Informații utile – mașini cu volanul pe partea dreaptă

Vezi de ce a fost condus tanarul la politie
14 iulie 2020
Peste 100 de certificate de cazier şi zeci de adeverinţe de integritate comportamentală au fost eliberate de poliţişti în câteva ore
14 iulie 2020

Informații utile – mașini cu volanul pe partea dreaptă

  • Registrul Auto Român explică în detaliu tot ce trebuie să știți desprestatutul legal al autovehiculelor cu volanul pe partea dreaptă și cum poateprimi un astfel de autovehicul Cartea de Identitate a Autovehiculului (CIV)pentru a fi înmatriculat în România. Registrul Auto Român acționează doarîn cadrul legal disponibil în acest moment, fără a aplica măsuri care nurespectă prevederile interne sau UE în domeniu. Modul în care autovehiculele cu volan pe partea dreaptă introduse individualîn România pot primi CIV este precizat clar în Reglementările RNTR 7, aprobateprin OMTCT nr. 2.132/2005, cu modificările și completările ulterioare. Însecțiunea “Sistemul de direcție” din Capitolul IV, se stipulează că: “Postul de conducere trebuie să fie situat pe partea stângă în raport cuplanul median longitudinal al autovehiculului. Sunt exceptate autovehiculelespeciale utilizate în serviciile publice comunitare (curățenie stradală), precum șiautovehiculele care au fost înmatriculate ultima dată într-un alt stat membru alUE și care nu au suferit modificări în raport cu configurația de înmatriculareinițială. Pentru acestea din urmă, în cazul autovehiculelor din categoriile M2 șiM3, ușile de serviciu vor fi amplasate pe partea dreaptă, în raport cu planulmedian longitudinal al autovehiculului”.Pe de altă parte, RNTR 7 impune obligativitatea înlocuirii farurilor originalecu unele care emit un fascicul luminos asimetric, orientat spre partea dreaptă adrumului. Așadar, ținând cont de prevederile legale, Registrul Auto Român este înmăsură să acorde CIV unui autovehicul care are volanul pe partea dreaptă, darse încadrează în aceste excepții.
  • O altă prevedere legală a RNTR 7 este cea referitoare la omologarea individuală a autovehiculelor cu volan pe partea dreaptă, dar care au suferitmodificări constructive:“Omologarea autovehiculelor echipate cu postul de conducere pe parteadreaptă în raport cu planul median longitudinal al vehiculului şi care au suferitmodificări ale caracteristicilor constructive menţionate în CIV se acordă numaidacă postul de conducere se schimbă pe partea stângă în raport cu planulmedian longitudinal al vehiculului”. Concret, dacă un autovehicul înmatriculat în România cu volanul pe partea dreaptă se prezintă la RAR după ce i-au fost aduse modificări constructive, acesta va putea fi reomologat doar dacă și postulde conducere a fost mutat pe partea stângă.Pentru clarificarea poziției naționale cu privire la acest subiect, trebuie precizat că legislația din România transpune și pune în aplicare legislația UE îndomeniu, legislație care nu permite introducerea de interdicții de natură tehnicăreferitoare la autovehiculele echipate cu volan pe partea dreaptă.Comisia Europeană consideră că introducerea interdicţiei de înmatriculare aunor astfel de autovehicule constituie o barieră pentru libera circulaţie amărfurilor, fiind o măsură disproporţionată în raport cu obiectivul public deasigurare a siguranţei rutiere şi protecţiei sănătăţii şi vieţii cetăţenilor UE.În acest sens, trebuie avut în vedere faptul că există deja două hotărâri aleCurții de Justiție a Uniunii Europene, cu privire la cauzele=C-639/11 (ComisiaEuropeană împotriva Poloniei) și C-61/12 (Comisia Europeană împotrivaLituaniei),=prin care Curtea de Justiție a constatat că statele respective, careaveau restricții naționale privind înmatricularea autovehiculelor cu volan pepartea dreaptă, nu și-au îndeplinit obligațiile ce le revin, prin nerespectareaprevederilor legislației UE aplicabile. S-a considerat că introducerea interdicțieide înmatriculare a unor astfel de autovehicule este contrară regulilor UE privindlibera circulație a mărfurilor (art. 34 din Tratatul de Funcționare a UE) șireprezintă o încălcare a legislației UE de omologare (de exemplu Directiva cadru2007/46/CE), fiind o măsură disproporționată în raport cu obiectivul public deasigurare a siguranței rutiere și protecției sănătății și vieții cetățenilor din UE.În consecință, introducerea unei restricții privind omologarea și/saueliberarea cărții de identitate pentru autovehiculele echipate cu volan pe parteadreaptă nu poate fi avută în vedere, deoarece aceasta ar duce la introducereaunei proceduri de „infringement” din partea Comisiei Europene pe un subiect pecare Curtea de Justiție a UE s-a pronunțat deja în defavoarea statelor membrecare aveau astfel de restricții.Dat fiind interesul public ridicat pentru situația autovehiculelor care provindin UK, în contextul Brexit, precizăm și cu această ocazie că până la data de 31decembrie 2020 este în vigoare o perioadă de tranziție stabilită ca urmare aAcordului de retragere, dar care poate fi prelungită.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *