STAREA SISTEMULUI DE SANATATE LA NIVEL JUDETEAN SI FINANTAREA PE DOMENII DE ACTIVITATE MEDICALA

INCENDIU LA O BUCATARIE DE VARA
27 iulie 2016
ATENTIE! COD GALBEN DE PLOI IN SALAJ
27 iulie 2016

STAREA SISTEMULUI DE SANATATE LA NIVEL JUDETEAN SI FINANTAREA PE DOMENII DE ACTIVITATE MEDICALA

Sistemul de asigurări sociale de sănătate reprezintă principalul sistem de finanțare a ocrotirii și promovării sănătății populației care

oferă un pachet de servicii de bază  pentru persoanele asigurate  precum și un pachet minimal de servicii care se acordă persoanelor care nu fac dovada calității de asigurat.

 

Pachetul de servicii de bază cuprinde servicii medicale, servicii de îngrijire a sănătății, medicamente, materiale sanitare și dispozitive medicale și alte servicii la care au dreptul asigurații

Pachetul minimal de servicii cuprinde servicii de îngrijire a sănătății, medicamente și materiale sanitare numai în cazul urgențelor medico-chirurgicale și a bolilor cu potențial endemoepidemic, monitorizarea evoluției sarcinii și a lăuzei, servicii de planificare familială și servicii de prevenție.

Casa de Asigurări de Sănătate Sălaj (CAS SJ) este instituţie publică, de interes local, cu personalitate juridică, fără scop lucrativ, organizată în baza Legii 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății și a Statutului propriu, având rolul de a aplica politica şi strategia generală a Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate (CNAS) în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate în raza  de competenţă.

Obiectul principal de activitate al CAS Salaj a fost și este în continuare gestionarea bugetului propriu, respectând politica şi strategia generală a CNAS, asigurând funcționarea sistemului de asigurări sociale de sănătate la nivel local.

Preocuparea permanentă a CAS Salaj este asigurarea tuturor necesităţilor asiguraţilor în ceea ce priveşte accesul la servicii medicale, medicamente şi dispozitive medicale, urmărind în principal atragerea de fonduri suplimentare, utilizarea cu maximă eficienţă a fondurilor existente, echilibrarea repartizării pe zone a fondurilor pentru fiecare tip de asistenţă medicală, rezolvarea punctuală a solicitărilor adresate direct casei de asigurări de sănătate.

Misiunea CAS Salaj este aceea de a utiliza cât mai eficient resursele financiare în folosul asiguraților, cu scopul de a realiza un sistem de asigurări de sănătate performant, transparent, modern și eficient,  de a garanta un pachet de servicii de calitate pentru populația asigurată și implicit îmbunătățirea stării de sănătate a populației.

În anul 2016, pentru asigurarea accesului la serviciile medicale au fost încheiate contracte cu 336 furnizori, dintre care:

– asistenţa medicală primară: 113 contracte pentru 119 de medici de familie

– asistenţa medicală ambulatorie de specialitate clinică: 11

-asistenţa medicală ambulatorie de specialitate paraclinică: 9

– asistența medicală stomatologica: 61

– asistenţa medicală de specialitate de recuperare-reabilitare a sănătăţii în ambulatoriu: 5

– asistenţa medicală spitalicească: 6

– îngrijire medicală la domiciliu: 2

– farmacii: 62

– acordarea dispozitivelor medicale: 67.

Din cei 119 de medici de familie aflați în relație contractuală,  59 de medici activeaza în mediul urban şi 60 în mediul rural.

În perioada 01.ianuarie-30 iunie 2016, medicii de familie au acordat pacienţilor din judeţ un numar de 302.170 consultații și servicii medicale, servicii pentru care CAS Sălaj a decontat suma de 7.427  mii lei;

La nivelul judetului Salaj functioneaza 4 centre de permanenta: Zalau, Crasna, Cehu Silvaniei si Hida, in care isi desfasoara activitatea, acordand servicii medicale in regim de garda un numar de 27de medici de familie, in baza contractelor incheiate cu CAS Salaj. Pentru orele de permanență asigurate prin centrele de permanență din judet s-a decontat suma de 302 mii lei.

În cadrul contractului cu casele de asigurări de sănătate pentru asistenta medicala primara, serviciile acordate sunt numai pentru persoanele înscrise pe lista medicului respectiv, iar serviciile în regim de gardă se acordă tuturor persoanelor din teritoriul arondat centrului de permanenţă, indiferent pe lista cărui medic de familie sunt înscrise si indiferent de statutul de asigurat/neasigurat.

In urma consultarilor avute cu DSP Salaj , AMP Salaj,  PMF Salaj si CMR Salaj, s-au stabilit cabinetele medicale care beneficiaza de majorarea punctajului “per capita” in functie de conditiile izolate si grele, precum si zonele deficitare din punct de vedere al existentei  a medicilor de familie.

In prezent exista 5 comune fara medic de familie Coseiu, Lozna, , Treznea, Zalha, Zimbor, asistenta medicala fiind acordata de medicii de familie din localitatile invecinate prin inscrierea asiguratilor pe liste. Neatractivitatea acestor comune rezida din numarul mic de asigurati existenti in localitatile respective, conditii socio-economice ale zonei precare, decizii ale CMR privind infiintarea de puncte de lucru ale cabinetelor din mediul rural, neproductive.

Masuri CAS Salaj:

-corespondenta cu casele de asigurari de sanatate din judetele limitrofe pentru identificarea unor medici de familie pentru localitatile deficitare

-corespondenta cu autoritatile publice locale pentru stimularea medicilor de familie si atragerea acestora in zonele respective

-legatura cu Colegiul Medicilor Salaj pentru identificarea medicilor de familie pensionari care ar putea sa activeze in zonele deficitare,

propuneri privind modificarea deciziilor CMR privind infiintarea de puncte de lucru ale cabinetelor din mediul rural

În ceea ce priveşte numărul de paturi contractabile pentru spitalizare continuă, la nivelul celor 6 spitale din judeţ, acesta s-a mentinut la nivelul anului 2015, respectiv  1064 de paturi faţă de 1.303 de paturi aprobate prin structura unităţilor sanitare cu paturi. Incepand cu noul contract, care se va semna cu data de 1.08.2016, numarul de paturi contractabile este de 1055, mai putin cu 9 paturi fata de 2015 si prima parte a anului 2016. Acestea au fost repartizate de catre comisia de specialitate pe spitale avand in vedere criterii specifice pentru asigurarea atat a functionarii tuturor celor 6 spitale cat si pentru asigurarea accesului nediscriminatoriu la servicii medicale spitalicesti pentru pacientii din toate zonele judetului.

În semestrul I 2016, cele 6 spitale din judeţ au acordat servicii medicale, conform contractului încheiat cu CAS Salaj, pentru 15.982 de pacienţi în spitalizare continuă și 18.250 pacienți în spitalizare de zi, sumele decontate fiind de 32.408 mii lei la spitalizare continuă și 3.982  mii lei la spitalizare de zi.

 

Situația medicamentelor, dispozitivelor medicale și altor servicii medicale acordate asiguraților in semestrul I 2016:

– Număr rețete eliberate: 435.922 din care:299.201 compensate și 136.721 gratuite.

– Număr investigații paraclinice efectuate:   150.260.

–  Număr servicii stomatologice acordate: 7.595

– Număr servicii de îngrijiri la domiciliu acordate: 1.808 servicii pentru un număr de  18  persoane.

-Număr decizii emise pentru acordarea de dispozitive medicale: 1.823.

– Plăți în baza documentelor internaționale (formulare europene):  1.910 mii   lei.

În ceea ce priveste problemele cu care ne-am confruntat in asigurarea accesului constant al pacientilor la servicii medicale, acestea au fost generate in primul rand de proiectele legate de implementarea cardului national de asigurari sociale de sanatate, atat in ceea ce priveste distributia acestuia catre asigurati, cat si raportarea serviciilor medicale in baza cardului national; prin efortul sustinut al angajatilor casei si al furnizorilor, cu intelegerea si consilierea asiguratilor, pana la finele anului 2015 problemele intampinate in acest sens au fost in cea mai mare parte rezolvate, astfel ca, incepand cu anul 2016 putem spune ca toti factorii implicati au fost constientizati asupra obligativitatii, necesitatii si modalitatii de utilizare a cardului national.

 

 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *