În data de 14 septembrie 2015 Partidul Noua Republică a depus la Parlament, prin senatorul Valeriu Todirașcu, o inițiativă
legislativă pentru completarea Art. 574 al Legii 135/2010 privind Codul de procedură penală, detalii suplimentare găsiți aici:
https://www.tody.ro/document/2015-09-14-Senator-Valeriu-Todirascu-Initiativa-Legislativa-Colectarea-fondurilor-confiscate-de-instanta
Din datele comunicate de Ministerul Finanțelor Publice prin adresa 71621/2014 rezultă că între anii 2010 şi primul semestru al
anului 2014, bugetul de stat a fost prejudiciat cu o sumă în valoare de 175 milioane lei sau, dacă ne referim la sumele colectate de
ANAF, prejudiciul se ridică la peste 192 milioane lei, adică aproape 43 milioane EUR, reprezentând o medie de 9% pentru
perioada 2010 și primul semestru din 2014, respectiv: 3,7% în 2010, 6,9% în 2011, 4,7% în 2012, 8,7% în 2013 și 16,2% în
primul semestru din 2014, detalii suplimentare găsiți aici: http://www.tody.ro/document/2014-09-29-Raspuns-la-Intrebare-catre-MF-despre-sume-confiscate-ininstanta-2003-2014
La momentul actual confiscarea este dispusă de o instituție a statului, instanța
de judecată, dar, conform legii, colectarea şi valorificarea sumelor şi bunurilor
se face de către ANAF, o altă instituție a statului.
Codul de procedură penală, Legea 135/2010, la Art. 574 „Executarea
confiscării speciale şi a confiscării extinse” prevede numai comunicarea
unidirecțională de la instanța de execuție către organul responsabil cu
aplicarea a hotărârii instanței, nu şi o comunicare în sens invers, un feed-back
de la executor către instanța de executare necesar pentru funcționarea corectă
a oricărui sistem.
Nici legea care prezintă modalitatea de valorificare a bunurilor și sumelor
confiscate în instanță, Legea nr. 253/2013, nu prevede o raportare a
desfășurării procesului către cel care a ordonat confiscarea, anume instanța de
executare.
Fără niciun control al executării, există riscul ca ceea ce s-a decis în instanță să nu se înfăptuiască.
În alte situații, Codul de procedură penală, prevede un astfel de control al executării deciziei instanței de judecată de către instanța
de executare, respectiv în privința pedepselor privative de libertate, pentru tratamentul medical obligatoriu sau pentru internarea
obligatorie stabilite de instanțele de judecată, se prevede informarea obligatorie a instanței de executare privind aplicarea
hotărârilor instanțelor de judecată.
Pentru îmbunătăţirea funcţionării confiscării se propune introducerea unei noi prevederi, prin care organele în drept, a
prelua și valorifica bunurile și sumele de bani confiscate, raportează trimestrial instanţei de executare stadiul
demersurilor, până la finalizarea completă a acestora conform hotărârii instanţei de judecată, precum şi eventualele
piedici întâmpinate în cursul procesului de preluare sau valorificare, după caz. În urma raportării, stadiul demersurilor
va fi publicat trimestrial de către instanţa de executare, prin afişare la sediul său şi pe site-ul propriu.
Această nouă prevedere legislativă:
va responsabiliza ANAF, care se va afla sub supravegherea instanței de execuție în privința îndeplinirii obligațiilor lor legale;
va permite instanțelor de execuție urmărirea procesului de colectare pentru verificarea îndeplinirii actului de justiție;
va permite cetățenilor, interesați în mod deosebit de înfăptuirea actului de justiție împotriva cetățenilor corupți, dovediți în
instanță, să constate, în mod direct sau prin intermediul presei, recuperarea sumelor furate de către infractori de la
contribuabilii oneşti.
Prin îmbunătățirea prevederilor Codului de procedură penală în sensul introducerii verificării continue a stadiului colectării şi
valorificării bunurilor şi sumelor confiscate de către instanțele de execuție, s-ar realiza o colectare reală a sumelor confiscate de
instanțe, cât mai aproape de 100%, s-ar înfăptui dreptatea socială în privința furtului din banii publici şi cetățenii ar fi descurajați
să întreprindă, în viitor, astfel de acte antisociale.
O inițiativă legislativă similară a Noii Republici a făcut obiectul dezbaterii parlamentare în perioada 2014-2015 dar prin ocolirea
procedurii de solicitare a unui aviz consultativ de la Consiliului Superior al Magistraturii, așa cum prevede Legea nr.317/2004
privind CSM, la Art.38: „Plenul Consiliului Superior al Magistraturii avizează proiectele de acte normative ce privesc activitatea
Autorității judecătoreşti”, detalii suplimentare găsiți aici:
Astfel, conform adresei Biroului Permanent al Senatului nr.351/2015 se menționează: „Biroul Permanent, în ședința din 9 martie
2015 a hotărât aplicarea dispozițiilor legale și a Regulamentului Senatului privind solicitarea avizului CSM asupra proiectelor de
lege și a propunerilor legislative care privesc activitatea autorității judecătorești”, detalii suplimentare găsiți aici:
http://www.tody.ro/document/2015-02-28-Raspuns-la-Scrisoare-catre-Biroul-Permanent-al-Senatului-despre-lipsa-avize-CSM
Din aceste motive a fost redepusă la Parlament actuala inițiativă legislativă.
Cetățenii vor fi, astfel, protejați de lege împotriva tergiversării nejustificate de către ANAF a colectării sumelor confiscate de către
instanțele de judecată