IMPORTANT PENTRU CONSUMATORI! Insolvenţa persoanelor fizice

Targ de martisoare traditionale în Zalau
1 martie 2024
MĂRȚIȘOARE OFERITE ÎN TRAFIC DE POLIȚIȘTII SĂLĂJENI
2 martie 2024

IMPORTANT PENTRU CONSUMATORI! Insolvenţa persoanelor fizice

Scopul legii Legii nr. 151/2015 din 18 iunie 2015 privind procedura insolvenţei persoanelor fizice este instituirea unei proceduri colective pentru redresarea situaţiei financiare a debitorului persoană fizică, de bună-credinţă, acoperirea într-o măsură cât mai mare a pasivului acestuia şi descărcarea de datorii, în condiţiile prezentei legi.

Prevederile legii se bazează pe următoarele principii:

1. acordarea unei şanse debitorilor de bună-credinţă de redresare a situaţiei financiare, prin intermediul unui plan de rambursare a datoriilor;

2. facilitarea negocierii/renegocierii amiabile a creanţelor şi a încheierii unui acord al creditorilor cu debitorul asupra planului de rambursare a datoriilor;

3. sprijinirea ieşirii din starea de insolvenţă a debitorului, inclusiv prin descărcarea de datorii, în condiţiile legii, într-un mod sistematic şi raţional, astfel încât debitorul să fie motivat să facă eforturi pentru a desfăşura activităţi generatoare de venituri, să fie facilitată reinserţia acestuia în mediul social şi contribuţia sa la viaţa economică a comunităţii, conform cu nivelul de pregătire profesională şi experienţa acumulată;

4. maximizarea, printr-o procedură colectivă, a gradului de recuperare a creanţelor şi a gradului de valorificare a activelor, atunci când este cazul;

5. asigurarea, în cadrul procedurii colective, a unui tratament echitabil al creditorilor şi a unui tratament egal pentru creditorii de acelaşi rang;

6. recunoaşterea drepturilor existente ale creditorilor şi respectarea ordinii de prioritate a creanţelor, având la bază un set de reguli clar determinate şi uniform aplicabile;

7. asigurarea unor proceduri de insolvenţă eficiente, inclusiv prin mecanisme adecvate de comunicare şi derulare a procedurii într-un termen rezonabil, într-o manieră obiectivă şi imparţială, cu minimum de costuri pentru creditori, debitori, instituţii şi autorităţi publice, precum şi pentru orice alte entităţi implicate;

8. asigurarea unui grad ridicat de transparenţă şi previzibilitate în procedură, cu respectarea drepturilor fundamentale ale omului şi cu protejarea datelor cu caracter personal.

Direcția de Insolvență Persoane Fizice – parte a Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) – se ocupă cu implementarea Legii nr. 151/2015, a insolvenței persoanelor fizice, prin consilierea consumatorilor vizați de actul normativ, precum și prin sprijinirea activității Comisiilor Teritoriale specializate care se regăsesc la nivelul fiecărui județ al țării.

Prin această lege, a fost introdusă procedura de insolvență a persoanelor fizice, care permite protejarea consumatorilor care au datorii mai mari de 90 de zile, credite și rate la bănci, debitori de bună credință, care din motive neimputabile lor ajung în imposibilitate de plată.

Cel mai important aspect este că, în acest fel, se acordă o a doua şansă datornicilor onești, oferindu-le protecţie în faţa creditorilor, în efortul lor de a-și redresa situația financiară.

Astfel, consumatorii cu datorii neachitate de cel puţin 90 de zile beneficiază de consiliere gratuită şi îndrumare de specialitate din partea ANPC pentru întocmirea dosarului de deschidere a procedurii de insolvenţă.

De aceleași facilități beneficiază şi persoanele care au datorii atât de mari încât valoarea lor totală o depăşeşte pe cea a tuturor bunurilor aflate în proprietate (cel puţin 15 salarii minime brute pe economie, adică minimum 33.450 lei), precum şi persoanele care nu au alte surse de venit şi au o situaţie financiară iremediabil compromisă.

În prezent, Direcția de Insolvență Persoane Fizice are în derulare, dosare de insolvență ce vizează toate cele trei forme de redresare financiară a debitorului, prevăzute de lege, respectiv:

  1. Procedura simplificată de insolvență;
  2. Insolvenţa pe baza planului de rambursare;
  3. Lichidare de active.

Consumatorii persoane fizice, care îndeplinesc unul dintre aceste criterii, menționate în Legea 151/2015, se pot adresa Birourilor de Insolvență la Nivel Teritorial din cadrul Comisariatelor Județene pentru Protecția Consumatorilor fiecare județ al țării.

În județul Sălaj, pentru consiliere va puteți adresa la telefon: 0757 321601 sau e-mail: [email protected]

SOLUȚIONAREA ALTERNATIVĂ A LITIGIILOR (SAL):

Procedura reprezintă un mecanism alternativ sistemului judiciar, prin care consumatorilor li se oferă posibilitatea de soluţionare a litigiilor pe care le pot avea cu comercianţii, atunci când se confruntă cu o problemă legată de achiziționarea unui produs sau serviciu.

Astfel, reclamațiile împotriva comercianților sunt prezentate voluntar de către consumatori, urmând a fi soluționate într-un mod independent, imparțial, transparent, rapid și echitabil.

Direcția de soluționare alternativă a litigiilor are competența să soluționeze alternativ litigii naționale și transfrontaliere izvorâte din contractele de vânzări sau din contractele de prestări servicii încheiate cu un comerciant care desfășoară activități în România, în sectoarele de activitate în care ANPC este competentă.

Procedura SAL se aplica atunci cand:

1. diferendul nu a putut fi soluționat în mod direct cu comerciantul;
2. reclamația nu a mai fost analizată anterior de către o altă entitate SAL sau de către o instanță de judecată, și nici înaintată unei alte autorități publice;
3.reclamația este formulată în termen de 1 an de la data la care aceasta a fost prezentată comerciantului sau de la data săvârșirii faptei care a dat naștere litigiului;
4. instrumentarea litigiului nu afectează în mod grav funcționarea eficientă a entității SAL;
5. litigiul nu este promovat cu rea credință și nu este ofensator;
6. litigiul este de competența entității SAL sesizate.
În cazul în care Direcția SAL nu poate analiza o reclamație care i-a fost înaintată, va transmite ambelor părți o explicație privind motivele neanalizării litigiului în termen de 21 de zile calendaristice de la primirea dosarului de reclamație.
Solutionarea litigiului:

În vederea soluționării litigiului, reprezentantii SAL derulează mecanismul de propunere a unei soluții părților, mecanism conform căruia, în cazul în care doar una dintre părți acceptă soluția propusă, rezultatul procedurii nu este obligatoriu. În cazul în care comerciantul nu acceptă soluția propusă, reprezentantii SAL informează consumatorul, prin încheiere, despre căile de atac administrative, respectiv judiciare la care poate recurge pentru soluționarea litigiului.

Termenul de solutionare:

1. un termen foarte scurt de soluționare, de maximum 90 zile calendaristice, comparativ cu procedura în instanță care poate dura și ani;
2. procedură gratuită pentru consumator;

3. caracterul privat al litigiului – numai persoanele invitate pot fi prezente la o sesiune SAL, spre deosebire de instanță, unde procesele sunt în general publice.

DESPRE CONTROLUL VOLUNTAR DE FOND

În noiembrie anul trecut, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) anunța că firmele interesate pot solicita un control de fond voluntar din partea Autorității, care să nu se finalizeze cu sancțiuni pentru neregulie găsite, atâta timp cât nu sunt unele grave. Acum există și un formular ce poate fi ușor de completat de către companiile interesate de un astfel de control la cerere.Controlul voluntar este un ajutor oferit de Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor operatorilor economici cu activitatea pe teritoriul României. Autoritatea oferă consultanța gratuită conform art. 3 (1) lit. w din HG 700/2012 «acordă consultanță de specialitate în domeniul protecției consumatorilor pentru operatorii economici, prin unitățile teritoriale, respectiv Comisariatele Județene pentru Protecția Consumatorilor. Operatorii economici interesati să fie verificati din propria inițiativă de comisarii dun cadrul Comisariatului Judetean pentru Protectia Consumatorilor SALAJpot să depună o cerere pe e-mail [email protected]
De principiu, vor fi verificați, în mod prioritar, operatorii economici din domeniile HoReCa, comerțul cu produse alimentare, prestarea serviciilor în directă legătură cu sănătatea consumatorilor, care depun astfel de cereri. Comisariatul va comunica data vizitei pe care o va realiza echipa de comisari și fișa de control care conține obiectivele acțiunii de verificare. În situația în care se descoperă neconformități în cadrul unui astfel de control de fond voluntar, firmele nu vor fi sancționate, ci li se va impune remedierea problemelor descoperite, într-un termen rezonabil, urmând ca îndeplinirea măsurilor dispuse să fie reverificată de ANPC. Excepție fac însă cazurile grave care pot pune în pericol viața, sănătatea sau securitatea consumatorilor. După ce va fi constatată rezolvarea problemelor descoperite în urma controlului de fond voluntar, ANPC va aplica, la loc vizibil, un semn distinctiv prin care va anunța consumatorii despre verificarea făcută și remedierea deficiențelor. Pentru că instituția noastră nu poate promova acțiunile unui operator economic sau a altuia, pentru a nu fi acuzată de părtinire, în aceste cazuri, va face publice datele și imaginile de dinainte și de după control, precizând că, din punctul de vedere al ANPC, condițiile de lucru ale operatorului respectiv au fost aduse la normalitate, conform legislației în vigoare, în domeniu.

În vederea formulării unor sesizari/reclamatii va puteti adresa la sediul institutiei noastre: COMISARIATUL JUDEȚEAN PENTRU PROTECȚIA CONSUMATORILOR SĂLAJ, situat în municipiul ZALĂU, Str. Unirii, nr.20, zilnic între orele 8.00-16.30: luni, marti, miercuri, joi, iar in ziua de vineri între orele 8.00-14.00. Reclamațiile/sesizările se pot transmite și direct pe site-ul ANPC www.anpc.ro, ocazie cu care se vor încărca toate documentele în probatoriu referitoare la aspectele care se reclamă. Pentru solicitări, lămuriri, consiliere, telefon de contact: 0377755360 și e-mail [email protected].

Comisar sef adjunct,

FECHETE DOREL

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *