O nouă ediție a volumului Cameliei Burghele, „Şapte zile în Ţara Silvaniei”

Tamir Miler la Transilvania Jazz Festival Zalău
28 octombrie 2022
Daphna Levy la Transilvania Jazz Festival Zalău
28 octombrie 2022

O nouă ediție a volumului Cameliei Burghele, „Şapte zile în Ţara Silvaniei”

La Editura „Caiete Silvane” a apărut, cu sprijinul Consiliului Județean Sălaj și al Centrului de Cultură și Artă al Județului Sălaj, ediţia a III-a, revizuită şi adăugită, a volumului Cameliei Burghele, „Şapte zile în Ţara Silvaniei. Un exerciţiu de antropologie culturală”. Volumul reprezintă un demers de promovare etnoturistică a județului Sălaj și este editat în limbile română, maghiară și engleză.
Camelia Burghele este doctor în etnologie („Terapia și psihoterapia populară. Note pentru o antropologie a sănătății”, 2003, Universitatea „Babeș-Bolyai”, Cluj-Napoca). A urmat studiile postdoctorale la Școala Postdoctorală a Academiei Romane (2013), publicând ca lucrare de cercetare volumul „Asumarea identității culturale în comunitățile românești din Maramureșul ucrainean (Transcarpatia, Ucraina), conservare și/sau dinamică socio-culturală în context european” (coordonator științific acad. dr. Sabina Ispas). Are publicate o serie de articole și volume circumscrise acestor teme de cercetare: „În numele magiei terapeutice”; „Cămașa ciumei”; „Repere de cultură tradițională sălăjeană”; „Șapte zile în Țara Silvaniei”; „La nuntă în satele sălăjene”; „Satele sălăjene și poveștile lor”, „Șapte povești din Țara Silvaniei”.

O carte de vizită pentru Sălaj

Multă vreme s-a crezut că publicitatea este „cheia succesului” în afaceri, că atrage clienţii şi că vinde bine. Ulterior, turismul a înţeles că atragerea clienţilor înseamnă, înainte de toate, imagine, iar acum politica este cea care condiţionează reuşita de marketingul electoral… Celebrul sociolog Marshall McLuhan ajunsese, de altfel, la concluzia că advertisingul va fi cea mai puternică formă a artei în secolul nostru şi se pare că nu a exagerat deloc.
Era previzibil, aşadar, că şi administraţia publică are nevoie de creatori de imagine, de publicitari, de promotori de oferte. În această tendinţă, de configurare a unor strategii publicitare, se înscrie şi volumul de faţă, focalizat pe cultura populară sălăjeană.
Consultându-ne cu colegii şi prietenii, am mizat de la început pe competenţa doamnei Camelia Burghele, cercetător ştiinţific şi un bun cunoscător al patrimoniului cultural al Sălajului, care a promovat cultura tradiţională locală şi în volumele sale anterioare. „Produsul” de marketing – pentru a rămâne în sfera publicităţii – este un album minunat realizat din perspectiva fotografiei de artă şi bazat pe un studiu antropologic vast şi captivant, cu date din teren. Călătorul, turistul sau vizitatorul Sălajului este îndemnat să îşi oprească privirile asupra bisericilor de lemn din satele sălăjene, să admire costumele populare din colecţiile muzeale sau particulare, să îşi asume mai uşor modernitatea în raport cu obiceiurile populare sălăjene şi să înţeleagă mai bine unde îi sunt rădăcinile spirituale identitare: în cultura tradiţională. Fiecare cititor al acestei cărţi şi fiecare turist, român sau străin, prin satele de la poalele Meseşului, ar trebui, astfel, să fie convins de bogăţia inestimabilă a patrimoniului cultural material şi imaterial sălăjean.
Dacă stăm bine să ne gândim, acest volum este o pledoarie pentru publicitatea… antropologică.
Probabil că acest termen nu există, dar nu vedem de ce nu ar putea fi un instrument de marketing publicitar fundamentat pe observaţii antropologice, culturale şi vizuale. Ne bucurăm, aşadar, de apariţia acestui album – o iniţiativă inspirată a Consiliului Judeţean Sălaj şi a Centrului de Cultură şi Artă al Judeţului Sălaj – şi le spunem tuturor potenţialilor vizitatori: Bun venit în Sălaj!

www.culturasalaj.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.