Organizarea Concursului judetean de consiliere scolara prin art-terapie: „Exprima-te liber!”. Concursul este organizat de catre CJRAE-CJAP Salaj in data de 3 si 4 mai 2012.
SCOPUL CONCURSULUI
– Îmbunătăţirea calităţii vieţii copiilor şi adolescenţilor din punct de vedere bio-psiho-social prin
OBIECTIVELE CONCURSULUI
Să-şi dezvolte un stil de gândire raţional, pozitiv şi adaptativ;
Să diferenţieze între comportamente dezadaptative şi adaptative;
Să identifice alternative comportamentale sanogene;
Să înveţe modalităţi de a face faţă influenţelor negative;
Să-şi însuşească tehnici de autocontrol comportamental;
Să se adapteze mai uşor vieţii şcolare şi sociale;
– Să-şi însuşească tehnici de comunicare asertivă, exprimând creativ şi liber propriile opinii,
atitudini şi emoţii.
GRUPUL ŢINTĂ
Elevi: Clasele V-VIII / IX-XII
– Profesori coordonatori: consilierii şcolari din cabinetele de asistenţă psihopedagogică şi
profesorii de la disciplinele socio-umane.
METODOLOGIA CONCURSULUI
Tehnici de exprimare:- Film
Fotografie
Scenetă de teatru: dramă, umoristică, etc.
Meloterapie – compoziţii muzicale cu versuri (un cântec/participant sau grup de participanţi);
Desen/pictură/colaje (se expun pe panou);
Compoziţie literară – poezie, poveste;
Tematici abordate în prima ediţie a concursului:
Dependenţa de jocurile de noroc;
Influenţa grupului de prieteni.
Criterii de performanţă/premiere:
Respectarea tematicii concursului;
Transmiterea clară, concisă şi precisă a mesajului;
Conţinutul educaţional al mesajului (să conţină îndemne pozitive şi constructive care contribuie la
dezvoltarea personală a copiilor şi adolescenţilor;
Originalitate şi ingeniozitate;
Impact asupra publicului.
Componenţa juriului:
Profesori psihologi din cadrul CJRAE – CJAP;
Un reprezentant al Inspectoratului Şcolar Judeţean Sălaj;
Un reprezentant din partea Consiliului Judeţean;
Un cadru didactic din partea şcolilor (un consilier şcolar sau un profesor de discipline socio-umane
dintr-o unitate de învăţământ din judeţ, din care nu există participanţi);
Un elev de nivel gimnazial şi un elev de nivel liceal din cadrul unor unităţi şcolare din care nu
există participanţi.
Premiere:
Fiecare participant (elevi şi cadre didactice coordonatoare) va fi recompensat pentru participarea la
Pentru fiecare nivel de învăţământ vor fi acordate premii substanţiale în bani după cum urmează:
o Premiul special al juriului, “Exprimă-te liber!”;
o Premiul pentru impact psihologic;
o Premiul pentru cel mai educativ mesaj;
o Premiul pentru cel mai original mesaj.
MOTIVAŢIA CONCURSULUI
Am considerat oportun să realizăm un concurs în care mesajul este transmis din partea elevilor,
având posibilitatea să se exprime liber, în funcţie de aptitudini, de abilităţi, de interese şi de personalitatea
ASPECTE TEORETICE
Art-terapia este o metodă revoluţionară de dezvoltare a abilităţilor de comunicare a unei persoane,
de îmbunătăţire a stimei de sine şi de reducere a nivelului de stres. Art-terapia foloseşte arta ca mijloc
de expresie pentru comunicarea gândurilor, atitudinilor, conflictelor şi sentimentelor mai degrabă decât
judecarea produselor finale.
Obiectivul art – terapiei este libera exprimare a celor care aleg această metodă pentru a se cunoaşte
mai bine. Participanţii sunt îndemnaţi să lucreze cu materiale, să combine culori, să modeleze, iar pentru
acestea nu au nevoie decât de deschidere şi de curiozitate, în timp ce aptitudinile artistice şi experienţa
Tehnicile utilizate în art-terapie sunt diverse: desenul, pictura, modelajul cu plastilină sau lut,
colajul cu elemente independente (plante sau elemente textile), mişcarea, metafora, teatrul, fotografia,
muzica şi altele. Participanţii au astfel posibilitatea de a se cunoaşte prin intermediul produsului finit
realizat. Ei pot observa ceea ce le place sau ceea ce nu le place la propria persoană, văd cum îşi pot
îmbunătăţi propriul comportament şi chiar îşi propun să acţioneze pentru o mai bună performanţă.