Legea impotriva tergiversarii de catre ANAF a colectarii sumelor confiscate de instante

ZIUA POMPIERILOR, SARBATORITA LA ZALAU
12 septembrie 2015
Senator Valeriu Todirașcu – 23.06.2015 – Pledoarie și soluție colectare sume confiscate de instanţe
15 septembrie 2015

Legea impotriva tergiversarii de catre ANAF a colectarii sumelor confiscate de instante

Actualul Cod de procedură penală tolerează tergiversarea nejustificată de către ANAF a colectării în proporţie de doar 9% a sumelor confiscate de către instanţele de judecată, fapt care împiedică înfăptuirea justiţiei, aduce importante pagube bugetului de stat şi subminează încrederea populaţiei în actul de justiţie.

În data de 14 septembrie 2015 Partidul Noua Republică a depus la Parlament, prin senatorul Valeriu Todirașcu, o inițiativă

legislativă pentru completarea Art. 574 al Legii 135/2010 privind Codul de procedură penală, detalii suplimentare găsiți aici:

https://www.tody.ro/document/2015-09-14-Senator-Valeriu-Todirascu-Initiativa-Legislativa-Colectarea-fondurilor-confiscate-de-instanta

Din datele comunicate de Ministerul Finanțelor Publice prin adresa 71621/2014 rezultă că între anii 2010 şi primul semestru al

anului 2014, bugetul de stat a fost prejudiciat cu o sumă în valoare de 175 milioane lei sau, dacă ne referim la sumele colectate de

ANAF, prejudiciul se ridică la peste 192 milioane lei, adică aproape 43 milioane EUR, reprezentând o medie de 9% pentru

perioada 2010 și primul semestru din 2014, respectiv: 3,7% în 2010, 6,9% în 2011, 4,7% în 2012, 8,7% în 2013 și 16,2% în

primul semestru din 2014, detalii suplimentare găsiți aici: http://www.tody.ro/document/2014-09-29-Raspuns-la-Intrebare-catre-MF-despre-sume-confiscate-ininstanta-2003-2014

La momentul actual confiscarea este dispusă de o instituție a statului, instanța

de judecată, dar, conform legii, colectarea şi valorificarea sumelor şi bunurilor

se face de către ANAF, o altă instituție a statului.

Codul de procedură penală, Legea 135/2010, la Art. 574 „Executarea

confiscării speciale şi a confiscării extinse” prevede numai comunicarea

unidirecțională de la instanța de execuție către organul responsabil cu

aplicarea a hotărârii instanței, nu şi o comunicare în sens invers, un feed-back

de la executor către instanța de executare necesar pentru funcționarea corectă

a oricărui sistem.

Nici legea care prezintă modalitatea de valorificare a bunurilor și sumelor

confiscate în instanță, Legea nr. 253/2013, nu prevede o raportare a

desfășurării procesului către cel care a ordonat confiscarea, anume instanța de

executare.

Fără niciun control al executării, există riscul ca ceea ce s-a decis în instanță să nu se înfăptuiască.

În alte situații, Codul de procedură penală, prevede un astfel de control al executării deciziei instanței de judecată de către instanța

de executare, respectiv în privința pedepselor privative de libertate, pentru tratamentul medical obligatoriu sau pentru internarea

obligatorie stabilite de instanțele de judecată, se prevede informarea obligatorie a instanței de executare privind aplicarea

hotărârilor instanțelor de judecată.

Pentru îmbunătăţirea funcţionării confiscării se propune introducerea unei noi prevederi, prin care organele în drept, a

prelua și valorifica bunurile și sumele de bani confiscate, raportează trimestrial instanţei de executare stadiul

demersurilor, până la finalizarea completă a acestora conform hotărârii instanţei de judecată, precum şi eventualele

piedici întâmpinate în cursul procesului de preluare sau valorificare, după caz. În urma raportării, stadiul demersurilor

va fi publicat trimestrial de către instanţa de executare, prin afişare la sediul său şi pe site-ul propriu.

Această nouă prevedere legislativă:

 va responsabiliza ANAF, care se va afla sub supravegherea instanței de execuție în privința îndeplinirii obligațiilor lor legale;

 va permite instanțelor de execuție urmărirea procesului de colectare pentru verificarea îndeplinirii actului de justiție;

 va permite cetățenilor, interesați în mod deosebit de înfăptuirea actului de justiție împotriva cetățenilor corupți, dovediți în

instanță, să constate, în mod direct sau prin intermediul presei, recuperarea sumelor furate de către infractori de la

contribuabilii oneşti.

Prin îmbunătățirea prevederilor Codului de procedură penală în sensul introducerii verificării continue a stadiului colectării şi

valorificării bunurilor şi sumelor confiscate de către instanțele de execuție, s-ar realiza o colectare reală a sumelor confiscate de

instanțe, cât mai aproape de 100%, s-ar înfăptui dreptatea socială în privința furtului din banii publici şi cetățenii ar fi descurajați

să întreprindă, în viitor, astfel de acte antisociale.

O inițiativă legislativă similară a Noii Republici a făcut obiectul dezbaterii parlamentare în perioada 2014-2015 dar prin ocolirea

procedurii de solicitare a unui aviz consultativ de la Consiliului Superior al Magistraturii, așa cum prevede Legea nr.317/2004

privind CSM, la Art.38: „Plenul Consiliului Superior al Magistraturii avizează proiectele de acte normative ce privesc activitatea

Autorității judecătoreşti”, detalii suplimentare găsiți aici:

/p>

Astfel, conform adresei Biroului Permanent al Senatului nr.351/2015 se menționează: „Biroul Permanent, în ședința din 9 martie

2015 a hotărât aplicarea dispozițiilor legale și a Regulamentului Senatului privind solicitarea avizului CSM asupra proiectelor de

lege și a propunerilor legislative care privesc activitatea autorității judecătorești”, detalii suplimentare găsiți aici:

http://www.tody.ro/document/2015-02-28-Raspuns-la-Scrisoare-catre-Biroul-Permanent-al-Senatului-despre-lipsa-avize-CSM

Din aceste motive a fost redepusă la Parlament actuala inițiativă legislativă.

Cetățenii vor fi, astfel, protejați de lege împotriva tergiversării nejustificate de către ANAF a colectării sumelor confiscate de către

instanțele de judecată

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *