Barbat gasit decedat in apartament
26 mai 2014
Romania datoare la spitalele europene
22 septembrie 2014

Misoginism​ul si religia

Misoginismul. Iata o notiune mai putin cunoscuta in mediul social . Poate fi definita ca o  forma de intoleranta larg raspandita, atat

in trecutul cat si intr-o anumita forma, in prezentul  societatii contemporane. Este o manifestare de intoleranta,mai putin vizibila si mai putin  discutata. Cu precadere in secolele trecute a fost considerat un fenomen apartinand  normalitatii . Dictionarul explicativ al limbii romane ofera urmatorul inteles pentru acest  termen: misogism= lipsa de incredere si dispret fata de calitatile morale si fizice ale  femeilor,atitudine negativa fata de femei. Cu alte cuvinte poate fi definit ca o usoara tenta  de marginalizare si subestimare a unor capacitati de manifestare si exprimare referitoare la  genul feminin. La o privire  mai atenta insa in istoria crestinismului , precum si pe baza unor  relatari din Noul Testament constatam un fapt care are darul sa infirme acest mod de gandire:  femeile au avut de multe ori un rol decisiv in raspandirea crestinismului. Potrivit unui studiu  efectuat de cercetatorii britanici, in anumite circumstante,femeile au jucat un rol  deosebit  de important in asimilarea si propagarea conceptelor si valorilor crestine , asemeni  apostolilor. Contributia acestor femei insa a fost neglijata si trecuta sub tacere de biserica.  De-a lungul secolelor, biserica le-a dat uitarii, stergandu-le practic din documentele istorice.  Sursele antice mentioneaza cateva nume de femei care au avut un rol decisiv in increstinarea  unor teritorii absolut pagane. Perpetua din Cartagena a fost figura feminina care a avut o  influenta hotaratoare in  crestinizarea nordului Africii. Se pare ca aceasta femeie a fost pintre  primii crestini martirizati din provincia romana Africa. Un alt nume de femeie cunoscut din  relatarile istoricilor romani in perioada raspandirii crestinismului, este Thecla. A trait in  provincia Iconium din Asia Mica, intr-un mediu total ostil credintei crestine si este  considerata una dintre primele discipole ale Ap.Pavel . Intr-o mentionare istorica se spune ca  Thecla a avut o influenta deosebita in mediul social in care a trait fiind data drept exemplu  femeilor in perioada de inceput a Bisericii Crestine. Relatarea cea mai convingatoare  despre  raspandirea prin femei a credintei crestine o gasim in Cartea Faptele Apostolior, la cap.16  vers.11-15. Primul crestin european a fost Lydia. Nascuta in orasul Tiatira din Asia Mica, Lydia  era o cunoscuta vanzatoare de purpura. Prin Grecia, ajunge in Macedonia si se stabileste in  renumitul oras Filipi. Aici I-a intalnit pe Apostolul Pavel-(aflat in cea de a doua calatorie  misionara)-, pe Luca, Sila si Timotei. Iata relatarea lui Pavel: „In ziua Sabatului am iesit afara  pe poarta cetatii,langa un riu,unde credeam ca se afla un loc de rugaciune.Am sezut jos,si am  vorbit femeilor,care erau adunate laolalta.Una din ele,Lydia,vanzatoare de purpura,din  cetatea Tiatira,era o femeie tematoare de Dumnezeu si asculta.Domnul I-a deschis inima.  Dupa ce a fost botezata,ea si casa ei, ne-a rugat si ne-a zis: Daca ma socotiti credinciosa  Domnului,intrati si ramaneti in casa mea”

 

In persoana acestei femei,care se considera credinciosa, vedem asadar primul rod al Europei.  Numele ei este legat de unul dintre cele mai mari evenimente ale istoriei : trecerea  crestinismului din Asia Mica in Europa iar mai apoi extinderea lui spre apusul In timpurile  moderne, un exemplu concludent privind rolul hotarator al femeilor in lucrarea misionara  este consemnat in istoria formarii primei biserici protestante din vestul tarii, in zona orasului  Arad.  In anul 1887 un anume Mihai Brumar, de meserie cismar, dupa ce primeste credinta  baptista la Budapesta, ajunge in cautare de lucru in localitatea Curtici. Aici este gazduit  in  familia Locos. Datorita comportamentului ireprosabil si a vestirii Cuvantului, in scurt timp  sotia acestuia este castigata pentru Hristos. Aceasta a vestit si altora ce a auzit despre Isus  Hristos, de la tanarul misionar . In scurt timp aflam ca Mihai Brumar a inceput sa predice unui  grup de sase femei. Din aceste sase femei, in scurt timp, trei au fost botezate. Datorita  numarului crescand de femei si barbati care veneau sa asculte Cuvantul vestit prin Mihai  Brumar, acesta a inchiriat o camera in casa unei familii din Curtici. Aici au inceput sa se adune  in anumite zile, la rugaciune, cantare si ascultarea Cuvantului, conform unui program sabilit.  Acesta a fost actul de nastere a Bisericii Baptiste din Curtici, care ulterior a devenit pentru  mult timp,cea mai mare biserica evanghelica din Romania . Contributia celor sase femei,  asemenea Lydiei si grupului de femei din Filipi ,a fost hotarator .  In concluzia studiului  britanic amintit anterior, se mentioneaza: „Din nefericire, odata ce religia crestina a fost  institutionalizata, femeile au primit un rol mult prea secundar. Sursele antice le mentioneaza  pe aceste femei (crestine), insa odata cu trecerea timpului numele lor dispare treptat din  documente.E trist ca o religie fundamentata de la povestea unei mame si a fiului ei , uita sa  mentioneze femeile care au jucat un rol important in raspandirea ei”.

 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *