Obiectivele Agenţiei Judeţene pentru Ocuparea Forţei de Muncă Sălaj sunt :
* Instituţionalizarea dialogului social în domeniul ocupării şi formării profesionale;
* Aplicarea strategiilor în domeniul ocupării şi formării profesionale;
* Aplicarea măsurilor de protecţie socială a persoanelor neîncadrate în muncă.
Principalul obiectiv asumat de noua echipă managerială este creşterea calităţii, eficienţei şi transparenţei serviciilor de ocupare a forţei de muncă furnizate de AJOFM Salaj .
Astfel, s-a urmarit :
* Creşterea calităţii serviciilor şi deschiderea către cetăţean prin :
– extinderea programului de lucru cu publicul în beneficiul şomerilor. Persoanele care se confruntă cu riscul de a rămâne fără loc de muncă pot depune dosarul de şomaj de luni până joi intre orele 8-13,00 iar miercurea programul de lucru cu publicul este până la ora 18,00. Timpul de aşteptare a persoanelor s-a micşorat, deoarece dosarele de şomaj sunt preluate în cadrul unui ghişeu, iar persoana este programată când să revină pentru semnarea documentelor .
– infiinţarea caietului de sugestii şi reclamaţii ,
– aplicarea unor chestionare atât şomerilor cât şi angajatorilor,
– modificarea si adaptarea fişelor de post ale angajaţilor conform noilor standarde , precum şi pentru a face faţă situaţiei impuse în această perioadă de masive disponibilizări.
* Organizarea burselor locurilor de muncă. Prin această acţiune de intermediere a cererii şi ofertei de fortă de muncă se oferă posibilitatea persoanelor aflate în căutarea unui loc de muncă de a se întâlni în mod direct cu agenţii economici – angajatori, şi de a purta discuţii preliminare înaintea interviului propriu-zis ( concurs, probă de lucru), scopul final fiind angajarea unui număr cât mai mare de şomeri pe locuri de munca corespunzatoare pregatirii profesionale . In cursul anului trecut au fost organizate 2 ediţii ale bursei, şi anume Bursa Generala în luna aprilie cu incadrarea a 157 persoane, si Bursa Absolvenţilor în luna septembrie în urma căreia au fost încadraţi 11 absolvenţi. De asemenea a fost organizată şi o minibursă la cererea angajatorului .
* Campania de informare a angajatorilor privind obligaţia acestora de a comunica locurile de muncă vacante, atât cele vacantate cât şi nou infiinţate, agenţiei pentru ocupare a forţei de muncă.
* S-a realizat auditul de supraveghere , în urma căruia am obţinut dreptul de a utiliza în continuare certificatul de conformitate cu Standardul SREN ISO 9001 2008 a Sistemului de Management al Calităţii , cu extinderea domeniului certificării de la nivel ALOFM Zalau la nivelul AJOFM Sălaj, cuprinzând si agenţiile locale si punctele de lucru din judeţ;
* Implementarea proiectelor PROSELF şi SCOP pe plan local;
* Asigurarea transparenţei serviciilor oferite de AJOFM SALAJ s- a realizat prin intensa mediatizare a acestora, concluzionate în :
– organizarea a 5 conferinţe de presă ,
– emiterea a 12 comunicate de presă ,
– apariţia în presa scrisă locală a 281 articole,
– pe posturile locale de televiziune au fost difuzate12 emisiuni la care au participat
conducătorii instituţiei,
– organizarea unei mese rotunde cu tema “Oportunitati pentru şomeri in agricultura” – acţiune ce se va continua şi în acest an.
Realizarea obiectivelor Programului de ocupare a forţei de munca în anul 2009
Ca urmare a implementării programului de ocupare, în anul 2009 au fost încadrate în muncă 3614 persoane, ceea ce reprezintă un procent de 72,3% faţă de obiectivul stabilit prin program.
1. Încadrarea prin acordarea serviciilor de mediere
În urma acordării serviciilor de mediere au fost încadrate în muncă 2289 persoane, din care 1021 au fost femei, ceea ce reprezintă un grad de realizare de 66,4% faţă de obiectivul stabilit prin program.
2. Încadrarea prin organizarea cursurilor de formare profesională
Pentru anul 2009 s-a prevăzut prin Planul Judeţean de Formare profesională cuprinderea în cursuri de formare profesionala a 480 persoane aflate în căutarea unui loc de muncă.
In cursul anului trecut au fost organizate un număr de 14 cursuri de formare profesională de iniţiere, (re) calificare, perfecţionare şi specializare.
La cursurile de formare profesională organizate în cursul anului 2009 au fost cuprinse 353 persoane.
În urma absolvirii cursurilor de formare profesională s-au încadrat în muncă 93 persoane (78% fata de prevazut in plan).
Suma cheltuită pentru formarea profesională a şomerilor a fost de 31.599 lei.
3. Încadrarea prin acordarea serviciilor de informare şi consiliere profesională privind cariera
Sprijinirea persoanelor aflate în căutarea unui loc de muncă constă şi în informarea acestora despre oportunităţile de încadrare în muncă sau reconversie profesională.
Prin acest tip de măsură activă acordată la finele anului de raportare s-a reuşit încadrarea în muncă a unui număr de 97 persoane.
Gradul de realizare al acestui indicator este de 24% faţă de programul anual.
4. Ocuparea forţei de muncă prin acordarea de alocaţii pentru şomerii care se încadrează înainte de expirarea şomajului
În scopul prevenirii şomajului de lungă durată s-au asigurat resursele financiare necesare acordării alocaţiei pentru încadrarea în muncă înainte de expirarea perioadei de indemnizare a 386 şomeri, din care 170 femei (incadrarea faţă de plan a 276 persoane) – suma platită fiind de 317.043 lei.
5. Încadrarea şomerilor peste 45 de ani sau unici susţinători ai familiilor monoparentale prin subvenţionarea locurilor de muncă
În anul 2009 au fost încadrate în muncă 170 persoane în vârstă de peste 45 de ani sau unici întreţinători de familie, din care 96 persoane din mediul urban şi 74 persoane din mediul rural. Gradul de realizare a indicatorului este de 121% faţă de programul anual stabilit, iar suma cheltuită de 1.280.379 lei.
6. Încadrarea prin stimularea mobilităţii forţei de muncă
Pentru anul 2009 s-a prevăzut în Program încadrarea în muncă a 42 persoane la o distanţă mai mare de 50 Km faţă de localitatea în care îşi au domiciliul sau ca urmare a schimbării domiciliului.
Prin fondurile alocate de la bugetul asigurărilor pentru şomaj prin acest tip de măsură activă, au fost ocupate în munca 61 persoane ( 145 %) , din care 28 femei , cheltuindu-se astfel 168.060 lei.
7. Încadrarea absolvenţilor prin subvenţionarea locurilor de muncă
Utilizarea tuturor mijloacelor de informare în masă cu privire la măsurile active destinate tinerilor, a făcut posibilă angajarea a 118 absolvenţi, ( 40% % fata de program) din care :
* 8 absolvenţi ai ciclului inferior al liceului sau ai şcolilor de arte si meserii;
* 58 absolvenţi de învăţământ secundar superior sau învăţământ postliceal;
* 52 absolvenţi de învăţământ superior.
Pentru această măsură activă au fost decontate angajatorilor 1.718.982 lei, iar pentru stimularea încadrării în muncă a absolvenţilor s-au plătit prime de angajare în valoare de 94.111 lei pentru 110 absolveţi.
8. Încadrarea in munca a persoanelor cu handicap
Prin aplicarea setului de măsuri active pentru promovarea includerii sociale a persoanelor cu handicap care au aptitudini necesare pentru ocuparea unui loc de muncă în condiţii relativ normale de lucru, s-a reuşit încadrarea în muncă a
21 persoane cu handicap, adică cu 18 persoane mai mult faţă de programul anual stabilit. Pentru această măsură s- au platit 49.089 lei.
9. Încadrarea prin ocuparea temporara a forţei de muncă in lucrări publice de interes comunitar.
În anul 2009, au fost încadrate în muncă pe perioadă determinată, în cadrul unor astfel de programe, 267 şomeri, decontăndu-se primăriilor 475.694 lei
Gradul de realizare al acestui indicator este de 178 % faţă de programul anual stabilit.
10. Încadrarea prin încheierea de contracte de solidaritate in baza Legii nr. 116/2002.
Numărul persoanelor încadrate ca urmare a aplicării setului de măsuri active destinate stimulării încadrării în muncă a tinerilor supuşi riscului de marginalizare socială a fost de 1 persoana fata de 5 persoane prevazute in plan , suma plătită fiind de 32.099 lei.
Deasemenea, pentru plata ajutoarelor de şomaj , in cursul anului 2009 s-au cheltuit 27.974.111 lei .