumentativ, trebuie:

– să respecţi structura discursului de tip argumentativ: formularea ideilor în scris, utilizarea mijloacelor lingvistice adecvate exprimării unei aprecieri;

8 puncte

– să ai conţinutul adecvat argumentării pe o temă dată: formularea ipotezei/a propriei opinii faţă de problematica pusă în discuţie, enunţarea si dezvoltarea corespunzătoare a două argument adecvate ipotezei, formularea unei concluzii pertinente;

16 puncte

– să respecţi normele limbii literare (registrul stilistic adecvat, normele de exprimare, de ortografie si de punctuaţie) si limitele de spaţiu indicate.

6 puncte

 

SUBIECTUL al III-lea (30 de puncte)

Redactează un eseu de 600-900 de cuvinte (două – trei pagini) în care să prezinţi tema şi viziunea despre lume, reflectate într-un text poetic studiat din opera lui Lucian Blaga. În elaborarea eseului, vei avea în vedere următoarele repere:

– evidenţierea a două trăsături care fac posibilă încadrarea textului poetic într-o tipologie, într-un curent cultural/literar, într-o perioadă sau într-o orientare tematică;

– prezentarea temei, reflectată în textul poetic ales, prin referire la două imagini/ idei poetice;

– sublinierea a patru elemente ale textului poetic, semnificative pentru ilustrarea viziunii despre lume a poetului (de exemplu: imaginar poetic, titlu, incipit, relaţii de opoziţie şi de simetrie,

elemente de recurenţă, simbol central, figuri semantice – tropii, elemente de prozodie etc.);

– exprimarea unei opinii argumentate, despre modul în care tema şi viziunea despre lume sunt reflectate în textul poetic ales.

 

Notă! Ordinea integrării reperelor în cuprinsul lucrării este la alegere.

Pentru conţinutul eseului vei primi 16 puncte (câte 4 puncte pentru fiecare cerinţă/ reper); pentru redactarea eseului vei primi 14 puncte (organizarea ideilor în scris – 3 puncte; utilizarea limbii literare – 3 puncte; abilităţi de analiză şi argumentare – 3 puncte; ortografia – 2 puncte; punctuaţia – 2 puncte; aşezarea în pagină, lizibilitatea – 1 punct).

 

În vederea acordării punctajului pentru redactare, eseul trebuie să aibă minimum 600 de cuvinte (două pagini) si să dezvolte subiectul propus.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *