20 noiembrie: Ziua Comemorarii Victimelor Traficului Rutier

Antibioticele – antimicrobiene puternice dar vulnerabile
17 noiembrie 2011
Program de 1 Decembrie 2011 in Zalau
28 noiembrie 2011

20 noiembrie: Ziua Comemorarii Victimelor Traficului Rutier

„Siguranţa rutieră este siguranţa ta!”  La fiecare 20 noiembrie este marcata pe plan international  Ziua Comemorării Victimelor Traficului Rutier, ocazie cu care ne exprimăm sprijinul pentru cei afectaţi de accidente rutiere, atragand totodata atenţia întregii

 

societăţi asupra consecinţelor acestora.
Din 1990 şi până în prezent, peste 64.000 de români au murit în evenimente rutiere, echivalentul unui oraş de dimensiuni medii care a fost şters de pe harta ţării. Anul trecut, pe şoselele din România, au fost înregistrate 9.213 accidente, în care 2.363 de oameni şi-au pierdut viaţa, iar 8.477 au fost răniţi. Aceste date plasează ţara noastră pe unul dintre primele locuri în Uniunea Europeană în privinţa ratei evenimentelor rutiere soldate cu morţi si răniţi grav.
Cauzele accidentelor de circulatie au la baza trei importanti factori: omul, automobilul si drumul, dintre care rolul predominant îl are primul!
Cercetarile de specialitate au relevat 14 factori psihici generatori de accidente:
·     deficiente în sfera atentiei (concentrare redusa, instabilitate, fixitate);
·    operativitate redusa a functiilor decizionale (lentoare, unilateralitate, slaba anticipare,deficit de informatie etc);
·    slaba rezistenta afectiva în situatii critice (emotivitate, anxietate, frica);
·    impulsivitatea si agresivitatea (slabul echilibru psihomotor, nesocotirea pericolului, a regulilor de circulatie si a prezentei celorlalti participanti la trafic);
·    reactivitatea motorie scazuta (timp de reactie mare, discrepanta între momentul aparitiei stimulului si cel al efectuarii operatiilor motorii);
·    slabul autocontrol (dezorganizarea generala a comportamentului în situatiile critice);
·    nivelul scazut al capacitatii de anticipare a evenimentelor în spatiul rutier
·    simt de raspundere scazut (slaba constientizare a complexitatii si implicatiilor sociale ale comportamentului la valori);
·    ambitia (centrarea unilaterala pe propriul Eu, exacerbarea tendintelor de autoevidentiere si autoafirmare etc.);
·    indisciplina (nesocotirea conditiilor respective ale circulatiei rutiere; încalcarea regulilor de circulatie);
·    supraestimarea propriului nivel de competenta (a insusirilor si capacitatilor);
·    vitezomania, „betia vitezei” si placerea pe care o resimte cel în cauza;
·    nervozitatea (rezistenta scazuta la actiunea factorilor perturbatorii), la frustratie; instabilitatea modului de abordare si reactie la stimulii externi);
·    oboseala (disfunctia generala a sistemului personalitatii, cauzata de suprasolicitarea neuropsihica la volan).
În nici unul din cazurile analizate nu a fost prezent doar un singur factor dintre cei enumerati; cel mai frecvent s-au conjugat 3-4 asemenea factori. Se confirma astfel ca accidentul de circulatie este multiconditionat, neputând fi explicat printr-o singura variabila psihofiziologica.

SFATURI PENTRU PREVENIREA ACCIDENTELOR RUTIERE
a. Pentru conducătorii auto:
·    Centura de siguranţă poate să salveze vieţi;
·    Nu conduceţi dacă aţi consumat băuturi alcoolice;
·    Înainte de a pleca la drum verificaţi întotdeauna starea tehnică a autovehiculului;
·    Adaptaţi viteza la condiţiile de drum, trafic şi meteo;
·    Nu vă angajaţi în depăşiri decât atunci când vizibilitatea şi starea drumului o permite;
·    Atenţie la copii! Ei reacţionează imprevizibil în comparaţie cu adulţii. Cei mici nu sesizează pericolul, sau chiar dacă îl percep, nu-i acordă prea multă atenţie;
·    Respectaţi limitările de viteză, iar în afara localităţilor circulaţi cu viteză corespunzătoare, pentru că riscul unui accident de circulaţie este mai mare;
·    Când conduceţi, gândiţi-vă la siguranţa persoanelor pe care le transportaţi, fiţi atenţi la drum şi la vizibilitate.
b. Pentru a preveni implicarea copiilor:
Învăţaţi-i pe cei mici
·    Să circule numai pe trotuare;
·    Să nu staţioneze pe bordura trotuarelor, deoarece se pot dezechilibra şi cădea pe carosabil;
·    Să nu traverseze drumurile publice prin alte locuri, decât prin cele special amenajate şi semnalizate prin indicatoare sau marcaje;
·    Să traverseze numai pe culoarea verde a semaforului, iar în lipsa acestuia pe la colţul străzilor şi numai după ce s-au asigurat;
·    Acolo unde nu există amenajate trotuare sau poteci laterale, să se deplaseze numai pe partea stângă a drumurilor, cât mai aproape de marginea acestora, dar nu în grup, ci în şir unul după altul;
·    Să nu se joace pe partea carosabilă a drumurilor publice;
·    Să nu se angajeze în traversarea căilor rutiere în fugă, prin faţa sau spatele autovehiculelor staţionate ori a mijloacelor de transport în comun oprite în staţii;
·    Să nu circule cu bicicleta pe drumurile publice, dacă nu au împlinit vârsta de 14 ani;
·    După căderea întunericului sau în alte condiţii de vizibilitate redusă, să folosească îmbrăcăminte de culoare deschisă, cu elemente reflectorizante, care îi face mai vizibili în lumina farurilor;
·    În condiţii atmosferice deosebite (ploi torenţiale, ceaţă, polei, ninsoare) când vizibilitatea şi acţiunea de frânare este greoaie, să se angajeze în traversare numai după ce s-au convins că nu există niciun pericol;
·    Dacă circulă cu bicicleta, să evite zonele aglomerate şi arterele principale cu trafic intens; dacă totuşi ajung cu bicicleta într-o intersecţie, să respecte semnificaţia indicatoarelor şi să-şi sporească atenţia. Orice schimbare a direcţiei de mers trebuie semnalizată cu braţul întins orizontal, însă acest lucru nu este suficient. Trebuie să fie siguri că toţi conducătorii auto le-au observat intenţia.
·    Învăţaţi copilul să circule corect, pentru a-l feri de necazuri şi a vă putea bucura în continuare de liniştea familiei dumneavoastră ! 

Purtator de cuvant,
Mihai Cheşeli

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *