Ţinând seama că, atât prin mass-media cât şi prin centrul de informaţii care funcţionează zilnic intre orele 8.00-20.00 la sediul Institutului Naţional de Statistică au continuat să apară numeroase solicitări pentru explicarea unor probleme punctuale
legate de preluarea în procesul de recenzare a codului numeric personal (CNP), în
ciuda clarificărilor şi precizărilor aduse prin declaraţiile noastre de presă din 21, 24
şi 25 octombrie 2011 reiterăm faptul că înscrierea pe formulare a CNP-ului este
obligatorie, pe baza declaraţiilor persoanei în conformitate cu prevederile legale, astfel:
1. Colectarea codului numeric personal în procesul de recenzare este stipulată prin
Legea 170/2011 privind aprobarea OUG nr. 34/2011 pentru modificarea şi completarea
OG 36/2007 privind efectuarea Recensământului Populaţiei şi al Locuinţelor din
România în anul 2011.
Astfel, articolul 2, alin. (1) “Persoanele [ ….] sunt obligate să furnizeze, pe propria
răspundere, persoanelor care efectuează înregistrarea în formularele de recensământ
datele şi informaţiile prevăzute în programul de recensământ.
(2) Nerespectarea prevederilor alin.(1) atrage răspunderea contravenţională a celor
vinovaţi.”
Articolul 12 din OUG 34/2011 precizează:
“În vederea asigurării exhaustivităţii înregistrării persoanelor şi a calităţii datelor, la
recensământ sunt prelucrate codul numeric personal, precum şi etnia, religia şi limba
maternă, cu respectarea prevederilor Legii nr. 677/2001 pentru protecţia persoanelor cu
privire la prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date, cu
modificările şi completările ulterioare”.
2. Asigurarea confidenţialităţii datelor statistice în procesul de recenzare şi
procesare a datelor
– Atribuţiile recenzorului privind asigurarea confidenţialităţii datelor statistice: “g)
să respecte obligaţiile ce-i revin, potrivit legislaţiei în vigoare, cu privire la
confidenţialitatea datelor individuale. Obligaţia păstrării confidenţialităţii datelor
individuale se aplică atât pe durata îndeplinirii activităţilor ce fac obiectul
prezentei convenţii, cât şi după încetarea atribuţiilor specifice recenzorului,
expuse în cadrul prezentei convenţii “.
– Atribuţiile personalului din sistemul statistic naţional privind asigurarea
confidenţialităţii datelor statistice sunt stipulate în Normelor de confidenţialitate
a datelor statistice (www.insse.ro;
din sistemul statistic naţional semnează la angajament un Angajament de
confidenţialitate
www.recensamantromania.ro); personalul
3. Programul de înregistrare continuă până la încheierea recenzării pentru
întreaga populaţie şi întregul fond de locuinţe pe întreg teritoriu ţării, aşa cum a
fost el aprobat în cadrul şedinţei Comisiei Centrale pentru Recensământul Populaţiei şi
al Locuinţelor, din data de 30.06.2011.
4. După încheierea activităţii de înregistrare, în limita de timp disponibilă recenzorii
vor reveni la persoanele de la care codul numeric personal nu a fost înregistrat la
recenzarea propriu-zisă.
5. În cazul celor care locuiesc în chirie, fie studenţi, fie alte persoane aflate în această
situaţie nu se solicită nicio informaţie cu privire la oficializarea sau nu a acestui raport
între proprietari şi chiriaşi, şi nici asupra cuantumului chiriei convenite.
6. Formularele se completeaza exclusiv pe baza liberei declaraţii a persoanelor
recenzate, iar la încheierea înregistrării recenzorul este obligat să prezinte formularul
completat celui recenzat care semnează pentru conformitatea dintre cele declarate şi
înregistrarea operată de recenzor.
7. Pentru deficienţele constatate în timpul procesului de comunicare, purtătorul de
cuvânt pentru RPL 2011, Vladimir Alexandrescu a fost demis.
Secretariatul Tehnic Central al Comisiei Centrale pentru
Recensământul Populaţiei şi al Locuinţelor 2011