În legătură cu Baza legală şi motivarea colectării în cadrul capitolului de identificare a codului numeric personal Institutul Naţional de Statistică (INS) îşi menţine declaraţia din data de 21 octombrie 2011 şi adaugă următoarele precizări:
Colectarea codului numeric personal în procesul de recenzare este stipulată prin Legea
170/2011 privind aprobarea OUG nr. 34/2011 pentru modificarea şi completarea OG
36/2007 privind efectuarea Recensământului Populaţiei şi al Locuinţelor din România
în anul 2011.
Astfel, articolul 2, alin. (1) “Persoanele [ ….] sunt obligate să furnizeze, pe propria
răspundere, persoanelor care efectuează înregistrarea în formularele de recensământ
datele şi informaţiile prevăzute în programul de recensământ.
(2) Nerespectarea prevederilor alin.(1) atrage răspunderea contravenţională a celor
vinovaţi.”
Articolul 12 din OUG 34/2011 precizează:
“În vederea asigurării exhaustivităţii înregistrării persoanelor şi a calităţii datelor, la
recensământ sunt prelucrate codul numeric personal, precum şi etnia, religia şi limba
maternă, cu respectarea prevederilor Legii nr. 677/2001 pentru protecţia persoanelor cu
privire la prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date, cu
modificările şi completările ulterioare”.
Articolul 2, alin. (2) din H.G. 1502/2009 privind organizarea şi desfăşurarea
recensământului populaţiei şi al locuinţelor din România în anul 2011 prevede
că „Pentru înregistrarea corectă a datelor de identificare a persoanelor, acestea
vor prezenta, după caz, pentru cetăţenii români actul de identitate, certificatul de
naştere în cazul minorilor, iar pentru persoanele de altă cetăţenie ori fără cetăţenie
documente de trecere a frontierei sau documente eliberate de autorităţile române
care atestă dreptul de şedere pe teritoriul României”.
Referitor la răspunderea contravenţională, articolul 21, alin. (1), lit. b din H.G.
1502/2009, cu modificările şi completările ulterioare, stipulează că „refuzul furnizării
personalului de recensământ a informaţiilor prevăzute în programul de înregistrare sau
furnizarea de date eronate sau incomplete” constituie contravenţie.
Conform art.18 din H.G. 922/2011, contravenţiile prevăzute la articolul 21, alin. (1), lit.
b din H.G. 1502/2009, „se sancţionează cu amendă de la 1.500 lei la 4.500 lei”,
Menţionăm că programul de înregistrare a fost aprobat în cadrul şedinţei Comisiei
Centrale pentru Recensământul Populaţiei şi al Locuinţelor, din data de 30.06.2011.
Subiectele cuprinse în formularele de recensământ sunt obligatorii, mai puţin
cele opţionale, respectiv: etnia, apartenenţa religioasă, limba maternă, precum şi cele
legate de dizabilităţi – ultima secţiune din formularul P.
În procesul de prelucrare al datelor, informaţiile sunt ulterior anonimizate, numele şi
prenumele persoanelor NU sunt înscrise în baza de date, iar recenzorii sunt obligaţi să
păstreze confidenţialitatea datelor. Amenzile pe care le riscă recenzorii dacă încalcă
această confidenţialitate sunt între 2000 – 5000 lei, cu posibilitatea agravantă în cazul
în care nerespectarea confidenţialităţii are aspecte penale.
Mai mult, în procesul de prelucrare informaţiile vor fi utilizate numai în cadrul
sistemului informatic statistic naţional (în interiorul reţelei VPN criptat). În baza de
date ORACLE pe serverul INS nu există niciun fel de corespondenţă CNP – Nume şi
prenume. La un an după încheierea prelucrării, formularele cu datele individuale vor
fi distruse fizic, conform normelor şi procedurilor legale.
Conform art. 13 din H.G 922/2011, alin. (1), „după terminarea prelucrării şi validării
datelor, toate chestionarele care conţin date cu caracter personal sunt predate
operatorilor economici specializaţi, în condiţii care să asigure confidenţialitatea
datelor, pentru distrugere.”
Totodată, conform art. 5 din H.G. 922/2011, „declaraţiile populaţiei înregistrate la
recensământ
stabilirea unor drepturi sau obligaţii”. Aşadar, informaţiile furnizate de populaţie vor
fi utilizate exclusiv în scop statistic, ele nu vor fi comunicate altor instituţii şi nu
vor putea fi folosite, în nicio situaţie, de alte instituţii (în scopuri de impozitare/taxare
fiscală, de îngrădire sau limitare a unor drepturi, de pierdere a cetăţeniei etc.)
NU
pot fi utilizate în alte scopuri decât cele statistice şi nici pentru
DE CE COLECTĂM CNP-UL?
Colectarea CNP-ului prin formularele de recensământ asigură:
Ø determinarea populaţiei stabile a României;
Ø determinarea migraţiei internaţionale ca element important al estimărilor
inter-cenzitare a populaţiei României (regulamentul CE nr. 862/2007 al
Parlamentului European şi al Consiliului privind statisticile comunitare din
domeniul migraţiei);
Ø crearea premiselor necesare introducerii/adaptării şi generalizării registrelor
statistice în consonanţă cu practica statelor membre ale UE;
Ø măsură de asigurare a exhaustivităţii datelor înregistrate şi de verificare a
calităţii datelor, astfel încât să se evite omisiunile sau dubla înregistrare;
Ø facilitatea prelucrării datelor.
Nicio persoană nu este abilitată pe perioada desfăşurării Recensământului populaţiei
şi locuinţelor să exprime interpretări cu privire la procedurile de recenzare care exced
textul Declaraţiilor de presă.
Secretariatul Tehnic Central al Comisiei Centrale pentru
Recensământul Populaţiei şi al Locuinţelor 2011