Afla aici: Care sunt scolile cu cei mai multi copii romi

Conferința “Marriage Tune-Up” pe teme de familie din Palm Springs, California
19 noiembrie 2012
BEN TODICA- Intre doua lumi – a noastra și a lui (la împlinirea vârstei de 60 de ani)
6 decembrie 2012

Afla aici: Care sunt scolile cu cei mai multi copii romi

 

În perioada 22.10.2012 – 08.11.2012, au fost evaluate un număr de 20 de unităţi şcolare de către o echipă coordonată de Instituţia

Prefectului Judeţului Sălaj- Biroul Judeţean pentru Romi-reprezentat de domnul consilier Lăcătuş Alin, în colaborare cu Inspectoratul Şcolar al Judeţului Sălaj-reprezentat de inspectorul şcolar pentru minorităţi- prof. Rozs Rita Eva şi Asociaţia Şanse Egale Zalău- reprezentată de domnul director Vaszi Robert.

 

Unităţile şcolare vizitate:

– Şcoala Gimnazială Derşida, – 54%

– Şcoala Gimnazială Lucian Blaga, Jibou, – total 104 elevi romi

– Şcoala Gimnazială Boghiş , – 51%

– Şcoala cu clasele I-IV, Mal II, -100%

– Şcoala Gimnazială Tusa, – 73%

– Şcoala Gimnazială Dragu, – 65%

– Şcoala Gimnazială Buciumi,- 62%

– Şcoala Gimnazială Cheud, – 85%

– Şcoala Gimnazială Agrij, – 62%

– Şcoala Gimnazială Pusta nr.2 Şimleu Şilvaniei, -100%

– Şcoala Gimnazială Petri Mor Nuşfalău, -34%

– Liceul Tehnologic Gîlgău, – 25%, 0 liceu!

– Şcoala Gimnazială Poiana Blenchii5,- 32%

– Şcoala Gimnazială Fildu de Mijloc, – 65%

– Şcoala Gimnazială Almaşu- 46%

– Liceul Tehnologic Surduc – 53 copii romi

– Liceul Tehnologic Ileanda- 114 copii (28%)

– Şcoala Gimnazială Românaşi- 64%

– Şcoala Gimnazială Valcău de Sus- 68,3%

– Şcoala Gimnazială Şamşud- 45%

 

Obiectivele urmărite în acest sens au fost următoarele:

1. înscrierea copiilor într-o formă de învăţământ

2. procentul de absenteism şcolar

3. procentul de abandon şcolar

4. atingerea standardelor educaţionale

5. asigurarea condiţiilor de studiu şi a condiţiilor de infrastructură

6. gradul de ocupare cu personal didactic calificat

 

Constatări:

1. Înscrierea copiilor romi într-o formă de învăţământ

Acest obiectiv a fost îndeplinit de către toate unităţile şcolare, mai puţin de către Şcoala Gimnazială Boghiş, care la nivelul grădiniţei, pentru anul şcolar 2012-2013, dintr-un total de 49 de copii cu vârstă preşcolară a înscris numai 17. Conducerea unităţii școlare a precizat că nu are spaţiul necesar pentru crearea unor noi grupe.

2. Procentul de absenteism şcolar

Evaluarea acestui criteriu s-a efectuat pe trei niveluri: învăţământ primar, gimnazial şi liceal.

În acest sens s-a constatat o medie de absenteism şcolar la nivelul celor 20 de unităţi şcolare de 25-30 %. Absenteismul este mai mare în cazul următoarelor unităţi de învăţământ:

a. Şcoala Gimnazială Derşida, Bobota – 30%

b. Şcoala Gimnazială Lucian Blaga, Jibou – 33%

c. Şcoala Gimnazială Boghiş – 35%

 

d. Şcoala cu clasele I-IV, Mal II, Sîg – 40%

e. Şcoala Gimnazială Dragu – 40%

f. Şcoala Gimnazială Buciumi – 52,5%

Principalele cauze care conduc la un asemenea procent ridicat de absenteism este dezinteresul părinţilor faţă de educaţie (aceştia având un nivel foarte scăzut de şcolarizare), dar şi caracterul seminomad al comunităţilor de romi (Voivodeni, Derşida). Mai există şi cauze secundare, cum arfi cultura tradiţională a comunităţii, căsătoriile timpurii, exploatarea copiilor din punct de vedere economic etc.

3. Procentul de abandon şcolar

Abandonul şcolar a fost evidenţiat într-un procent mai ridicat în următoarele unităţi şcolare:

a. Şcoala Gimnazială Boghiş – 10% – nivel gimnaziu

b. Şcoala Gimnazială ”Lucian Blaga”, Jibou – 33% – nivel gimnaziu

c. Şcoala Gimnazială Gîlgău – 40% – nivel gimnaziu

d. Şcoala Gimnazială Buciumi – 45% – nivel gimnaziu

e. Şcoala Gimnazială Ileanda – 60% – nivel gimnaziu

f. Şcoala Gimnazială Dragu- Voivodeni- unde puţini elevi continuă nivelul gimnazial

După terminarea ciclului gimnazial, s-a constatat faptul că absolvenţii clasei a VIII-a nu acced în învăţământul liceal decât într-un procent foarte scăzut, de aproximativ 5% (excepţiile sunt Școala Cheud, Școala ”Lucian Blaga” Jibou, Școala Dragu) din care 1% reuşesc să işi definitiveze studiile liceale.

Cauzele care conduc la abandonul şcolar sunt în mare masură cele care au fost enumerate şi în cazul absenteismului şcolar.

4. Atîngerea standardelor educationale

Atîngerea standardelor educaţionale este un alt criteriu care a fost analizat. În acest context s-a constatat că dintr-un număr de 20 de unităţi şcolare evaluate, 11 au un standard educational scăzut sau foarte scăzut, iar în celelalte 9 unităţi standardul este la limita dintre mediu și scăzut. Se poate observa că există o strânsă legatură între atingerea standardelor educaţionale, absenteismul şcolar şi abandonul şcolar.

Standardul educaţional scăzut şi foarte scăzut are la bază procentul mare de absenteism şi abandon şcolar, corelat cu dezinteresul părinţilor faţă de educaţie .

5. În ceea ce priveşte condiţiile de studiu, respectiv de infrastructură a şcolilor, acestea sunt bune sau foarte bune, excepţie fiind:

a. Şcoala Primară cu clasele I-IV, Mal II din comuna Sîg, unde în momentul de faţă nu există o sursă de apă.

b. Şcoala Gimnazială din Comuna Dragu are probleme în ceea ce privește reabilitarea cladirii unde funcționează clasele I-VIII.

c. Şcoala Gimnazială din Cheud are probleme în ceea ce priveşte instalaţia şi centrala termică.

6. Potrivit informaţiilor obţinute din teren, personalul didactic din unităţile evaluate este personal calificat în procent de peste 95%.

Concluzii:

Chiar dacă standardele educaţionale sunt scăzute, se poate observa faptul că în unităţile şcolare unde s-au desfăşurat o serie de activităţi remediale sau de susţinere cum ar fi Şcoala după Şcoală, A doua şansă, Grădiniţe estivale sau alte forme de învăţământ alternativ, standardul educaţional este mai ridicat înspre mediu, procentul de absenteism şi abandon este mult scăzut (este cazul Şcolii Gimnaziale cu clasele I-VIII din Agrij, care poate fi considerată un exemplu de bună practică).

De asemenea, în unităţile şcolare unde sunt încadraţi mediatori şcolari, aceștia sunt de un real folos pentru comunitatea locală şi pentru unităţile de învăţământ, ei având un rol important în şcolarizarea copiilor, în reducerea abandonului şi absenteismului şcolar.

 

Propuneri privind îmbunătăţirea sistemului educaţional, reducerea absenteismului şi abandonului şcolar: angajarea unui mediator şcolar într-un număr de 6 unităţi şcolare: Şcoala Gimnazială Şamşud,

Şcoala Gimnazială Pusta Vale II, Liceul Tehnologic Ileanda, Şcoala Gimnazială Buciumi,

Şcoala Gimnazială Boghis, , Şcoala Gimnazială Fildu de Mijloc;

deblocarea posturilor de mediator şcolar pentru: Şcoala Gimnazială Dragu şi Şcoala

Gimnazială ”Lucian Blaga” Jibou;

demararea demersurilor în vederea susţinerii programelor: “Şcoala dupa Şcoală” într-un număr de unităţi şcolare: Şcoala Gimnazială Pusta Vale, Şcoala Gimnazială Almașu, Şcoala Gimnazială Românaşi, Şcoala Gimnazială Derşida, Şcoala Gimnazială ”Lucian Blaga” Jibou, Şcoala Gimnazială Şamşud, Şcoala Gimnazială Boghiș, Valcău de Sus şi Şcoala Gimnazială Tusa; angajarea unui asistent medical comunitar la Școala Gimnazială Pusta Vale

 

INSPECTORATUL ŞCOLAR JUDEŢEAN SĂLAJ,

Compartimentul MINORITĂŢI

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *