CUM CĂ NU DEVII VICTIMA FRAUDELOR PRIN INTERMEDIUL PLATFORMELOR DE COMERȚ ELECTRONIC

Sofer de 61 de ani baut la volan
3 noiembrie 2021
ACCIDENT EVITAT LA MILIMETRU – am primit la redactie
3 noiembrie 2021

CUM CĂ NU DEVII VICTIMA FRAUDELOR PRIN INTERMEDIUL PLATFORMELOR DE COMERȚ ELECTRONIC

Peste 120 de persoane au sesizat, în acest an, poliția sălăjeană cu privire la faptul că au fost fraudați prin intermediul platformelor de comerț electronic.

În acest context, polițiștii Serviciului Investigații Criminale din cadrul Inspectoratului de Poliție Județean Sălaj vă prezintă, mai jos, câteva dintre cele mai întâlnite metode de fraudare, împreună cu cele mai importante măsuri de precauție și ce trebuie să faceți dacă ați fost victima unei fraude online.

Frauda prin intermediul platformelor de comerț electronic (ex: olx, publi24, lajumate ori alte asemena)

Cele mai întâlnite metode sunt cele în care:

1) Fraudatorul este cumpărător. Acesta contactează vânzătorul și solicită mutarea conversației de pe platforma online pe un alt canal de comunicare (de regulă pe WhatsApp).

Fraudatorul (cumpărătorul) informează victima (vânzătorul) că a achitat produsul și îi trimite un link fals pentru a încasa suma.

La accesarea link-ului, victimei i se solicită datele de securitate ale cardului bancar propriu. Odată intrat în posesia informațiilor, fraudatorul nu mai răspunde la conversație și inițiază tranzacții frauduloase prin utilizarea datelor de securitate furnizate de victimă (vânzător).

2) Fraudatorul este vânzător. Acesta postează anunțuri cu produse fictive la prețuri foarte avantajoase. Pentru a cumpăra produsul respectiv, victima (cumpărătorul) este direcționată să acceseze un link destinat unei pagini de tip “phishing”.

După accesarea paginii, victimei îi sunt solicitate datele de securitate ale cardului (inclusiv parola statica și cea dinamica 3D Secure), care sunt folosite ulterior pentru plăți înregistrate la comercianți online din alte țări.

Cele mai importante măsuri de precauție:

Nu furniza datele cardului bancar nici online, nici telefonic, nici prin alte canale de comunicare (WhatsApp, SMS, pagini web etc.)!

Cardul este un instrument de plată și nu un instrument de încasare bani, astfel că exprimarea “îți virez banii direct pe card, iar pentru asta am nevoie de datele cardului tău” este o capcană!

Ce trebuie să faci dacă ai fost victima unei astfel de fraude:

Contactează banca emitentă a cardului în cel mai scurt timp posibil (inclusiv telefonic) și solicită blocarea și re-emiterea cardului cu alte date de securitate;

Sesizează organele de cercetare penală despre incident. – Ioana Rus purtător de cuvânt Poliția Sălaj

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *