RAPORT privind activitatatea desfasurata de COMISARIATUL JUDETEAN PENTRU PROTECTIA CONSUMATORILOR

CONTROALE IN PERIOADA SARBATAORILOR PASCALE
19 aprilie 2019
Măsuri de securitate de la EURO 2020 şi Cupa Mondială 2022
19 aprilie 2019

RAPORT privind activitatatea desfasurata de COMISARIATUL JUDETEAN PENTRU PROTECTIA CONSUMATORILOR

RAPORT  privind activitatatea desfasurata de COMISARIATUL JUDETEAN PENTRU PROTECTIA CONSUMATORILOR SALAJ

Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor este organizata si functioneaza potrivit prevederilor  Hotararii Guvernului nr.700/2012 din 11iulie 2012,modificata si completata prin Hotărârea Guvernului nr. 353/2017 si  este instituţie publică care funcţionează ca organ de specialitate al administraţiei publice centrale, cu personalitate juridică, în subordinea Guvernului şi în coordonarea ministrului economiei, comerţului şi mediului de afaceri.Autoritatea coordonează un numar de 8 COMISARIATE REGIONALE şi realizează strategia şi politica Guvernului în domeniul protecţiei consumatorilor, acţionează pentru prevenirea şi combaterea practicilor care dăunează vieţii, sănătăţii, securităţii şi intereselor economice ale consumatorilor.

 

La nivelul  judetului SALAJ functioneaza  COMISARIATUL JUDEŢEAN PENTRU PROTECŢIA CONSUMATORILOR  SĂLAJ fara personalitate juridica, in subordinea COMISARIATULUI REGIONAL PENTRU PROTECŢIA CONSUMATORILOR REGIUNEA NORD -VEST CLUJ din care fac parte judetele: Bihor, Bistrita-Nasaud, Cluj, Maramures, Satu-Mare, Salaj.

 

1.Autoritatea are ca principale obiective generale:

a) crearea unui cadru legislativ naţional în domeniul protecţiei consumatorilor compatibil cu cel din Uniunea Europeană;

b) desfăşurarea activităţii de informare şi educare a cetăţenilor privind drepturile pe care le au în calitate de consumatori;

c) desfăşurarea activităţilor de supraveghere a pieţei produselor şi serviciilor destinate consumatorilor;

d) protejarea consumatorilor împotriva practicilor comerciale incorecte;

e) efectuarea activităţii de analiză şi marcare a metalelor preţioase şi de expertizare a acestora şi a pietrelor preţioase;

f) autorizarea persoanelor fizice şi juridice, în condiţiile legii, să efectueze operaţiuni cu metale preţioase, aliaje ale acestora şi pietre preţioase;

g) asigurarea, ca autoritate română desemnată, a aplicării Programului de atestare a Procesului Kimberley.

 

2. Autoritatea si structurile teritoriale au ca atribuţii principale si ca obiective specifice   operationale urmatoarele:

a) participă, împreună cu alte organe ale administraţiei publice centrale şi locale de specialitate cu atribuţii în domeniu şi cu organismele neguvernamentale ale consumatorilor, la elaborarea strategiei în domeniul protecţiei consumatorilor, asigurând corelarea acesteia cu cea existentă în Uniunea Europeană;

b) asigură armonizarea cadrului legislativ naţional cu reglementările din Uniunea Europeană în domeniul protecţiei consumatorilor;

c) propune Guvernului spre adoptare şi avizează proiecte de acte normative în domeniul protecţiei consumatorilor cu privire la fabricarea, ambalarea, etichetarea, conservarea, depozitarea, transportul, importul, comercializarea produselor, prestarea serviciilor, inclusiv a serviciilor financiare, precum şi interzicerea penalităţilor asimetrice dintre client şi prestatorul de servicii publice şi alte servicii de interes general pentru abaterile contractuale, astfel încât acestea să nu pună în pericol viaţa, sănătatea sau securitatea consumatorilor ori să afecteze drepturile şi interesele lor legitime;

d) elaborează, împreună cu alte organe de specialitate ale administraţiei publice, proceduri privind obiectivele, condiţiile şi modul de colaborare în desfăşurarea activităţii de protecţie a consumatorilor;

e) iniţiază, negociază şi participă, în condiţiile legii, la încheierea de convenţii, acorduri, protocoale şi alte înţelegeri interne şi internaţionale în domeniul protecţiei consumatorilor cu organe de specialitate ale administraţiei publice centrale şi locale cu atribuţii în domeniu, precum şi cu organisme neguvernamentale;

f) participă la realizarea programelor interne şi internaţionale în domeniul protecţiei consumatorilor, colaborând cu organizaţii şi instituţii din ţară şi din străinătate, conform competenţelor ce îi revin potrivit dispoziţiilor legale în vigoare;

g) prezintă informări periodice Guvernului şi organelor administraţiei publice centrale interesate, la solicitarea acestora, referitoare la activitatea proprie privind respectarea drepturilor şi intereselor consumatorilor;

h) desfăşoară activităţi de supraveghere a pieţei produselor şi serviciilor destinate consumatorilor;

i) controlează respectarea dispoziţiilor legale privind protecţia consumatorilor, referitoare la securitatea produselor şi serviciilor, precum şi la apărarea drepturilor legitime ale consumatorilor, prin efectuarea de controale pe piaţă la producători, importatori, distribuitori, vânzători, prestatori de servicii, inclusiv servicii financiare, şi în unităţile vamale, având acces la locurile în care se produc, se depozitează ori se comercializează produsele sau în care se prestează serviciile, precum şi la documentele referitoare la acestea, excepţie făcând controalele igienico-sanitare şi sanitar-veterinare la producători, în cazul produselor alimentare;

j) constată contravenţii şi dispune măsuri de limitare a consecinţelor producerii, prestării, importului, comercializării sau oferirii gratuite a unor produse alimentare ori nealimentare şi servicii, inclusiv servicii financiare, care nu sunt în concordanţă cu dispoziţiile legale din domeniile de activitate ale Autorităţii, prin aplicarea sancţiunilor contravenţionale prevăzute de lege, sesizează organele de urmărire penală ori de câte ori constată încălcări ale legii penale;

k) controlează dacă mijloacele de măsurare folosite pe piaţă sunt însoţite de documentele prevăzute de lege care atestă verificarea acestora din punct de vedere metrologic;

l) solicită organelor emitente suspendarea sau retragerea autorizaţiei de funcţionare, a licenţei de fabricaţie ori a certificatului de clasificare, în condiţiile legii;

m) coordonează schimbul rapid de informaţii cu instituţiile şi organele competente, naţionale şi internaţionale, privind produsele şi serviciile care reprezintă risc pentru sănătatea şi securitatea consumatorilor;

n) sesizează factorii de decizie şi operatorii implicaţi în sistemul de certificare a calităţii produselor şi serviciilor, în baza constatărilor proprii şi a informaţiilor primite de la organismele neguvernamentale şi de la consumatori, cu privire la neconformităţile produselor şi serviciilor destinate consumului populaţiei în raport cu documentele de certificare şi propune îmbunătăţirea sau elaborarea de reglementări în domeniu;

o) efectuează, prin prelevări de probe din produsele alimentare şi nealimentare, analize şi încercări în laboratoare acreditate conform legii sau în laboratoare proprii ori agreate;

p) efectuează sau finanţează studii, teste comparative şi cercetări în domeniu cu privire la calitatea produselor şi serviciilor destinate consumatorilor, pe care le aduce la cunoştinţa publicului;

q) stabileşte relaţii de colaborare cu institute de cercetare, laboratoare de expertizare şi certificare, inclusiv din străinătate, pentru realizarea de studii, cercetări şi teste comparative;

r) desfăşoară activităţi de informare, consiliere şi educare a consumatorilor persoane fizice cu privire la produsele şi serviciile destinate acestora; editează publicaţii de specialitate în domeniul protecţiei consumatorilor;

s) sprijină asociaţiile de consumatori în vederea atingerii obiectivelor prevăzute de lege;

ş) sprijină asociaţiile de consumatori în acţiunea de înfiinţare şi funcţionare a centrelor de consultanţă, informare şi educare a consumatorilor;

t) susţine înfiinţarea unor organisme de mediere în domeniul protecţiei consumatorilor;

ţ) informează permanent consumatorii asupra produselor şi serviciilor care prezintă riscuri pentru sănătatea şi securitatea lor sau care le pot afecta interesele economice;

u) primeşte şi rezolvă sau, după caz, transmite spre soluţionare celor în drept, potrivit competenţelor, sesizările asociaţiilor pentru protecţia consumatorilor, precum şi sesizările persoanelor fizice cu privire la încălcarea drepturilor consumatorilor, în condiţiile legii;

v) desfăşoară activităţi de pregătire a specialiştilor în domeniul protecţiei consumatorilor;

w) acordă consultanţă de specialitate în domeniul protecţiei consumatorilor pentru operatorii economici;

x) stabileşte şi percepe taxe şi tarife pentru efectuarea de analize, încercări, expertizări, certificări de laborator, autorizări, consultanţă, cursuri de pregătire, specializare sau perfecţionare, alte servicii prestate în condiţiile legii;

y) stabileşte şi percepe taxe şi tarife pentru autorizarea persoanelor fizice şi juridice pentru efectuarea de operaţiuni cu metale preţioase şi pietre preţioase, pentru activităţi de analiză, marcare şi expertizare a metalelor preţioase şi a pietrelor preţioase;

z) fundamentează şi propune în proiectul de buget resursele financiare în vederea realizării politicilor în domeniul său de competenţă;

-urmăreşte, potrivit legii, legalitatea publicităţii pentru produsele şi serviciile destinate consumatorilor;

-asigură aplicarea sistemului de certificare pentru Procesul Kimberley, ca autoritate desemnată;

-autorizează operaţiunile cu metale preţioase şi pietre preţioase, potrivit prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 190/2000 privind regimul metalelor preţioase şi pietrelor preţioase în România, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;

-stabileşte şi aprobă mărcile de certificare, de garanţie proprie şi de trasabilitate, pe bază de tarife proprii, potrivit prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 190/2000, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;

-efectuează expertize ale metalelor preţioase şi pietrelor preţioase, potrivit prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 190/2000, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;

-efectuează operaţiuni de marcare a bijuteriilor şi obiectelor din metale preţioase, la cererea persoanelor fizice şi juridice interesate;

-acordă consultanţă de specialitate şi sprijin în vederea realizării de coduri de conduită, la solicitarea operatorilor economici;

-instituie procedurile legale corespunzătoare pentru încetarea practicilor comerciale incorecte;

-comunică Comisiei Europene măsurile legislative adoptate în domeniile guvernate de directivele, regulamentele şi deciziile comunitare transpuse, potrivit domeniilor sale de responsabilitate;

-realizează, prin Direcţia de soluţionare alternativă a litigiilor, denumită  Direcţia SAL, soluţionarea alternativă a litigiilor dintre consumatori şi comercianţi, atât la nivel naţional, cât şi transfrontalier, potrivit legislaţiei speciale;

– asigură, prin comisia de insolvenţă la nivel central şi prin comisiile de insolvenţă la nivel teritorial derularea procedurilor de insolvenţă a persoanelor fizice, conform prevederilor Legii nr. 151/2015 privind procedura insolvenţei persoanelor fizice, cu modificările ulterioare;

-asigură înregistrarea intermediarilor de credite, a reprezentanţilor desemnaţi, a entităţilor care desfăşoară activitatea de recuperare creanţe şi a creditorilor nonfinanciari, funcţionarea punctului unic de informare, precum şi cooperarea şi efectuarea schimbului de informaţii cu statele membre conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 52/2016 privind contractele de credit oferite consumatorilor pentru bunuri imobile, precum şi pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 50/2010 privind contractele de credit pentru consumatori.

(1) Autoritatea impreuna cu structurile teritoriale controlează respectarea prevederilor regulamentelor emise de Comisia Europeană din domeniul său de competenţă.

(2) Autoritatea este punct naţional de contact pentru sistemul de schimb rapid de informaţii privind produsele periculoase – RAPEX între statele membre şi Comisie, în baza Directivei 2001/95/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 3 decembrie 2001 privind siguranţa generală a produselor – GPSD.

(3) Autoritatea îndeplineşte orice alte atribuţii stabilite prin actele normative pentru  domeniul său de activitate.

În exercitarea atribuţiilor ce îi revin, Autoritatea colaborează cu ministerele, cu alte       organe de specialitate ale administraţiei publice centrale şi locale şi cu organismele neguvernamentale. Pentru îndeplinirea atribuţiilor stabilite prin lege, Autoritatea are acces la informaţiile necesare de la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului, Autoritatea Naţională a Vămilor, Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, Inspectoratul General al Poliţiei de Frontieră, în baza unui protocol încheiat cu aceste instituţii, precum şi de la instituţiile financiar-bancare, în condiţiile legii.Personalul din cadrul Autorităţii are atribuţii de supraveghere, inspecţie şi control, precum şi de constatare şi sancţionare a contravenţiilor în domeniul de activitate, pe întreg teritoriul ţării.

Autoritatea are personal specializat pentru supraveghere şi control, având calitatea de funcţionar public, numit în funcţii publice specifice, care poate lua măsuri de sancţionare, de suspendare/sistare a activităţii ca urmare a constatării încălcării legislaţiei de protecţie a consumatorilor şi a măsurilor stabilite prin procesele-verbale de constatare a contravenţiei.

În exercitarea atribuţiilor de serviciu, personalul împuternicit al Autorităţii are dreptul să aplice sigilii sau semne distinctive cu valoare de sigiliu, în condiţiile prevăzute de lege şi este învestit cu autoritatea publică a statului, pe timpul şi în legătură cu îndeplinirea atribuţiilor, precum şi a obligaţiilor de serviciu.

Personalul Autorităţii beneficiază de protecţia legii şi este apărat de orice ingerinţă sau amestec în activitatea sa, de natură să îi influenţeze libertatea de apreciere, de execuţie, de decizie sau de control.

Personalul Autorităţii împuternicit să efectueze controale şi verificări este obligat să păstreze secretul profesional în legătură cu aspectele tehnologice, economice şi comerciale de care ia cunoştinţă în exercitarea atribuţiilor de serviciu, conform actelor normative în vigoare.  În scopul realizării rolului şi atribuţiilor ce îi revin, Autoritatea poate beneficia de consultanţă şi asistenţă din ţară sau din străinătate, precum şi de programe de formare şi perfecţionare profesională a personalului său, în limita fondurilor bugetare acordate sau a altor surse atrase din ţară ori din străinătate, potrivit legii.

Referitor la cele patru programe privind Protectia Consumatorilor prevazute in Programul de Guvernare pana in  anul 2020, situatia este urmatoarea:

● Programul privind dezvoltarea și consolidarea drepturilor consumatorilor. Care face referire la îmbunătățirea accesului la măsuri reparatorii simple, eficiente, rapide și necostisitoare, inclusiv prin solutionarea alternativă a litigiilor (SAL) ori soluționarea online a litigiilor (SOL)-in derulare.

● Programul privind dezvoltarea instrumentelor de informare, educare și evaluare a gradului de satisfacție a consumatorilor. Care cuprinde furnizarea de informații on–line cu privire la măsurile de protecție a consumatorilor și drepturile acestora, utilizarea unor produse si servicii care le pot afecta viața, securitatea, sănătatea sau interesele economice-in derulare.

● Programul privind Reorganizarea Larex, în vederea dezvoltării acesteia ca organism neutru, de referință în efectuarea de certificări ale produselor fabricate în țară sau importate:-realizat.

● Programul privind stimularea constituirii/ funcționării adecvate a centrelor de consultanță și informare a consumatorilor:-realizat. COMISARIATUL JUDEŢEAN PENTRU PROTECŢIA CONSUMATORILOR  SĂLAJ are un punct de informare si a fost dotat cu un INFO TOUCH care este la dispozitia operatorilor econimici si a consumatorilor .

Comisariatul Judetean pentru Protectia Consumatorilor a urmărit realizarea unui nivel ridicat de protecţie a consumatorilor,incluzând securitatea, interesele economice, informarea şi educarea consumatorilor, precum şi promovarea asociaţiilor de consumatori pentru a avea un rol activ în realizarea politicii de protecţie a consumatorilor.

Obiectivele strategice în domeniul protecţiei consumatorilor din România pentru perioada urmatoare sunt în strânsă legătură cu priorităţile stabilite de Comisia Europeană pentru perioada 2014-2020, urmărindu-se astfel realizarea unui înalt nivel de protecţie a consumatorilor din ţara noastră, similar cu cel existent în celelalte state membre ale Uniunii Europene.

Prin realizarea acestor obiective:

a)Va creşte gradul de satisfacţie a consumatorilor beneficiari de produse şi servicii, cu privire la securitatea, calitatea şi diversitatea acestora;

b)Vor fi protejaţi mai eficient consumatorii împotriva riscurilor şi a pericolelor ce nu pot fi prevenite de aceştia, în calitate de persoane fizice;

c)Va creşte rolul societăţii civile prin implicarea atât în procesul decizional, cât şi în activitatea de prevenire şi identificare a problemelor de protecţia consumatorilor;Vor fi făcute alegeri mai potrivite de către consumatori ca urmare a faptului că îşi cunosc mai bine drepturile.

d)Crearea unui cadru legislativ naţional în domeniul protecţiei consumatorilor compatibil cu cel din Uniunea Europeană.

Educarea consumatorilor, in mod special a tinerilor, reprezinta o componenta esentiala a activitatii institutiei noastre. Comertul online este un segment de piata extrem de atragator pentru tineri, astfel ca ne orientam spre informarea si educarea acestora in asa fel incat in momentul in care decid sa faca achizitii de pe internet sa isi cunoasca toate drepturile si sa poata sa faca astfel de achizitii fara sa le fie afectate interesele economice.

Comisariatul Judetean pentru Protectia Consumatorilor  isi propune:

– cresterea gradului de constientizare a drepturilor de care beneficiaza consumatorii si stimularea acestora de a actiona in acord cu aceste drepturi, de a solicita despagubiri astfel incat sa fie crescute standardele pietei;

– cresterea responsabilitatii fiecarei entitati in parte pentru a avea pe piata produse si servicii de calitate, pentru a fi informati complet, corect si transparent si pentru a crea o piata stabila;

– o maxima armonizare europeana, un autocontrol crescut al operatorilor economici, actiuni de control intensificate, concomitent cu actiuni de consiliere a acestor operatori pot duce la existenta produselor si serviciilor de calitate pe piata .

 

In cursul anului 2018

Au fost intreprinse 955 actiuni de control privind respecarea prevederilor legale cu privire la protectia consumatorilor, actiuni operative si actiuni tematice fiind dispuse peste 69 controale tematice nationale si regionale,care au vizat in principal urmatoarele: verificarea respectarii prevederilor  legale privind modul de comercializare si etichetare, prezentare si publicitate a urmatoarelor produse: painea si produselor de panificatie, legume si fructe,  produselor certificate ca fiind  ecologice sau bio, a produselor lactate, a produselor alimentare preambalate, a produselor congelate,   verificarea respectării prevederilor legale în unitățile de alimentatie publica, verificarea respectarii prevederilor legale privind protectia consumatorilor in cadrul vanzarilor materialelor de constructii, a florilor, a produselor textile,a echipamentelor electrice,  a prestarii serviciilor care presteaza servicii de intermedieri imobiliare .

S-a verificat modul de derulare a Programului Guvernamental “Lapte, corn și măr ” in anul scolar  2017-2018.Sem.I a anului scolar 2017-2018 au fost efectuate un numar de 30 controale, din care  15 la gradinite si  15 la scoli . Nu au fost constatate deficiente deosebite.Sem.II a anului scolar 2017-2018 au fost efectuate un numar de 12controale, din care  6 la gradinite si  6 la scoli . Nu au fost constatate deficiente deosebite.Pentru încălcarea dispoziţiilor legale în vigoare referitoare la protecţia consumatorilor, în anul 2018, comisarii institutiei noastre,urmare a deficientelor constatate, au fost aplicate un numar de 239  sanctiuni contraventionale  cu amenda in valoare de 541000 lei si au fost dispuse masuri de intrare in legalitate si distruse produse in valoare  57746,98 lei.

În anul cursul anului 2019, au fost intreprinse urmatoarele actiuni:

 

efectuarea unui număr de 313 acţiuni de control, actiuni ce au avut la baza:

controale tematice transmite de autoritate si regiune  in numar de 40, pana la aceasta data, organizate la nivel naţional, regional ,sau local, asupra conformităţii şi securităţii produselor şi servicilor şi a modului de respectare a intereselor economice ale consumatorilor, desfăşurate la producători, distribuitori prestatori de servicii, în unităţi vamale, pieţe.

 

verificarea derularii programului guvernamental: “Furnizarea si distributia merelor, laptelui, produselor lactate si produselor de panificatie pentru prescolarii din gradinitele cu program normal de 4 ore de stat autorizate/acreditate si particulare acreditate si pentru elevii din invatamantul primar si gimnazial de stat si particular din judetul Salaj pentru anii scolari 2018-2020”.În anul 2019 s-au desfăşurat 9 controale tematice în şcoli şi grădiniţe de stat din judetul Salaj problemele constatate au fost prezentate ,cu celeritate,decidentilor implicati in aceasta actiune.

prelevarea şi analizarea în laboratoarele LAREX, a unui număr de 8 probe, dintre care  au fost si produse neconforme;

eficientizarea activităţii de control pentru prevenirea si combaterea evaziunii fiscale in domeniul depozitarii si comercializarii produselor cerealiere si a produselor de panificatie,prin organizarea şi desfăşurarea unui numar de 34  acţiuni in colaborare cu alte organe de specialitate ale administraţiei publice,cu atribuţii în domeniu:

-DSVSA, DSP,DirectiaAgricola,I.J.Politie,I.J.Jandarmerie , R.A.R ;

Identificarea produselor periculoase, transmise prin sistemul RAPEX;

Înregistrarea,cercetarea si incheierea unui număr de 98 reclamaţii privind calitatea şi securitatea produselor şi serviciilor.

Actiunile intreprinse au fost finalizate prin  incheierea   unui număr de 432de procese verbale de constatare a contraventiilor :

(57%) produse alimemtare;

(11 %)  nealimentare;

(32%), prestari sevicii .

Activitatea de control a fost extinsa si  în afara reşedinţei de judeţ, acolo unde există categoriile cele mai dezavantajate de consumatori, atât prin puterea economică inferioară celei din mediul urban, cât şi prin accesul la informaţie relativ scăzut faţă de centrele urbane. Cu ocazia controlului au fost identificate la comercializare unele  produse cu abateri de la prevederile legale în valoare de peste 255.000 lei, produse care au fost oprite temporar la comercializare, pana la intrarea in legalitate cele mai multe privind etichetarea.

 

Activitatea de supraveghere în domeniul produselor alimentare si servicii de alimentatie publica

Referitor la rezultatele actiunilor de control care au vizat conformitatea produselor alimentare ce au in compozitie, conform informatiilor de pe eticheta, produse obtinute din lapte (branza, telemea, cascaval), va informam ca:

Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) in colaborare cu Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale (MADR) si Autoritatea Nationala Sanitara Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor (ANSVSA) au reluat, in anul 2019, actiunile de control incepute anul trecut pentru evaluarea corectitudinii practicilor comerciale privind utilizarea grasimilor hidrogenate in locul produselor exclusiv pe baza de lapte, informarea corecta a consumatorilor, depistarea, sanctionarea si diminuarea fraudelor in domeniu.

Actiunile de control desfasurate in perioada 21 ianuarie – 08 martie 2019, atat in Municipiul Bucuresti cat si in toate municipiile resedinta de judet, au urmarit in principal verificarea denumirii produselor alimentare aflate la comercializare, in raport cu inscrisurile de compozitie din sistemul de etichetare.

 

Obiectivele principale ale actiunilor de control:

-Respectarea legislatiei in vigoare;

-Conformitatea denumirii produselor obtinute din lapte si utilizarea specialitatilor pe baza de grasimi hidrogenate, in raport cu inscrisurile privind compozitia mentionata pe eticheta produselor.

Au fost verificate 708 unitati, din care patiserii, cofetarii (laboratoare cofetarie/patiserie), pizzerii, restaurante/catering, fast-food-uri si magazine alimentare.

Principalele nereguli constatate:

Prepararea si comercializarea unor produse de patiserie/cofetarie/fast-food etc. utilizand in procesul de fabricatie specialitati pe baza de grasimi hidrogenate, produsele finite fiind prezentate consumatorilor ca avand in compozitie branza, telemea de vaca, cascaval, unt etc;

dezinformarea consumatorilor privind compozitia acestor produse alimentare, informandu-se eronat ca sunt utilizate produse din lapte (branza, smantana, cascaval), in realitate acestea fiind absente sau prezente intr-un procent redus;

Ca urmare a neregulilor constatate au fost aplicate masuri si sanctiuni:

-amenzi contraventionale in valoare de 1.782.000 lei;

177 sanctiuni cu avertisment;

-confiscare/distrugere produse neconforme (creme de branza,pateuri cu branza, specialitati pe baza de grasimi hidrogenate, unt, produse semipreparate);

-sanctiuni pentru nerespectarea normelor sanitar-veterinare si pentru siguranta alimentelor;

interzicerea temporara a desfasurarii activitatii in vederea autorizarii sau remedierii deficientelor.

 

In urma actiunilor de control au fost trase urmatoarele concluzii:

Fenomenul substituirii produselor obtinute din lapte (branza, telemea, cascaval, unt) este inca frecvent practicat in unitatile de alimentatie publica: patiserii, pizzerii, fast-food-uri, cofetatii, restaurante/catering;

Din totalul  unitatilor de alimentatie publica verificate,40% au fost depistate ca substituie preparatele din lapte cu specialitati obtinute din grasimi hidrogenate, dezinformand consumatorii;

Substituirea produselor lactate cu specialitati de grasimi hidrogenate si dezinformarea consumatorilor creaza posibilitati pentru activitati ilicite si profituri majorate ale operatorilor economici prin inselarea si in detrimentul consumatorilor;

Mentionam, insa, ca, in urma verificarilor din perioada 21 ianuarie – 08 martie 2019,  s-a constatat o diminuare a fenomenului de substituire a produselor lactate, respectiv de 40%, in comparatie cu anul 2018, cand procentul a fost de 74%. Au fost controlate 93 de unitati, constatandu-se ca 33 dintre acestea (35%) utilizau grasimi hidrogenate si etichetau incorect, pentru abaterile constatate comisarii ANPC si ANSVSA aplicand amenzi in valoare de 296.000 lei.

In cursul anului s-au a desfăşurat acţiuni de consiliere gratuită în domeniul etichetării produselor alimentare prin  indicarea posibililor factori alergeni,a  modului de aplicare a actelor normative din domeniul protecţie consumatorilor de catre operatorii economici.

În ceea ce priveşte activitatea de consiliere a operatorilor economici, s-au efectuat astfel de acţiuni în cadrul controalelor tematice, în timpul cercetării reclamaţiilor, urmărind în acest mod corectarea comportamentului comercial al operatorului economic şi aplicarea corectă a prevederilor legale privind protecţia consumatorilor,precum si la sediul unitatii.

Am  consiliat  operatori economici,pe grupe  de produse cu impact deosebit  asupra populaţiei (paine si produse de panificatie ,carne si preparate din carne, lactate, etc.) de   produse nealimentare (materiale de constructii, textile, cosmetice, etc),  modul de acordare a garantiei si modificarile ce au aparut in  Legea 449/2003 privind  acordarea de garantii la produsele de folosinta indelungata si la celelalte produse industriale, textile, incaltaminte etc. si consilieri privind  servicii (servicii  de alimentatie publica, servicii tehnice, servicii imobiliare, servicii privind   comertul on-line conform OUG 34/ 2014, etc).

Am efectuat si efectuam, prin prelevări de probe din produsele alimentare şi nealimentare, analize şi încercări în laboratoare acreditate conform legii sau în laboratoare proprii ori agreate. In anul 2018 au fost efectuate un numar de 19 prelevari probe : textile16; lapte consum 1; ulei masline 1; preparatre carne 1.

In anul 2019 au fost efectuate un numar de 8 prelevari probe : echipamente electrice 3; miere de albine 5.

 

Activitatea de supraveghere în domeniul produselor nealimentare

 

Am urmarit cresterea gradului de protectie  a consumatorilor beneficiari de produse şi servicii, cu privire la securitatea, calitatea şi diversitatea acestora, protejarea mai eficienta consumatorilor  împotriva riscurilor şi a pericolelor ce nu pot fi prevenite de acestia, în calitate de persoane fizice, eliminarea neconformitatilor  care se înregistrează la agenţii economici care comercializează  produse si presteaza servicii.

 

Coordonand schimbul rapid de informaţii cu instituţiile şi organele competente,

naţionale şi internaţionale, privind produsele şi serviciile care reprezintă risc pentru sănătatea şi securitatea consumatorilor, am procedat la sesizarea factorilor de decizie şi operatorii implicaţi în sistemul de certificare a calităţii produselor şi serviciilor, în baza constatărilor proprii şi a informaţiilor primite de la organismele neguvernamentale şi de la consumatori, cu privire la neconformităţile produselor şi serviciilor destinate consumului populaţiei în raport cu documentele de certificare şi propune îmbunătăţirea sau elaborarea de reglementări în domeniu;

S-a urmarit creşterea responsabilităţii operatorilor economici privind respectarea prevederilor legale cu privire la protecţia consumatorilor, contribuind astfel la creşterea gradului de protecție a vieții, sănătății și intereselor economice ale consumatorilor.

 

Organizarea manifestarilor ocazionate de Ziua Mondiala a Consumatorilor 15 MARTIE

Cresterea rolului societăţii civile prin implicarea atât în procesul decizional, cât şi în activitatea de prevenire şi identificare a problemelor de protecţia consumatorilor, cresterea gradului de satisfacţie a consumatorilor  beneficiari de produse şi servicii, cu privire la securitatea, calitatea şi diversitatea acestora, efectuarea unor  alegeri mai potrivite de către consumatori ca urmare a faptului că îşi cunosc mai bine drepturile precum si stimularea capacităţii de autoprotecţie individuală şi asociativă a consumatorilor. Cunoasterea drepturilor consumatorilor in cazul comertului on-line si de incheiere a contractelor la distanta .

Au fost efectuate  următoarele activități:

– întalniri cu consumatorii in 2 supermarketuri;

-intalniri cu elevi ai scolilor din Zalau si din judet;

– ditribuirea a peste 100 pliante cu recomandari pentru consumatori privind achizitionarea unor produse si servicii;

-intalniri cu grupuri de persoane varstnice.

A fost organizat concursul :”ALEGE! ESTE DREPTUL TAU”, faza judeteana, cu tema ”INFORMAREA COMPLETA, CORECTA SI PRECISĂ A CONSUMATORILOR”. Actiunea a fost organizata impreuna cu Inspectoratul Scolar Judetean Salaj,in data de 30 martie 2019 la Liceul de Arta “Ioan Sima” din Zalau. Lucrarile,desenele si creatiile grafice a elevilor clasati pe locul I, pe grupe de clase , si numele elevilor de liceu clasati pe locurile I si II au fost trimise la Autoritate pentru a participa la faza nationala a concursului .

 

Activitatea de supraveghere în domeniul serviciilor financiare

 

În cursul anului  la CJPC Salaj, au fost înregistrate 27 de reclamaţii împotriva societăţilor bancare.

Principalele aspecte reclamate de consumatori privind activitatea bancară s-au referit la:

 

-existenţa unor clauze abuzive în contratele de credit;

-majorarea marjei din dobânda percepută pentru creditele acordate;

-redefinirea unor comisioane;

-refuzul băncii de a reeşalona creditele;

-refuzul platii creditelor decedatilor de catre mostenitorii acestora;

-refuzul bancii de a elibera un document privind soldul curent;

-deficienţe operaţiuni carduri, refuzul inchiderii contului, dobanda calculata incorect prea mare la cardul de credit.

În tematicile de control au fost incluse capitole referitoare la respectarea legii privind combaterea practicilor comerciale incorecte, Legii nr. 193/2000 privind clauzele abuzive din contractele încheiate între comercianţi şi consumatori.

 

RECLAMATII

In anul 2018 au fost solutionate  un numar de 381 sesizari si reclamatii: (prestari servicii telefonie, CATV, servicii auto, servicii  financiare, servicii de utilitate publica (apa, canalizare, curent electric, etc.), servicii de curierat, servicii de transpor auto,  produse de folosinta  indelungata, incaltaminte, mobilier, termopan, telefoane mobile, tablete,  televizoare, ceasuri, materiale de constructie, cosmetice, diverse  produse alimentare, etc.solutionate in favoarea consumatorilor un numar de 381: 21 nesolutionabile, 41 redirectionate iar 87 neintemeiate, diferenta fiind soluitionate pe cale amiabila.

Din practica cercetarii si analizarii reclamatiilor  rezulta ca peste 50% din sesizari/reclamatii sunt intemeiate.

Cercetarea si solutionarea sesizarilor si reclamatiilor este tratata cu toata seriozitatea si solicitudinea.

Numărul total de sesizari si reclamatii înregistrate au fost 381, din care:

– 195  intemeiate      (51%);

– 152  neintemeiate   (38%)

– 34   redirectionate  (11%)

Acordarea de despăgubiri către consumatori în valoare de 248630 lei, constând în înlocuirea produselor, contravaloarea achitată în urma returnării produselor şi reparaţii efectuate.

 

În cursul anului au fost consiliati gratuit, cca.960 operatori economici din judet, cu privire la etichetarea produselor alimentare şi a produselor textile, la modul de aplicare a actelor normative din domeniul protecţiei consumatorilor in cadrul prestatorilor de servicii si au fost efectuate 5 consilieri in cadru organizat in scoli cu elevii interesati de comertul on-line si de alimentatia sanatoasa, evitarea produselor cu adausuri daunatoare sanatatii, citirea etichetelor si informatiile atat de la produsele alimentare cat si nealimentare si detalii la incheierea contractelor la distanta .

Respectarea drepturilor consumatorilor de a fi despăgubiți pentru prejudiciile generate de calitatea necorespunzătoare  a produseor și serviciilor achizitionate, prin cercetarea cu celeritate a reclamațiilor și sesizărilor primite de la consumatori, urmărind ca petenții prejudiciați să – și primeasca drepturile. Acoperire cercetare reclamatii:100%.

Cercetarea cu operativitate a petiţiilor primite din partea consumatorilor şi dispunerea măsurilor de despăgubire, conform prevederilor legale.

 

In anul 2019:

 

Au fost cercetate si solutionate un numar de 98 reclamatii

Este esential pentru noi, consumatorii sa avem produse si servicii de calitate. Acest lucru         reprezinta unul din drepturile noastre de consumatori. Dreptul de a fi informati, de a fi ascultati,     dreptul la securitate si de a alege produse si servicii reprezinta drepturi fara de care o piata stabila nu     poate functiona. Actiunile de control si supraveghere a pietei intensificate, responsabilizarea tuturor factorilor implicati, educarea si informarea corecta, completa si precisa a consumatorilor reprezinta modalitatile prin care le putem demonstra cetatenilor ca drepturile fundamentale si esentiale le sunt respectate. Atunci cand drepturile v-au fost incalcate apelati, cu incredere, la institutia noastra . Respectarea drepturilor dumneavoastra este prioritatea noastra!

Privind activitatea desfasurata in anul 2019 de catre CJPC SALAJ

26 de controale tematice nationale si regionale

5   prelevari la  produsul miere albine;

3   prelevari la produse electrice;

un nr. de actiuni 297 efectuate.

A fost urmărit realizarea unui nivel ridicat de protecţie a consumatorilor,incluzând securitatea, interesele economice, informarea şi educarea consumatorilor, precum şi promovarea asociaţiilor de consumatori pentru a avea un rol activ în realizarea politicii de protecţie a consumatorilor.

Obiectivele strategice în domeniul protecţiei consumatorilor din România sunt în strânsă legătură cu priorităţile stabilite de Comisia Europeană pentru perioada 2014-2020, urmărindu-se astfel realizarea unui înalt nivel de protecţie a consumatorilor din ţara noastră, similar cu cel existent în celelalte state membre ale Uniunii Europene.

Activitatea de supraveghere în domeniul prestării serviciilor, altele decât serviciile financiare

In  conformitate cu programul tematic în domeniul prestării serviciilor,

am efectuat acţiuni tematice de control privind serviciile prestate consumatorilor,

service-auto

case de schimb valutar

unităţi de cazare turistică şi de alimentaţie publică aferente;

agentii imobiliare

comercializarea pachetelor de servicii turistice;

vânzări de soldare şi promoţionale;

gradiniţe cu program prelungit (particulare şi de stat);

cabinete de înfrumuseţare;

servicii de curierat.

Principalele abateri constatate în cadrul controalelor tematice ce privesc prestarile de servicii  au fost urmatoarele: lipsa unor elemente pentru informarea corectă şi completă a consumatorilor; modul de prestare a serviciilor; parametri calitativi neconformi celor declaraţi; existenţa clauzelor abuzive în contractele pentru consumatori; modul de redactare neclar al clauzelor contractuale; informarea incompletă privind prestarea serviciilor; încheierea contractelor cu toate consecinţele care derivă din stabilirea raporturilor juridice cu consumatorii (caracteristici esenţiale ale produselor şi serviciilor, preţ, comisioane, durată, termene de scadenţă, termene de graţie, notificări, suspendare furnizare/prestare servicii, condiţii de reziliere contract, încetare contract, forţă majoră, daune, despăgubiri, drepturile şi obligaţiile părţilor).

 

Referitor la prevedile Legii 270/2017 completata cu Hotararea de Guvern  Nr. 33/2018 din 25 ianuarie 2018 privind stabilirea contravenţiilor care intră sub incidenţa Legii prevenirii nr. 270/2017, precum şi a modelului planului de remediere, institutia noastra la nivelul judetului SALAJ a intocmit 33 de planuri de remediere la operatorii economoici cu termene cuprinse intre 30 si 90 zile,din care peste 75% au fost puse in aplicare.Scopul legii este de a reglementa o serie de instrumente care să asigure prevenirea săvârşirii de contravenţii. În această situaţie nu se aplică sancţiuni contravenţionale complementare.Planul de remediere – anexă la procesul-verbal de constatare a contravenţiei şi de aplicare a sancţiunii , prin care agentul constatator stabileşte măsuri şi un termen de remediere,de maximum 90 de zile calendaristice de la data înmânării sau, după caz, a comunicării procesului-verbal de constatare a contravenţiei şi de aplicare a sancţiunii, în care contravenientul are posibilitatea remedierii neregulilor constatate şi îndeplinirii obligaţiilor legale; durata termenului de remediere se stabileşte cu luarea în considerare a circumstanţelor săvârşirii faptei şi a duratei de timp necesare pentru îndeplinirea obligaţiilor legale; durata termenului de remediere stabilită de organul de control nu poate fi modificată. Institutia  noastra potrivit domeniilor de competenţă,a îndrumat persoanele interesate în vederea unei aplicări corecte şi unitare a prevederilor legale. Nu întocmim un plan de remediere în următoarele situaţii:

a) în cazul în care, în cursul derulării controlului, contravenientul îşi îndeplineşte obligaţia legală;

b) în cazul în care contravenţia săvârşită nu este continuă.

Legislatia este în vigoare începând cu data de 10 septembrie 2018

Insolvenţa persoanelor fizice

 

Scopul legii Legii nr. 151/2015 din 18 iunie 2015 privind procedura insolvenţei persoanelor fizice este instituirea unei proceduri colective pentru redresarea situaţiei financiare a debitorului persoană fizică, de bună-credinţă, acoperirea într-o măsură cât mai mare a pasivului acestuia şi descărcarea de datorii, în condiţiile prezentei legi.

Prevederile legii se bazează pe următoarele principii:

1. acordarea unei şanse debitorilor de bună-credinţă de redresare a situaţiei financiare, prin intermediul unui plan de rambursare a datoriilor;

2. facilitarea negocierii/renegocierii amiabile a creanţelor şi a încheierii unui acord al creditorilor cu debitorul asupra planului de rambursare a datoriilor;

3. sprijinirea ieşirii din starea de insolvenţă a debitorului, inclusiv prin descărcarea de datorii, în condiţiile legii, într-un mod sistematic şi raţional, astfel încât debitorul să fie motivat să facă eforturi pentru a desfăşura activităţi generatoare de venituri, să fie facilitată reinserţia acestuia în mediul social şi contribuţia sa la viaţa economică a comunităţii, conform cu nivelul de pregătire profesională şi experienţa acumulată;

4. maximizarea, printr-o procedură colectivă, a gradului de recuperare a creanţelor şi a gradului de valorificare a activelor, atunci când este cazul;

5. asigurarea, în cadrul procedurii colective, a unui tratament echitabil al creditorilor şi a unui tratament egal pentru creditorii de acelaşi rang;

6. recunoaşterea drepturilor existente ale creditorilor şi respectarea ordinii de prioritate a creanţelor, având la bază un set de reguli clar determinate şi uniform aplicabile;

7. asigurarea unor proceduri de insolvenţă eficiente, inclusiv prin mecanisme adecvate de comunicare şi derulare a procedurii într-un termen rezonabil, într-o manieră obiectivă şi imparţială, cu minimum de costuri pentru creditori, debitori, instituţii şi autorităţi publice, precum şi pentru orice alte entităţi implicate;

8. asigurarea unui grad ridicat de transparenţă şi previzibilitate în procedură, cu respectarea drepturilor fundamentale ale omului şi cu protejarea datelor cu caracter personal.

Au fost 2 solicitari,la sediul instituitei, dar nu se incadrau in prevederile si procedurile insolventei, din legea indicata.

 

SOLUȚIONAREA ALTERNATIVĂ A LITIGIILOR (SAL):

Procedura reprezintă un mecanism alternativ sistemului judiciar, prin care consumatorilor li se oferă posibilitatea de soluţionare a litigiilor pe care le pot avea cu comercianţii, atunci când se confruntă cu o problemă legată de achiziționarea unui produs sau serviciu.

Astfel, reclamațiile împotriva comercianților sunt prezentate voluntar de către consumatori, urmând a fi soluționate într-un mod independent, imparțial, transparent, rapid și echitabil.

Direcția de soluționare alternativă a litigiilor are competența să soluționeze alternativ litigii naționale și transfrontaliere izvorâte din contractele de vânzări sau din contractele de prestări servicii încheiate cu un comerciant care desfășoară activități în România, în sectoarele de activitate în care ANPC este competentă.

Procedura SAL se aplica atunci cand:

1. diferendul nu a putut fi soluționat în mod direct cu comerciantul;

2. reclamația nu a mai fost analizată anterior de către o altă entitate SAL sau de către o instanță de judecată, și nici înaintată unei alte autorități publice;

3. reclamația este formulată în termen de 1 an de la data la care aceasta a fost prezentată comerciantului sau de la data săvârșirii faptei care a dat naștere litigiului;

4. instrumentarea litigiului nu afectează în mod grav funcționarea eficientă a entității SAL;

5. litigiul nu este promovat cu rea credință și nu este ofensator;

6. litigiul este de competența entității SAL sesizate.

În cazul în care Direcția SAL nu poate analiza o reclamație care i-a fost înaintată, va transmite ambelor părți o explicație privind motivele neanalizării litigiului în termen de 21 de zile calendaristice de la primirea dosarului de reclamație.

Solutionarea litigiului:

În vederea soluționării litigiului, reprezentantii SAL derulează mecanismul de propunere a unei soluții părților, mecanism conform căruia, în cazul în care doar una dintre părți acceptă soluția propusă, rezultatul procedurii nu este obligatoriu. În cazul în care comerciantul nu acceptă soluția propusă, reprezentantii SAL informează consumatorul, prin încheiere, despre căile de atac administrative, respectiv judiciare la care poate recurge pentru soluționarea litigiului.

Termenul de solutionare:

1. un termen foarte scurt de soluționare, de maximum 90 zile calendaristice, comparativ cu procedura în instanță care poate dura și ani;

2. procedură gratuită pentru consumator;

3. caracterul privat al litigiului – numai persoanele invitate pot fi prezente la o sesiune SAL, spre deosebire de instanță, unde procesele sunt în general publice.

Centrul European al Consumatorilor România

– ajută gratuit când sunt probleme de protecția consumatorului cu un produs sau un serviciu achiziționat dintr-un alt stat european.

-informează gratuit asupra drepturilor pe care le consumatorul în timpul unor călătorii în alt stat european.

-ofera sprijin gratuit dacă este o plângere împotriva unei companii europene, în vederea soluționării problemei.

Peste 200.000 de euro recuperați, în 2018, la nivel de ANPC, prin ECC Romania, pentru

consumatorii romani si straini.

În anul 2018, Centrul European al Consumatorilor din România – ECC Romania – proiect cofinanțat de Comisia Europeană și Guvernul României, care funcționează ca direcție a Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), începând cu 1.01.2018 – a primit 2.707 solicitări, după cum urmează:

2.430 solicitări primite direct de la consumatori români și redirecționate de Comisariatele Județene și Regionale pentru Protecția Consumatorilor

277 solicitări primite de la consumatori rezidenți în alte state membre ale Uniunii Europene, la care se adaugă Norvegia și Islanda, prin intermediul altor Centre din Rețea

Centrul European al Consumatorilor România, ca parte a Rețelei Centrelor Europene ale Consumatorilor, care include 30 de centre din toate cele 28 de state membre ale UE, Islanda și Norvegia, are competență numai în soluționarea pe cale amiabilă a litigiilor transfrontaliere de consum, respectiv acele litigii ivite ca urmare a achiziționării de către un consumator rezident în România a unor produse/servicii defectuoase de la un comerciant cu sediul într-un stat membru al UE, altul decât România, precum și acele litigii ivite ca urmare a achiziționării de către un consumator rezident într-un alt stat membru al UE a unor produse/servicii defectuoase de la un comerciant cu sediul în România.

În anul 2018, sesizările îndreptate împotriva operatorilor de transport aerian (1.027 solicitări) și cele vizând comerțul online (987 solicitări) au fost în top. Reclamațiile vizând drepturile pasagerilor în transportul aerian au fost legate, în principal, de întârzieri și anulări ale zborurilor și refuzul companiilor aeriene de a acorda călătorilor compensațiile stabilite prin legislația europeană, dar și probleme cu bagajele, cazuri în care cel mai important aspect reclamat a fost modul de calcul al compensațiilor pentru pierderea, întârzierea sau deteriorarea bagajelor. În privința comerțului online, cei mai mulți consumatori s-au plâns de faptul că produsele nu au fost livrate, au fost livrate cu întârziere ori parțial, s-au livrat produse cu defecte sau care nu au fost comandate.

Alte probleme reclamate de consumatori au vizat domeniul garanțiilor produselor (141 solicitări), servicii turistice (148 solicitări) și închirierea autovehiculelor (103 solicitari).

Cele mai multe reclamații primite de la consumatorii rezidenți în România au vizat comercianti din Ungaria,Marea Britanie,Franta,Spania, Irlanda si Italia. De cealaltă parte, cele mai multe reclamații ale unor consumatori din alte state membre împotriva comercianților din România au provenit din Bulgaria, Italia, Franța, Ungaria, Irlanda și Belgia.

În anul 2018, aproximativ 75% din cazuri au fost soluționate pe cale amiabilă, iar prejudiciul total recuperat pentru cazurile închise cu soluție obținută pe cale amiabilă, favorabilă consumatorilor a fost de 206.403 euro.

 

Modernizarea legislației în materie de protecție a consumatorilor

 

Ambasadorii statelor membre a Uniunii Europene reuniți în cadrul Comitetului Reprezentanților Permanenți al Consiliului au aprobat in 29 martie 2019, un acord obținut de Președinția Română și Parlamentul European cu privire la proiectul de directivă de modificare a patru directive existente ale UE care protejează interesele consumatorilor.

Directiva acoperă o gamă largă de subiecte. Acesta modifică Directiva 2005/29/CE privind practicile comerciale neloiale, Directiva 2011/83/UE privind drepturile consumatorilor, Directiva 93/13/CEE privind clauzele contractuale abuzive și Directiva 98/6/CE privind indicarea prețurilor. Directiva, împreună cu o propunere privind acțiunile de reprezentare pentru protecția intereselor colective ale consumatorilor, face parte din pachetul „Noile avantaje pentru consumatori”, lansat de Comisie în 2017.

Textul asupra căruia s-a convenit prevede:

sporirea armonizării și simplificarea unor criterii utilizate pentru a determina nivelul sancțiunilor pentru încălcările legislației UE în materie de protecție a consumatorilor;

dreptul la măsuri reparatorii individuale pentru consumatori atunci când aceștia sunt afectați de practicile comerciale neloiale, cum ar fi marketingul agresiv, cu condiția ca aceste măsuri să fie proporționale, eficace și să nu afecteze aplicarea altor măsuri reparatorii de care pot beneficia consumatorii în temeiul dreptului național sau al UE;

sporirea transparenței tranzacțiilor online, în special în ceea ce privește utilizarea recenziilor online, personalizarea prețurilor pe baza unor algoritmi sau clasificările mai bune datorate „includerilor plătite”;

obligația piețelor online de a informa consumatorii dacă comerciantul răspunzător într-o tranzacție este vânzătorul și/sau însăși piața online;

protecția consumatorilor în ceea ce privește serviciile digitale „gratuite”, și anume serviciile digitale pentru care consumatorii nu plătesc, dar furnizează date cu caracter personal, cum ar fi: stocarea în cloud, conturile de pe platformele de comunicare socială și cele de poștă electronică;

informații clare pentru consumatori în cazul unor reduceri de prețuri;

eliminarea sarcinilor disproporționate, precum obligația de a utiliza mijloace de comunicare depășite, impuse întreprinderilor de legislația în vigoare;

clarificări privind libertatea statelor membre de a adopta norme de protecție a intereselor legitime ale consumatorilor în ceea ce privește unele practici de marketing sau de vânzare deosebit de agresive sau înșelătoare în contextul vânzărilor în afara spațiilor comerciale;

clarificări cu privire la modul în care statele membre ar trebui să abordeze practicile înșelătoare de comercializare a produselor „cu dublu standard de calitate”.

Țările Europei Centrale și de Est au fost cele care au cerut un set de reguli, în această privință, a dublului standard, considerând că o mare parte dintre ele au pe piață produse de calitate inferioară față de Europa de Vest.

Produsele trebuie să conțină aceleași ingrediente – cu câteva excepții-, impuse de anumiți factori obiectivi și legitimi. Acești factori variază de la lipsa sezonieră a ingredientelor până la legislațiile naționale menite să reducă zahărul în produse alimentare și băuturi, de exemplu.       Altfel, companiile vor avea interdicție să comercializeze produse cu caracteristici diferite sub același brand, pe piețe diferite.

Astfel, punerea pe piață a produselor cu dublu standard este considerată o practică comercială înșelătoare, iar pentru aceasta, companiile care o folosesc riscă amenzi de până la 4% din cifra de afaceri.

Consideram ca este foarte important pentru consumatorul European, indiferent de tara in care traieste, sa stie ca produsele cu brand international pe care le foloseste oriunde in Uniune sunt la fel. Acesta va fi efectul directivei, din punctul de vedere al produselor cu dublu-standard. Prin intermediul acestei propuneri legislative, drepturile consumatorilor vor fi mult mai bine protejate iar piata a avut nevoie de aceste prevederi.

În urma examinării obișnuite de către experți, textul va fi adoptat de Parlamentul European și de Consiliul Uniunii Europene. Statele membre vor dispune de o perioadă de 24 luni de la data intrării în vigoare a directivei pentru a transpune dispozițiile acesteia în legislația națională.

 

VA MULTUMESC!

 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *