Relaţia client – bancă, atent monitorizată de ANPC

alt
Lucrari intarziate
21 noiembrie 2008
Somes Tisa
Presiunile exercitate de lucrările de amenajare asupra calităţii apelor
21 noiembrie 2008

Relaţia client – bancă, atent monitorizată de ANPC

OPCGradul de protecţie a consumatorilor de servicii financiare din România va creşte considerabil,  conform modificărilor legislative aprobate în şedinţa de Guvern de miercuri, 19 noiembrie 2008.

Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor va acţiona în baza acestora, asigurând protecţia intereselor financiare ale clienţilor în relaţia cu băncile.

Printre principalele aspecte reglementate se numără obligaţiile conform cărora  instituţiile financiare trebuie:

–    să ofere consumatorilor contractele de credit încă din faza pre-contractuală, împreună cu o simulare de costuri, acest lucru dând posibilitatea clientului de a evalua efortul financiar la care se angajează pe termen mediu şi lung ;

–    să prezinte costurile totale ale creditului în orice formă de publicitate în care se face referire la costuri, fiind astfel evitate situaţiile în care clientul nu cunoaşte dobânda anuală efectivă (DAE) sau alte taxe pe care le presupune contractul de credit pe care doreşte să-l semneze;

–    să menţioneze în contract toate comisioanele percepute, aferente produsului financiar;

–    să nu majoreze comisioanele pe perioada derulării contractului de credit;

–   în cazul dobânzii variabile, să prezinte indicii şi modul de calcul în funcţie de care variază aceasta, în felul acesta clientul putând să urmărească şi să înţeleagă evoluţia creşterilor sau descreşterilor ratei aferente creditului;

–  să nu modifice clauzele contractuale fără încheierea unui act adiţional, acceptat de consumator, această prevedere dând clientului dreptul la rezilierea contractului, în cazul în care nu este de acord cu modificările propuse de bancă;

–  să închidă contul curent, aferent contractului de credit / depozit, odată cu finalizarea contractului, pentru a se evita situaţiile în care clientul descoperă ulterior că trebuie să plătească penalităţi pentru sumele restante aferente contului de credit pe care îl considera închis odată cu achitarea integrală a creditului.

Modificările legislative aprobate de Guvern mai au în vedere şi următoarele capitole:

a) protecţia consumatorilor de servicii de intermediere imobiliară;

b) vânzarea produselor nealimentare şi garanţiile asociate acestora;

c) încheierea şi executarea contractelor la distanţă.

Propuse de ANPC, aceste noi prevederi se referă la protecţia consumatorilor şi vor fi publicate în Monitorul Oficial al României, urmând să intre în vigoare la 30 de zile de la publicare.

Inspector Sef Adjunct,

Dorina Rednic

Inspector Sef,  IRPC Cluj

Cristian Nicula

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *