Biblioteca este cea mai democratica institutie

Cea mai mare petrecere in aer liber a romanilor din Toronto
5 iulie 2012
Orasul Charleroi – o locatie din inima Europei
30 iulie 2012

Biblioteca este cea mai democratica institutie

BIBLIOTECA PUBLICĂ DIN PHOENIX, ARIZONA „Biblioteca este cea mai democratică instituţie, e simbol al democraţiei

americane” Mrs. Toni Garvey (director „Phoenix Public Library”)

Am trecut de mai multe ori pe Central Avenue, bulevardul central din inima capitalei Arizonei şi nu o dată mi-a atras atenţia o clădire impozantă, care se distinge nu numai  prin maiestuozitatea ei dar mai ales prin destinaţia pe care o are: biblioteca centrală, adică „Phoenix Public Library”. Ultima dată când am avut un impact cu prestigioasa instituţie de cultură, eram în compania prietenului meu, Dumitru Sinu – sibian de origine, plecat din România în anul 1948, pe care îl însoţeam de la reşedinţa sa la hotelul pe care îl deţine pe First Street, în downtown-ul Phoenixului.
Văzând-o, dialogurile noastre au fost canalizate imediat spre lumea cărţilor… Atunci mi-
a venit ideea să scriu despre acest edificiu cultural! Am solicitat o întrevedere cu
directorul instituţiei, doamna Toni Garvey, cu care am avut plăcerea să port un dialog
interesant.

Doamna Garvey este un specialist remarcabil în biblioteconomie, recunoscută ca fiind
cea care a „reinventat” bibliotecile din Phoenix, şi pe bună dreptate, pentru că a realizat
lucruri minunate pentru cele 17 instituţii de informare şi documentare care funcţionează
aici şi pe care le conduce. Oraşele din împrejurimile capitalei Arizonei au, fiecare dintre
ele, sistemul lor de biblioteci, absolut independente de Biblioteca Centrală din Phoenix.
Toate aceste biblioteci sunt finanţate de către Primăria oraşului Phoenix şi din diferite
donaţii.

„Biblioteca este cea mai democratică instituţie, e simbol al democraţiei americane” –
afirma doamna Garvey la începutul discuţiei noastre. Am fost plăcut surprins să aflu că
Mrs. Toni Garvey a vizitat cu doi ani în urmă România. Surpriza a fost cu atât mai mare,
cu cât, majoritatea americanilor pe care i-am întâlnit nu au fost niciodată în România;

extrem de rar întâlneşti vreunul care să ştie ceva despre ţara noastră, d-apoi să mai fi
fost acolo! Domnia Sa a fost implicată într-un program iniţiat de „Fundaţia Bill şi Melinda
Gates” cu scopul informatizării a 800 de biblioteci româneşti. Cu această ocazie, în
anul 2010 a vizitat ţara noastră şi a participat, la Sinaia, la o amplă manifestare unde
a întâlnit bibliotecari din toată România. „Am fost plăcut impresionată de interesul
manifestat de către bibliotecarii români şi de receptivitatea acestora. Nu e simplu să
treci de la un sistem de operare clasic la unul computerizat; cu toate acestea am simţit
deschiderea spre nou, spre modernizare şi asimilarea rapidă a noului sistem de lucru” –
mi-a relatat Toni Garvey.

Biblioteca Centrală din Phoenix este cea mai mare bibliotecă din metropolă, având în
subordine alte 16 biblioteci din capitala Statului Marelui Canion. În momentul de faţă,
patrimoniul celor 17 bibioteci cuprinde 1.660.337 de repere, un fond de carte relevator,
respectiv 1.182.197 de cărţi puse în circulaţie, 120.293 DVD-uri, 79.658 compact discuri
cu texte înregistrate şi 55.431 de compact discuri cu muzică. De asemenea, Biblioteca
Centrală Phoenix deţine un număr de 181.570 de cărţi de referinţă (care nu sunt puse
în circulaţie), incluzând colecţia de literatură pentru copii, o colecţie de literatură rară
şi colecţia „Arizona”, 25.609 înregistrări în formate electronice catalogate (în care pot
exista mai mult de un articol în fiecare, funcţie de cum au fost primite de la furnizori),
11.973 de ziare şi reviste. Colecţiile mici cuprind 4.186 cărţi (regăsite în mare parte doar
la sediul central sau la partenerul din South Mountain). „Avem şi o colecţie mică de 54
de cărţi româneşti, proprii, selecţionate de către personalul bibliotecii şi achiziţionate
ulterior şi care au circulat destul de bine, de peste 800 de ori”, mi-a mai mărturisit
doamna Garvey.

Găzduită de o clădire impunătoare cu cinci nivele, având o suprafaţă de circa 28.000
de metri pătraţi (300,000 square feet), biblioteca de pe Central Avenue (Burton Barr
Library) este cea mai mare dintre cele 17 instituţii similare din Phoenix. Statisticile
reflectă grandoarea Burton Barr Library prin cifre impresionante, având în patrimoniul
său 338.890 de cărţi puse în circulaţie. De asemenea deţine un număr de 162.087 de
materiale de referinţă şi colecţii speciale, 20.817 DVD-uri, 16.791 compact discuri cu
texte înregistrate, 20.168 compact discuri cu muzică, 6.563 reviste şi 520 de colecţii mai
mici. Este biblioteca cea mai mare dintre cele 17 care funcţionează sub egida Bibliotecii
Centrale Phoenix, restul instituţiilor partenere din grup fiind cam de zece ori mai mici
(spaţiile în care funcţionează au suprafeţe care variază între 1.600 şi 3.500 metri pătraţi,
respectiv, cam între 17,000 şi 37,000 square feet).

Serviciile din oferta acestor instituţii de informare permanentă a publicului cititor sunt
de calitate ireproşabilă. Afluenţa de citiori în bibliotecile din Phoenix este considerabilă,
oricând poţi căuta, de-acasă, pe internet, o carte pe site-urile oricăreia dintre cele 17
unităţi, şi apoi să o ridici de la sediul central sau de la una din bibliotecile din grup. Dacă
articolul cerut, fie carte sau orice alt fel de material nu se găseşte în biblioteca la care
apelează un cititor, solicitarea nu ramâne nerezolvată, şi în câteva zile comanda îi este
onorată, la una din bibliotecile din grup. Astfel circulă zilnic câteva mii de cărţi în acest
sistem.
Doamna Garvey mi-a făcut cunoscut programul bibilotecilor din subordine, acestea
funcţionând în fiecare zi din săptămână, inclusiv duminica. Discuţia purtată cu distinsa
anfitrioană, alături de ceea ce am putut observa pe timpul vizitei în acest adevărat
izvor de cunoaştere, mi-a confirmat faptul că titlul de „Bibliotecar al anului” care i-a fost
conferit în 2004 de către „Library Journal Magazine” şi prin care s-a evidenţiat ca cel
mai bun bibliotecar din Statele Unite, este unul pe deplin meritat. Modul de organizare
a instituţiei, ţinuta profesională distinctă şi distinsă a staff-ului, oferta acesteia, acţiunile

organizate şi cele în care se implică nu dovedesc altceva decât profesionalism de înaltă
clasă, pasiune şi dedicare. Covorbirea noastră a urmat traiectorii aleatoare, încercând o
arie cât mai cuprinzătoare a domeniului.

Foarte interesant, şi totodată un exemplu pentru domeniu, este modul în care se
asigură finanţarea suplimentară a unităţilor biblioteconomice şi dezvoltarea lor prin
acţiunile organizate de către „The friends of the public library” – organizaţie nonprofit
care se ocupă cu strângerea de fonduri pentru bibliotecile arizoniene din Phoenix. Sunt
atraşi membri, prieteni ai cărţii, care cotizează doar cu 25 de dolari anual şi participă
nemijlocit la activităţile şi evenimentele speciale ce se desfăşoară cu scopul strângerii
de fonduri, încă din 1977.

„Nu e uşor să lucrezi în timpuri ca acestea, când economia este în derivă, deoarece
tocmai acum, oamenii au nevoie mai mare de informare, apelând la unităţile noastre
mai mult ca niciodată; în primul rând, ei folosesc bazele de date de la bibliotecă pentru
a-şi căuta de lucru şi apoi, pentru că au mai mult timp la dispoziţie. Aşadar, ceea
ce facem noi acum este o luptă permanentă cu bugetul. Fără sprijinul organizaţiilor
nonprofit «The friends of The Public Library» şi «Phoenix Public Library Foundation»,
bibliotecile din Phoenix nu ar fi putut fi ceea ce sunt azi şi nu ar putea progresa pentru a
deveni ceea ce vor fi mâine” – declară doamna Garvey.

În discuţia cu doamna director am abordat falsul concept de “demodare” a bibliotecilor
în prezent, când sursa de informare cea mai la îndemână este internetul. „Bibliotecile
şi bibliotecarii vor fi întotdeauna la modă, în pofida existenţei altor sisteme moderne
de informare, cum este internetul – afirmă doamna Toni Garvey. La ora actuală
există programe extinse în universităţi care pregătesc intens studenţii pentru a
deveni «bibliotecari», termen care, de altfel, nici măcar nu mai este utilizat. De pildă,
aceşti viitori specialişti sunt denumiţi «information specialists» – specialişti în informare,
iar programul academic care-i formează este «Information science and technology»
– ştiinţa şi tehnologia informaţiei sau informării, sau alte denumiri adiţionale. Mie îmi
place termenul de «bibliotecar» iar titlul meu este «City Librarian», titlu de care sunt,
realmente, mândră. Cum să fie un «bibliotecar» demodat? (se întreabă retoric distinsa
doamnă); de exemplu, internetul, deşi conţine extrem de multă informaţie poate fi, în
acelaşi timp, şi foarte confuz. Noi ne consiliem cititorii, inclusiv în informarea de pe
internet, indicându-le bazele de date serioase sau domeniile care trebuie accesate
pentru a obţine informaţii de valoare, pentru că simpla postare pe internet nu trece
printr-un proces editorial, deci nimeni nu poate susţine argumentat afirmaţia «din
moment ce materialul este pe internet, trebuie să fie credibil!»

Am vorbit mult despre ce înseamnă, practic, munca bibliotecarului care nu este un
simplu asistent într-un spaţiu garnisit cu cărţi: „Există foarte multe lucruri care se
întâmplă «în spatele cortinei» – relatează Toni Garvey – pe care publicul larg nu le
cunoaşte. Clienţii noştri vin la bibliotecă şi au aşteptări să găsească aici absolut tot ce
caută. Mulţi dintre ei nici nu gândesc că cineva trebuie să achiziţioneze acele materiale,
că o echipă întreagă munceşte intens şi continuu la completarea şi îmbunătăţirea
colecţiilor, că se actualizează în permanenţă baza de date, etc. Zilnic are loc un
întreg proces de transfer de carte şi materiale de profil de la o bibliotecă la alta: la noi
poţi comanda azi o carte pe internet, de exemplu, dar doreşti să o ridici de la o alta,
apropiată de domiciliu sau de locul de muncă. Mii de cărţi, CD-uri şi DVD-uri circulă în
fiecare zi în acest sistem, de la o bibliotecă la alta, pentru a onora comenzile cititorilor
metropolei.

Sunt situaţii când se solicită cărţi pe care nu le avem în patrimoniu caz în care, pentru
a veni în sprijinul cititorilor şi a le asigura informarea, specialiştii noştri apelează la alte
biblioteci din Arizona sau din celelalte state, uneori chiar din afara ţării, pentru simplul
motiv că dorim să satisfacem doleanţele celor interesaţi.

Rezervările de carte se pot face pe internet, iar noi le anunţăm disponibilitatea prin
mesaj electronic sau telefonic şi facem tot posibilul, prin mijloacele expuse anterior, să
fim fermi în onorarea comenzii. Oricine este interesat în domeniu, apelează la web site-
ul nostru, unde se găsesc toate informaţiile şi procedurile de lucru ale sistemului, iar noi
încercăm să fim cât mai prompţi în rezolvarea tuturor solicitărilor.” Onorarea comenzilor
diferă funcţie de material: pentru cărţi, termenul este de aproximativ trei săptămâni, iar
pentru alte tipuri de materiale diferă, de la caz la caz.

Acţiunile instituţiei conduse de către doamna Toni Garvey se adresează inclusiv tinerilor
cititori, mai ales în timpul vacanţelor şcolare, când se desfăşoară o sumedenie de
programe sub egida „The Phoenix Public Library”. La nivelul tuturor bibliotecilor există
programe de citit şi programe educative pentru toate vârstele, programe de computere,
de învăţare a limbii engleze ca a doua limbă vorbită (ESL classes), completând astfel
gama de servicii din portofoliul instituţiei.

Şi dacă tot am avut o discuţie despre cărţi şi biblioteci cu distinsa doamnă
Garvey, la întrebarea referitoare la preferinţele Domniei Sale în domeniu, mi-a
răspuns: „Citesc „Money Ball”, „The Life of Pi”, „Biblia”, diverse enciclopedii, multe ziare
şi reviste”.

Ca în orice profesie, mai ales în cele legate de informare, jurnalism, cultură, există
mituri create şi în jurul celei de bibliotecar. Părerea doamnei Toni Garvey, o fiinţă
pragmatică, fină şi de o elocinţă evidentă, este că unul dintre miturile despre bibliotecari
este acela care-i situează printre cei mai sobri dintre semenii noştri, care, de obicei, nu
prea ştiu să zâmbească. „Bibliotecarii sunt preocupaţi să rezolve probleme şi să ofere
răspunsuri, nu prea au timp de glume” – a încheiat doamna director cu un zâmbet fin în
colţul buzelor.

iunie 2012

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *