Mirel Talos: Expunere de motive

Plati anticipate- venituri din agricultura cu termen 15 noiembrie 2010
9 noiembrie 2010
Cehu Silvaniei: Incendiu la o anexa gospodareasca
9 noiembrie 2010

Mirel Talos: Expunere de motive

Televiziunea este un mediu de comunicare publica ce exercita o influenta foarte mare in societate. Indiferent de obiectivele pe care si le fixeaza sau nu radiodifuzorii care emit programe de televiziune,

 

televiziunea educa si este formatoare de gust cultural, avind o influenta profunda si pe termen lung asupra atitudinilor, valorilor si comportamentului cetatenilor. Televiziunea formeaza gust public si are un impact enorm, inclusiv capacitatea de a forma modele culturale si de a lansa directii culturale. In acest context televiziunea are o uriasa responsabilitate. Pe de o parte, exista in fata televiziunii o asteptare din partea publicului interesat de cultura, asteptare care de prea putine ori este rasplatita de programele de televiziune. Pe de alta parte, televiziunea trebuie sa-si asume cu responsabilitate un rol activ in formarea gustului public prin trezirea interesului pentru cultura si prin cultivarea interesului pentru cultura. Absenta emisiunilor cu continut cultural din programele de televiziune este una din cauzele scaderii generale a interesului pentru cultura, remarcat in ultimii ani, pe fondul transformarii divertismentului in cultura.

In acelasi timp, televiziunea are un important rol educativ, in sens larg, prin incorporarea de cunostinte si valori in programele pe care le difuzeaza. In acest sens, orice program de televiziune educa, in bine sau in rau. Ajungind direct la un numar mare de persoane, intr-o comunicare accesibila, programele de televiziune cu caracter educativ  pot contribui din plin la procesul de invatare, prin consolidarea unor cunostinte dobindite si prin furnizarea de cunostinte noi, jucind un rol educativ important in grupuri sociale sau zone geografice defavorizate, in care educatia de multe ori nu se intilneste sub alte forme.  In acelasi timp, programele de televiziune au un important rol educativ prin incorporarea unor valori generatoare de comportamante prosociale, a unei culturi civice, a unui mediu social stimultativ pentru dezvoltarea societăţii româneşti.

Prin obtinerea unei frecvente radio din patrimoniul national, televiziunile si-au asumat obligatia de a face un serviciu public, in interes public, interes care nu trebuie confundat cu curiozitatea publicului si nici cu buna dispozitia a publicului, care nu sunt acte de cultura sau educatie.

Prin adoptarea acestei propuneri legislative, Legea nr. 504/2002 este pusă în acord cu art. 33 din Constitutia Romaniei, care obliga statul “să asigure păstrarea identităţii spirituale, sprijinirea culturii naţionale, stimularea artelor, protejarea şi conservarea moştenirii culturale, dezvoltarea creativităţii contemporane, promovarea valorilor culturale şi artistice ale României în lume.”

De asemenea, prin aceasta initiativa legislativa, legea audiovizualului este pusa in acord si cu obiectivele generale ale legislatiei culturale europene, constituind, totodata, o garantie in plus pentru protejarea operelor creatorilor romani si straini.

Lege pentru modificarea Legii 504/2002 a audiovizualului

Articol unic – Legea 504/2002 a audiovizualului, cu modificarile ulterioare,  se completeaza dupa cum urmeaza:

1.      Dupa articolul 42 se introduc urmatoarele articole:

Art.42¹  Programele oferite publicului de radiodifuzorii care difuzeaza servicii generaliste de televiziune trebuie sa rezerve  cel putin 120 de minute saptaminal pentru emisiuni cu continut cultural sau educativ.

Art.42² Programele oferite publicului de radiodifuzorii care difuzeaza programe de televiziune specializate in stiri trebuie sa rezerve zilnic cel putin 15 minute pentru emisiuni sau stiri cu continut cultural sau educativ.

Art.42³ In sensul prezentei legi, sunt  emisiuni cu continut cultural sau educativ acele emisiuni care au urmatorul continut:

a)      Muzica: concerte sau recitaluri de muzica clasica, emisiuni de istoria muzicii, prezentarea vietii si operei unor compozitori romani sau straini, interviuri cu personalitati ale vietii muzicale, prezentarea unor evenimente muzicale, spectacole de opera, alte emisiuni care au ca subiect muzica clasica

b)      Arte plastice (pictura, grafica, sculptura, fotografie) si arte decorative (ceramica, design, textile, sticlarie, metal):  prezentarea de expozitii, prezentarea colectiilor unor muzee sau a unor opere de arta, prezentarea operei unor artisti romani sau straini, emisiuni de istoria artelor plastice, interviuri cu artisti romani sau straini, alte emisiuni care au ca subiect artele plastice

c)      Literatura: prezentarea unor evenimente editoriale, prezentarea operei unor scriitori romani sau straini, emisiuni de cultivare a limbii romane literare, recitaluri de poezie romaneasca sau universala, recenzii de carte, alte emisiuni care au ca subiect literatura

d)     Dramaturgie: piese de teatru, alte lucrari dramatice, emisiuni de istoria teatrului, prezentarea vietii si operei unor autori de lucrari dramatice, alte emisiuni care au ca subiect dramaturgia

e)      Arta cinematografica: emisiuni de critica cinematografica, istoria filmului, opera cinematografice prezentate intr-un context critic sau istoric

f)       Balet: spectacole de balet, emisiuni despre arta dansului

g)      Arhitectura: emisiuni de istoria arhitecturii, prezentarea operei unor arhitecti romani sau straini, prezentarea unor opere de arhitectura, prezentarea unor orase din perspective arhitecturala, alte emisiuni care au ca subiect arhitectura

h)      Cultura populara romaneasca: emisiuni despre traditii, muzica populara romaneasca, pusa intr-un context critic sau istoric, emisiuni de prezentare a civilizatiei satului romanesc, alte emisiuni care au ca subiect cultura populara

i)        Cultura populara europeană: muzica tradiţională pentru spaţiul cultural european, pusa intr-un context critic sau istoric, emisiuni de prezentare a civilizatiei europene, emisiuni despre tradiţii, despre produse culturale tradiţionale pentru spaţiul Europei, alte emisiuni care au ca subiect cultura populara europeana

j)        Istorie: emisiuni de prezentare a unor personalitati sau evenimente istorice, dezbateri pe teme legate de evenimente sau personalitati istorice, alte emisiuni pe teme de istorie

k)      Stiinta: orice tip de emisiuni care ofera informatii din orice domeniu al stiintei

Art. 424 Prevederile prezentei legi vor intra in vigoare la sase luni de la data publicarii in Monitorul Oficial.

Art.425 Consiliul National al Audiovizualului este insarcinat cu controlul respectarii de catre radiodifuzori a prevederilor prezentei legi.

Mirel Talos
Deputat PNL

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *