În data de 08.07.2009, începând cu ora 12.00, a avut loc la sediul ANOFM Bucureşti, în prezenţa directorilor coordonatori din întreaga ţară, prezentarea proiectelor contractate de ANOFM, finanţate din Fondul Social European, care urmează să fie implementate în perioada 2009 – 2012:
Proiectul PROSELF îşi propune modernizarea şi flexibilizarea sistemului de furnizare a serviciilor publice de ocupare prin înfiinţarea a 47 de centre de self-service în agenţiile teritoriale pentru ocuparea forţei de muncă. Prin dezvoltarea unui sistem de furnizare de informaţii în regim de autoservire (self-service) cu privire la oportunităţile de orientare/formare/dezvoltare profesională şi de integrare socio-profesională pe piaţa muncii a persoanelor aflate în căutarea unui loc de muncă, proiectul are rolul de a contribui la transformarea Serviciului Public de Ocupare într-o structură flexibilă, transparentă şi orientată cât mai eficient către nevoile şi aşteptările concrete ale clienţilor săi. Astfel, Proiectul răspunde necesităţii asigurării calităţii serviciilor publice specifice care conduc la integrarea pe piaţa muncii, cu rol major în reducerea şomajului şi prelungirea vieţii active.
Concret, prin acest proiect se vor pune la dispoziţia beneficiarilor de calculatoare, biblioteca fizică, bibliotecă virtuală, touchscren-uri să se informeze singuri cu privire la oportunităţile de orientare, formare şi dezvoltare profesională şi de integrare socio-profesională pe piaţa muncii din România, dar şi din Europa.
Bugetul alocat proiectului este de 18.500.000 lei. Indicatori la nivel de agenţie:
Acest proiect va conduce la consolidarea şi modernizarea sistemului de formare profesională a personalului Serviciului Public de Ocupare, astfel încât acesta să ofere servicii de consiliere la un standard înalt de calitate, adaptate cerinţelor şi aşteptărilor mereu în schimbare ale beneficiarilor.
Punerea în aplicare a Proiectului SCOP estimăm că va avea ca efect instruirea a cel puţin 100 de consilieri de orientare profesională, din care mimin 10 să devină formatori certificaţi.
Este vorba de instruirea unor consilieri de supervizare, a unor specialişti care ar urma să se implice în furnizarea de servicii de ocupare şi asistenţă PERSONALIZATE, cu accent deosebit pe serviciile orientate către persoanele care sunt supuse riscului de a fi marginalizate social şi excluse de pe piaţa muncii.
Bugetul alocat proiectului este de 18.500.000 lei. Indicatori la nivel de agenţie:
Proiectul SCOR are drept obiectiv general conştientizarea populaţiei din mediul rural cu privire la oportunităţile de demarare a unei activităţi independente şi dezvoltarea competenţelor şi abilităţilor antreprenoriale. Desfăşurat pe o perioadă de 3 ani, SCOR este un proiect care îşi propune să înregistreze în evidenţele agenţiilor pentru ocuparea forţei de muncă peste 2.000 de persoane aflate în căutarea unui loc de muncă. De asemenea, peste 1.400 de persoane vor beneficia de servicii de formare profesională în competenţe precum igiena şi securitatea muncii, organizarea locului de muncă, operare PC, iar nu mai puţin de 950 persoane vor beneficia de pe urma seminariilor de formare pentru dezvoltarea competenţelor antreprenoriale. Cu un buget de 18.500.000 lei, SCOR -Şanse pentru comunitatea rurală va asigura furnizarea unui pachet atractiv de servicii care să contribuie la regenerarea dezvoltării locale şi la creşterea gradului de ocupare pentru persoanele din mediul rural interesate să dezvolte activitaţi independente.
Aceste date sunt la nivel naţional, iar în proiect sunt incluse 15 judeţe, câte două la nivelul fiecărei regiuni. Din regiunea Nord-Vest, de care aparţine şi judeţul Sălaj, sunt cuprinse în proiect judeţele Cluj şi Bistriţa.
Bugetul alocat proiectului este de 18.500.000 lei.
Ideea acestui proiect s-a lansat în cursul anului trecut când era nevoie stringentă de această analiză. Proiectul se desfăşoară pe zona Bucureştiului, Ilfovului şi a Munteniei Sud. Apoi se va extinde la nivel naţional.
Proiectul se desfăşoară pe 4 luni în 2009 şi încă 15 luni din 2010, cu un buget de 3.200.000 lei.
Obiectivul general al acestui proiect este crearea unui model de mediere transnaţional în vederea modernizării şi întăririi capacităţii de acţiune a SPO din România (ANOFM), pentru a sprijini întoarcerea muncitorilor români din Italia.
Durata proiectului 20 de luni (2 iunie 2009 – 30 decembrie 2010).
Bugetul alocat proiectului este de 10.516.269 lei. Indicatori la nivel de agenţie:
– formarea a 2 operatori care să utilizeze modelul propus.
Obiectivul general al proiectului îl reprezintă creşterea capacităţii Serviciului Public de Ocupare de a anticipa evoluţiile, pe termen scurt şi mediu, ale pieţei muncii la nivel local, regional şi naţional, prin: anticiparea tendinţelor de dezvoltare sau regres al unor companii, numărului de locuri de muncă, caracteristicile posturilor, nevoilor de formare şi de sprijin, a barierelor în dezvoltarea afacerilor/producţiei şi prin prospectarea pieţei muncii, în condiţiile dinamice semnificative ale acesteia.
Prin implementarea proiectului se crează premisele identificării celor mai adecvate măsuri de ocupare precum şi îmbunătăţirea şi dezvoltarea altora noi astfel încât acestea să ofere soluţiile cele mai adecvate pentru depăşirea problemelor generate în procesul de asigurare a raportului cerere-ofertă de forţă de muncă şi să asigure „oportunităţi sporite pentru participarea pe piaţa muncii” a unui număr cât mai mare de persoane în căutarea unui loc de muncă.
De asemenea, prin concepţia şi metodologia de implementare, ASC – ,,Anticiparea schimbărilor pe piaţa muncii” constituie una din soluţiile viabile pentru orientarea programelor active în vederea creşterii ofertei de formare profesională astfel încât politica activă să poată contribui în mod real la adaptarea forţei de muncă.
Prin urmare, rezultatele aşteptate de la acest proiect, sunt următoarele:
– consolidarea capacităţii Serviciului Public de Ocupare de a colecta, prelucra şi valorifica informaţiile privind tendinţele pe termen scurt şi mediu ale pieţei muncii astfel încât să fie adoptate cele mai potrivite metode de acces la ocupare a persoanelor în căutarea unui loc de muncă, în special, a persoanelor care întâmpină greutăţi de reactivare pe piaţa muncii;
– o bază de date complet populată cu datele cuprinse în toate chestionarele recepţionate;
– un soft funcţional permanent;
– 2 prognoze la nivel naţional;
– 16 prognoze la nivel regional.
Proiectul este implementat în parteneriat transnaţional de Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă, Institutul Regional de Cercetare al Lombardiei şi compania de consultanţă Expert Italia. Cu o durată de 30 de luni şi un buget total de 18.500.000 lei, SAPeRe are drept obiectiv general construirea şi consolidarea capacităţii de analiză a personalului ANOFM (la nivel central si teritorial) pentru ca aceasta să aibă o reprezentare coerentă şi fundamentată a diferitelor aspecte relevante privind piaţa muncii din România.
Practic, proiectul îşi propune elaborarea unui grup de instrumente teoretice şi metodologice pentru studierea şi monitorizarea pieţei muncii din ţara noastră pentru grupuri ţintă specifice prin:
Implementarea acestui proiect va contribui la întărirea capacităţii persoanelor care lucrează în cadrul ANOFM (la nivel central şi în structurile teritoriale) în colectarea, analizarea şi sintetizarea informaţiilor privind piaţa muncii, precum şi la elaborarea de analize asupra implementării măsurilor active de ocupare.
Proiectul se va implementa pentru a întări capacitatea SPO în România, la nivel naţional şi local, finanţat din Fondul Social European (FSE) în cadrul Programului Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007 – 2013 (POS DRU), Axa 4 – „Modernizarea Serviciului Public de Ocupare”.
Beneficiarul proiectului este Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă, iar grupul ţinta căruia i se adresează sunt funcţionarii acestei instituţii, deci implicit a celor din Agenţia Judeţeană Sălaj.
Întocmit
Director Coordonator
Romeo Constantin Sârca