Colectarea CNP-ului in procesul de recenzare este stipulata prin Lege

Recensamantul Populatiei si al Locuintelor la data de 24 octombrie 2011
25 octombrie 2011
Zalau: Incendiu la pubele de gunoi
25 octombrie 2011

Colectarea CNP-ului in procesul de recenzare este stipulata prin Lege

În legătură cu Baza legală şi motivarea colectării în cadrul capitolului de identificare a codului numeric personal Institutul Naţional de Statistică (INS) îşi menţine declaraţia din data de 21 octombrie 2011 şi adaugă următoarele precizări:

 

Colectarea codului numeric personal în procesul de recenzare este stipulată prin Legea

170/2011 privind aprobarea OUG nr. 34/2011 pentru modificarea şi completarea OG

36/2007 privind efectuarea Recensământului Populaţiei şi al Locuinţelor din România

în anul 2011.

Astfel, articolul 2, alin. (1) “Persoanele [ ….] sunt obligate să furnizeze, pe propria

răspundere, persoanelor care efectuează înregistrarea în formularele de recensământ

datele şi informaţiile prevăzute în programul de recensământ.

(2) Nerespectarea prevederilor alin.(1) atrage răspunderea contravenţională a celor

vinovaţi.”

Articolul 12 din OUG 34/2011 precizează:

“În vederea asigurării exhaustivităţii înregistrării persoanelor şi a calităţii datelor, la

recensământ sunt prelucrate codul numeric personal, precum şi etnia, religia şi limba

maternă, cu respectarea prevederilor Legii nr. 677/2001 pentru protecţia persoanelor cu

privire la prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date, cu

modificările şi completările ulterioare”.

Articolul 2, alin. (2) din H.G. 1502/2009 privind organizarea şi desfăşurarea

recensământului populaţiei şi al locuinţelor din România în anul 2011 prevede

că „Pentru înregistrarea corectă a datelor de identificare a persoanelor, acestea

vor prezenta, după caz, pentru cetăţenii români actul de identitate, certificatul de

naştere în cazul minorilor, iar pentru persoanele de altă cetăţenie ori fără cetăţenie

documente de trecere a frontierei sau documente eliberate de autorităţile române

care atestă dreptul de şedere pe teritoriul României”.

Referitor la răspunderea contravenţională, articolul 21, alin. (1), lit. b din H.G.

1502/2009, cu modificările şi completările ulterioare, stipulează că „refuzul furnizării

personalului de recensământ a informaţiilor prevăzute în programul de înregistrare sau

furnizarea de date eronate sau incomplete” constituie contravenţie.

Conform art.18 din H.G. 922/2011, contravenţiile prevăzute la articolul 21, alin. (1), lit.

b din H.G. 1502/2009, „se sancţionează cu amendă de la 1.500 lei la 4.500 lei”,

Menţionăm că programul de înregistrare a fost aprobat în cadrul şedinţei Comisiei

Centrale pentru Recensământul Populaţiei şi al Locuinţelor, din data de 30.06.2011.

Subiectele cuprinse în formularele de recensământ sunt obligatorii, mai puţin

cele opţionale, respectiv: etnia, apartenenţa religioasă, limba maternă, precum şi cele

legate de dizabilităţi – ultima secţiune din formularul P.

În procesul de prelucrare al datelor, informaţiile sunt ulterior anonimizate, numele şi

prenumele persoanelor NU sunt înscrise în baza de date, iar recenzorii sunt obligaţi să

păstreze confidenţialitatea datelor. Amenzile pe care le riscă recenzorii dacă încalcă

această confidenţialitate sunt între 2000 – 5000 lei, cu posibilitatea agravantă în cazul

în care nerespectarea confidenţialităţii are aspecte penale.

Mai mult, în procesul de prelucrare informaţiile vor fi utilizate numai în cadrul

sistemului informatic statistic naţional (în interiorul reţelei VPN criptat). În baza de

date ORACLE pe serverul INS nu există niciun fel de corespondenţă CNP – Nume şi

prenume. La un an după încheierea prelucrării, formularele cu datele individuale vor

fi distruse fizic, conform normelor şi procedurilor legale.

Conform art. 13 din H.G 922/2011, alin. (1), „după terminarea prelucrării şi validării

datelor, toate chestionarele care conţin date cu caracter personal sunt predate

operatorilor economici specializaţi, în condiţii care să asigure confidenţialitatea

datelor, pentru distrugere.”

Totodată, conform art. 5 din H.G. 922/2011, „declaraţiile populaţiei înregistrate la

recensământ

stabilirea unor drepturi sau obligaţii”. Aşadar, informaţiile furnizate de populaţie vor

fi utilizate exclusiv în scop statistic, ele nu vor fi comunicate altor instituţii şi nu

vor putea fi folosite, în nicio situaţie, de alte instituţii (în scopuri de impozitare/taxare

fiscală, de îngrădire sau limitare a unor drepturi, de pierdere a cetăţeniei etc.)

NU

pot fi utilizate în alte scopuri decât cele statistice şi nici pentru

DE CE COLECTĂM CNP-UL?

Colectarea CNP-ului prin formularele de recensământ asigură:

Ø determinarea populaţiei stabile a României;

Ø determinarea migraţiei internaţionale ca element important al estimărilor

inter-cenzitare a populaţiei României (regulamentul CE nr. 862/2007 al

Parlamentului European şi al Consiliului privind statisticile comunitare din

domeniul migraţiei);

Ø crearea premiselor necesare introducerii/adaptării şi generalizării registrelor

statistice în consonanţă cu practica statelor membre ale UE;

Ø măsură de asigurare a exhaustivităţii datelor înregistrate şi de verificare a

calităţii datelor, astfel încât să se evite omisiunile sau dubla înregistrare;

Ø facilitatea prelucrării datelor.

Nicio persoană nu este abilitată pe perioada desfăşurării Recensământului populaţiei

şi locuinţelor să exprime interpretări cu privire la procedurile de recenzare care exced

textul Declaraţiilor de presă.

Secretariatul Tehnic Central al Comisiei Centrale pentru

Recensământul Populaţiei şi al Locuinţelor 2011

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *