Numarul apelurilor false pe 122 in crestere

SCARBOS! Si-a facut treaba mare pe strada
10 februarie 2013
Inaugurare laborator de 289.000 USD, Afla despre ce e vorba
11 februarie 2013

Numarul apelurilor false pe 122 in crestere

 

11 februarie Ziua Europeană a Numărului unic 112

 

La nivel european, doar 1 din 4 cetăţeni ai UE cunoaşte faptul că 112 este Numărul de Urgenţă pe care îl poate apela în toate ţările Uniunii Europene. Mai mult decât atât, această cifră stagnează de ani de zile şi variază semnificativ în ţările europene. Astfel, începând cu 2009, în mai mult de 25 de ţări din Europa sunt organizateactivităţi de sensibilizare a populaţiei cu ocazia celebrării Zilei Europene 112 care are loc pe 11 februarie în  Sărbătorirea Zilei Europene 112 este un pas crucial în promovarea 112, mai ales în zilele noastre când cetăţenii călătoresc mai mult decât oricând către locul de muncă, către locul unde îşi defăşoară studiile, în vacanţe. În acest an, se aşteaptă ca numărul de ţări care organizează Ziua 112 să fie mai mare ca niciodată. În  majoritatea ţărilor europene au loc sesiuni de informare şi prezentări despre 112 în şcoli, Ziua Uşilor Deschise şi vizite în centrele de urgenţă 112. Mai multe ţări au ales ca în 2013, să sărbătorească Ziua 112 în jurul conceptului de resuscitare cardiopulmonara (CPR), întrucât procedurile de resuscitare în cazul în care sunt martorii unui stop cardiac.

 

„Numărul semnificativ de ţări care organizează Ziua Europeană 112 subliniază importanţa creşterii gradului de conştientizare la nivelul UE, în special pe parcursul acestui An al Cetăţenilor. Niveluri mai bune de sensibilizare şi calitate a serviciului 112 ar reprezenta, cu siguranţa, un mare beneficiu pentru cetăţenii europeni care se deplasează în cadrul Pieţei Unice precum şi pentru serviciile de urgenţă care fac eforturi să răspundă sutelor de milioane de apeluri de urgenţă pe care le primesc în fiecare an „, a comentat Olivier Paul Morandini, Preşedintele Asociaţiei Europene a Numărului de Urgenţă, EENA.

 

În anul care a trecut, în România, Serviciul de Telecomunicaţii Speciale, în calitate de administrator al Sistemului Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă, a desfăşurat numeroase activităţi de educare – informare: în zonele turistice montane şi pe litoral, campanie în gări, aerogări, trenuri, staţiile de metrou şi pe principalele drumuri naţionale, au fost difuzate spoturi 112 la posturile de radio şi televiziune, au avut loc vizite ale elevilor în dispeceratele 112, o amplă acţiune împreună cu Biserica Ortodoxă Română dar şi multe alte activităţi punctuale.

 

“Sistemul Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă 112 a devenit, în doar câţiva ani, unul dintre cele mai prestigioase şi de încredere servicii puse de către stat în slujba salvării vieţii oamenilor, a protejării proprietăţii şi a mediului. Este un adevărat brand naţional. Numărul 112 face parte din cotidian, este parte a societăţii şi îşi confirmă zilnic, minut cu minut, utilitatea. Dacă 112 nu ar fi existat el ar fi trebuit inventat”, a spus Directorul Serviciului de Telecomunicaţii Speciale, General inginer Marcel Opriş.

 

Informaţii de background despre Sistemul Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă

 

Numărul pan-european de urgenţă 112 a fost creat în 1991. În aprilie 2005, Sistemul Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă 112 a devenit operaţional în toată România.

Începând cu anul 2008, 112 este unicul număr de urgenţă care poate fi folosit de pe orice telefon fix, telefon public sau mobil pentru a ajunge, gratuit, la serviciile de urgenţă (ambulanţă, pompieri şi poliţie) în orice ţară a Uniunii Europene.

 

Numărul unic pentru apeluri de urgenţă 112 trebuie folosit doar atunci cînd este necesară intervenţia agenţiilor specializate de urgenţă, pentru asigurarea asistenţei imediate în situaţii în care este periclitată viaţa, integritatea ori sănătatea cetăţeanului, ordinea publică, proprietatea publică sau privată ori mediul.

 

Ultimul Eurobarometru al Comisiei Europene, referitor la numărul unic european de urgenţă 112, arată că România se află pe primele locuri în ceea ce priveşte informarea şi educarea populaţiei în UE.

 

În acest domeniu, Serviciul de Telecomunicaţii Speciale realizează campanii de educare, având ca targt principal tinerii şi turiştii români şi străini aflaţi în ţara noastră.

 

Specialiştii 112 şi ofiţerii de relaţii publice continuă Campania naţională referitoare la numărul unic de urgenţă. Pentru mai multe informaţii consultaţi www.112.ro.

 

Nu suna la 112 in orice situatie care nu necesita interventia IMEDIATA a serviciilor de urgenta

(Ambulanta, Pompieri, Politie)

Exemple de situatii in care nu trebuie sa suni la 112: daca ai ramas fara benzina la masina;

daca pisica ta a ramas imobilizata intr-un copac;

in caz de accidente rutiere fara victime, soldate doar cu avarierea autovehiculelor;

daca esti plictisit si nu ai cu cine sa vorbesti;

daca vrei sa faci o gluma sau sa spui un banc;

daca vrei sa stii cat este ceasul;

daca nu vrei sa mergi la scoala.

 

Cand suni iresponsabil la 112, poti intarzia ajutorul si oamenii care chiar au nevoie, nu il primesc. Serviciul 112 raspunde la apeluri de urgenta, referitoare la incendii, accidente, urgente medicale, dezastre si alte evenimente care implica interventia IMEDIATA a serviciilor specializate – salvare, pompieri, politie.

Exemple de situatii in care trebuie sa suni la 112:accident rutier cu victime;

explozie; incendiu; cutremur; utilizare a armelor de foc; distrugeri de bunuri; daca sunteti martor la un act de trafic sau consum de droguri; evadare; tentative de suicid; tulburare a linistii publice; persoane disparute/gasite;

Procedura de semnalare 112

 

Sunteţi martori la o situaţie de urgenţă, dacă sunt şi victime încercaţi să aflaţi dacă persoanele sunt conştiente şi să le întrebaţi cu voce tare: “Ce s-a întâmplat? Vă simţiţi bine?” .

Dacă victimile răspund sau se mişcă, deci sunt conştiente, lăsaţile în poziţiile în care a fost găsite. Însă trebuie să vă asiguraţi că nu

sunt în pericol. Verificaţi să nu fie fum sau gaze sau fire electrice căzute şi încercaţi să aflaţi motivul pentru care ele se află în poziţia

respectivă.

 

Urmează lucrul cel mai important: apelaţi numărul unic de urgenţă 112. Practic trebuie să chemaţi ajutorul calificat. Încercaţi să vorbiţi clar şi concis. Spuneţi-le ce se întâmplă şi de ce aveţi nevoie

Dintre toate informaţiile pe care le daţi la 112, localizarea incidentului este foarte importantă. Dacă nu comunicaţi corect locul incidentului, este posibil ca echipajele trimise să nu ajungă unde trebuie. Precizaţi cu exactitate locul incidentului. Astfel, operatorul va şti unde să trimită echipa de salvare chiar dacă se întrerupe convorbirea. Acest lucru este esenţial mai ales atunci când sunt folosite telefoanele mobile.

 

Dacă vă aflaţi într-o zonă necunoscută şi nu ştiţi adresa incidentului pe care îl anunţaţi, căutaţi câteva puncte de reper care s-ar putea să ajute la stabilirea locaţiei. De exemplu: intersecţii, clădiri semnificative, persoane din zonă care ştiu adresa.

 

Datele Personale

 

Operatorul vă mai poate cere şi alte informaţii pe care trebuie să le furnizaţi. De exemplu, numele vostru. Răspundeţi la toate întrebările şi nu închideţi până când nu vi se cere acest lucru. Aminţiti-vă că ajutorul dumneavoastră poate fi vital în salvarea unei vieţi!

Din păcate în ţara noastră, apelurile false către 112 sunt în număr foarte mare. Peste 70% dintre cei care apelează numărul unic de

urgenţă o fac ca pe o distracţie. Un apel fals poate împiedica sau întârzia o ambulanţă să ajungă la dumneavoastră sau la cineva drag aflat în suferinţă!

 

Suna la 112 cu responsabilitate!

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *