Sub acest slogan Agenţia Naţională Împotriva Traficului de Persoane a lansat campania de prevenire şi informare „Creşterea gradului de conştientizare şi responsabilizare împotriva traficului de copii” JLS/2007/DAP-1/174 30,CE-0227796/00-22, în cadrul proiectului implementat în parteneriat cu Salvaţi Copiii Italia,cu fonduri ale Comisiei Europene printr-un grant de finanţare DAPHNE.
Proiectul REACT ’’Raising awareness and Empowerment Against Child Trafficking’’,este implementat pentru o perioadă de 24 luni şi are caracterul unui proiect transnaţional desfăşurat în Italia, Bulgaria, România şi Danemarca.
Obiectivul general al acestui proiect este să contribuie la protecţia copiilor aflaţi în situaţii de risc şi a victimelor traficului de minori traficaţi în scopul exploatării sexuale sau prin muncă forţată.
Pentru promovarea campaniei la nivel naţional au fost elaborate un film video de 30 secunde, un clip animat, 1200 afişe, 300 memory-stickuri, 600 mouse-paduri şi 2400 rucsacuri.
Cele două spoturi video au fost postate pe site-urile de socializare şi urmăresc creşterea conştientizării la nivel naţional cu privire la riscurile aferente utilizării necorespunzătoare a mijloacelor tehnologice (internetul, telefonul mobil, aparate video şi foto etc.).
Diseminarea clipurilor s-a realizat prin postarea acestora atât pe site-ul oficial al ANITP,cât şi pe site-urile specifice: youtube.com, pagina ANITP de pe Facebook.
De asemenea a fost creată o pagină specială pe Facebook, precum şi un blog cu mesajul campaniei ’’Foloseşte internetul cu grijă…Traficul de minori are feţe ascunse!’’
La nivel naţional, fenomenul traficului de copii cunoaşte o diminuare cantitativă iar instituţiile publice şi private continuă eforturile de combatere şi prevenire a acestui fenomen, denumit de cele mai multe ori “sclavia modernă”. Conform statisticilor deţinute în acest moment de IGPR-ANITP, categoriile de vârstă ale minorilor traficaţi, preponderent prin exploatare sexuală şi muncă forţată , sunt 14-18 ani. Conform unui studiu recent publicat de către IGPR-ANITP, multiple sunt cauzele pentru care copiii ajung victime ale traficului de persoane, dintre care exemplificăm: lipsa resurselor financiare şi materiale în familie, lipsa de afecţiune, comunicare deficientă părinte-copil, familie conflictuală, familie dezorganizată, părinţi hiperautoritari sau hiperpermisivi, accesul necondiţionat la internet, factori de personalitate specifici, dorinţa de independenţă, etc.
Din studiile realizate, minorii sunt exploataţi intern cât şi internaţional.
Exploatarea lor se realizează prin obligarea la prostituţie sau producerea de materiale pornografice (pornografie infantilă şi pe internet), obligarea la practicarea cerşetoriei, obligarea la comiterea de infracţiuni (furturi,tâlhării,vânzare de droguri etc), supunerea copiilor la munci ce le pun în pericol sănătatea sau dezvoltarea.
Numărul de copii traficaţi identificaţi în perioada 2007-2009 în Romania
2007 2008 2009
292 186 176
Numărul de copii traficaţi şi exploataţi sexual în Romania în perioada 2007-2009
2007 2008 2009
220 137 127
Numărul de copii traficaţi şi exploataţi prin obligarea la cerşetorie identificaţi în perioada 2007-2009
2007 2008 2009
35 10 22
Numărul de copii traficaţi şi explotaţi prin muncă identificaţi în perioada 2007-2009
2007 2008 2009
21 20 11
La nivelul Centrului Regional Cluj-Napoca, au fost identificate în cursul anului 2010 în judeţele de competenţă, 180 victime ale traficului de persoane : 57 în judeţul Cluj, 45 în judeţul Sălaj, 48 în judeţul Bistriţa-Năsăud şi 30 în judeţul Maramureş. Dintre acestea au fost identificaţi 22 minori : 12 minore exploatate sexual, 6 minori exploataţi prin cerşetorie şi 4 minori exploataţi prin muncă.
Campaniile de prevenire ce se vor desfăşura în şcoli, instituţii, societăţi comerciale vor trata ca subiecte: riscuri ale utilizării internetului prin postarea de fotografii personale, a datelor de identificare, a adresei de domiciliu,relatarea relaţiilor din cadrul familiei, nevoia de bani ; ameninţarea sau hărţuirea copiilor de către persoane necunoscute ; identificarea problemelor copiilor a căror părinţi lucrează în străinătate ; recrutarea de fotomodele sau prezentatoare de modă prin intermediul facebook, hi5, google, youtube.com ; pericolul anunţurilor din ziare cu privire la identificarea unor locuri de muncă în străinătate etc.
i