În perioada lunii decembrie a.c., instituția noastra va desfăşura acțiuni de control privind modul de respectare a prevederilor legale,
conformitatea, şi modul de etichetare, prezentare, publicitate şi comercializare a produselor alimentare specifice sărbătorilor de
iarna (carne și preparate din carne, ciocolată şi produse din cacao, tablete şi figurine pe bază de cacao şi grasimi vegetale, produse de patiserie (cozonac, prajituri, fursecuri …) și băuturi alcoolice.
Controlul se va desfăşura în reteaua de comercializare şi distribuţie şi va cuprinde operatorii economici atât din mediul urban cât şi din mediul rural.
Controlul va urmări , în principal, următoarele aspecte:
A. Calitatea produselor alimentare comercializate
1. Carne preambalată( în special carne de porc) şi produse din carne existente
la comercializare :
– încadrarea produselor în data durabilităţii minimale, după caz, în data limită de consum stabilite de producător;
– încadrarea în cantitatea netă netă declarată de producător;
– încadrarea produselor în parametrii de calitate prevăzuţi şi/ sau declaraţi de
producători, urmare a verificări directe (prezenţa semnelor organoleptice de alterare,
modificări ale aspectului, culorii, consistenţei, gustului, mirosului, prezenta corpurilor
străine);
– respectarea prevederilor HG nr. 106/ 2002 privind etichetrea alimentelor.
2.Produse de patiserie (cozonac, prajituri,fursecuri,etc.):
– starea ambalajelor (integritate, etanşeitate);
2
– caracteristicile organoleptice prin verificarea directă (prezenţa semnelor organoleptice
de alterare, modificări ale aspectului, culorii, consistenţei, gustului, mirosului, prezenta
corpurilor străine);
-încadrarea în cantitatea netă;
– încadrarea produselor în data durabilităţii minimale, după caz, în data limită de consum
stabilite de producător;
– modul de indicare a componentelor alergene .
3.Ciocolată, produse din ciocolată, produse pe bază de cacao si grăsimi
vegetale (tablete, figurine etc)
– caracteristici organoleptice (prezenţa semnelor organoleptice de alterare, modificări ale
aspectului, culorii, consistenţei, gustului, mirosului, prezenta corpurilor străine);
– starea ambalajelor (integritate, etanşeitate);
– încadrarea în cantitatea netă declarată de producător;
– încadrarea produselor în data durabilităţii minimale, după caz, în data limită de consum
stabilite de producător;
– modul de indicare a componentelor alergene .
4. Bauturi alcoolice
-starea ambalajelor (integritate, etanşeitate);
-modul de etichetare.
B. Condiţii la depozitare, comercializare
– amenajarea unităţilor şi dotarea cu vitrine frigorifice şi/sau depozite ( în cazul
produselor pentru care producătorul a impus condiţii speciale de depozitare/
expunere); se va verifica funcţionarea acestora şi modul de urmărire a
temperaturilor;
– condiţiile de păstrare şi expunere la comercializare cu respectarea temperaturilor
impuse de producători, depistarea cazurilor de schimbare a stării termice a
preparatelor din carne din refrigerat în congelat, de supraaglomerare a spaţiilor
frigorifice etc.;
C. Modul de indicare a preţurilor
– concordanţa dintre preţurile afişate la raft şi cele din gestiunea stocurilor, care se
marchează pe bonurile de casă;
– indicarea concomitentă, în cazul produselor alimentare preambalate, a preţului
de vânzare si a preţului pe unitatea de măsură ( pentru compararea cu uşurinţă a
preţurilor produselor);
– indicarea preturilor pe unitatea de masura la produsele vandute în vrac, prin
cantarire;
– indicarea preţului de vânzare şi a preţului pe unitatea de măsură în mod vizibil şi
într-o formă neechivocă, uşor de citit;
– indicarea preţului de vânzare şi/sau a preţului pe unitatea de măsură pentru orice tip
de publicitate în care se face referire la preţ.
D. Modul de respectare a prevederilor Legii nr. 363/ 2007 privind combaterea
practicilor incorecte ale comercianţilor în relaţia cu consumatorii şi armonizarea
reglementărilor cu legislaţia europeană privind protecţia consumatorilor.
3
E. Legalitatea functionarii:
– Existenţa registrului unic de control;
– Existenţa documentelor de provenientă;
– Comercializarea în locuri autorizate;
-Afişarea la loc vizibil a plachetei cu numarul de telefon TELCONS, conform
prevederilor Ordinului Preşedintelui ANPC nr.72/2010.
Cu stima,
Comisar Sef Adj,
Rednic Dorina