ZIUA INTERNAȚIONALĂ A CONSUMATORULUI

Consiliul Județean Sălaj și A.D.I. Țara Silvaniei aduc filmul „Avram Iancu împotriva Imperiului” în comunitățile sălăjene
14 martie 2024
PRIMELE OLIMPIADE ȘCOLARE JUDEȚENE
14 martie 2024

ZIUA INTERNAȚIONALĂ A CONSUMATORULUI

In fiecare an, pe 15 Martie , în întreaga lume, au loc manifestări care aduc în conştiinţa publică importanţa cunoaşterii şi protejării drepturilor noastre, ale tuturor, în calitate de consumatori.

Data a fost aleasa ca urmare a discursului tinut la 15 martie 1962 de John Fitzgerald Kennedy, preşedintele Statelor Unite ale Americii, care rostea către Congresul American mesajul care susţinea, pentru prima dată, existenţa a patru drepturi fundamentale ale consumatorilor:dreptul la securitate; dreptul la informare;dreptul de a fi ascultat si dreptul de a alege produse si servicii.

Organizaţia Internaţională a Uniunilor de Consumatori (Consumers International) a declarat ziua de 15 martie – Ziua Mondială a Drepturilor Consumatorilor.Cele patru drepturi fundamentale ale consumatorilor au fost extinse de Organizaţia Internaţională a Uniunilor de Consumatori la opt, adăugându-se: dreptul la despăgubire;dreptul la un mediu înconjurător sănătos; dreptul la asigurarea necesităţilor şi nevoilor vitale și dreptul la educare.

Ziua Mondiala a Drepturilor Consumatorilor a fost celebrata pentru prima data pe 15 martie 1983 si de atunci a devenit o importanta ocazie pentru mobilizarea cetatenilor in privinta cunoasterii si protejarii drepturilor ce le revin in calitate de consumator. In fiecare an, cu aceasta ocazie este aleasa o tema particulara de discutie in jurul careia se organizeaza activitatile caracteristice

Realizând importanţa recunoaşterii şi garantării drepturilor consumatorilor, O.N.U. a adoptat în anul 1985, prin Rezolutia nr. 39/248/1985: “ Principiile directoare pentru protecţia consumatorilor”.

Potrivit acestui document internaţional, pe baza principiilor discutate, guvernele tuturor ţărilor trebuie să dezvolte şi să menţină o puternică politică de protecţie a consumatorilor, prin măsuri legislative interne adecvate, pârghii şi instituţii capabile să asigure o protecţie reală şi eficientă a consumatorilor.

În conformitate cu acest document internaţional, fiecare guvern trebuie să stabilească priorităţile lui proprii pentru protecţia consumatorilor, potrivit condiţiilor economice şi sociale ale ţărilor şi cu nevoile populaţiei

O.N.U. consideră că principiile directoare privind protecţia consumatorului au urmatoarele obiective:

  • să ajute ţările la realizarea şi menţinerea unei protecţii corespunzatoare a consumatorului;
  • să faciliteze producerea şi distribuirea de produse corespunzatoare nevoilor şi cererilor consumatorilor;
  • să încurajeze niveluri ridicate ale eticii celor angajaţi în producerea şi distribuţia produselor şi serviciilor către consumatori;
  • să ajute la ţinerea sub control a practicilor abuzive;
  • să promoveze cooperarea internaţională în domeniul protecţiei consumatorilor;
  • să asigure dezvoltarea pieţei produselor ţi serviciilor, care să asigure consumatorilor acces la o gamă variată de produse şi servicii.

Pornind de la aceste realităţi şi necesităţi, impuse de legile şi mecanismele economiei de piaţă, Romania a adoptat, în august 1992, legea de bază în domeniul protecţiei consumatorilor – Ordonanţa Guvernului nr. 21/1992 – privind protecţia consumatorilor, act normativ considerat piatra de temelie a acestui domeniu, care consacră şi drepturile de bază ale consumatorilor, persoane fizice:

a)de a fi protejatîmpotriva riscului de a achiziţiona un produs sau de a li se presta un

serviciu care ar putea să le prejudicieze viaţa, sănătatea sau securitatea ori să le afecteze drepturile şi interesele legitime;

b) de a fi informaţi complet, corect şi precis asupra caracteristicilor esenţiale ale produselor şi serviciilor, astfel încât decizia pe care o adoptă în legătură cu acestea să corespundă cât mai bine nevoilor lor, precum şi de a fi educaţi în calitatea lor de consumatori;

c) de a avea acces la pieţe care le asigură o gamă variată de produse şi servicii de

calitate;

d) de a fi despăgubiţi pentru pagubele generate de calitatea necorespunzătoare a

produselor şi serviciilor, folosind în acest scop mijloace prevăzute de lege;

e) de a se organiza în asociaţii de consumatori, în scopul apărării intereselor lor.

În fiecare an, Organizaţia Internaţională a Asociaţiilor de Consumatori, este preocupată ca “15 Martie – Ziua Mondială a Drepturilor Consumatorilor” să aibă ca dezbatere o temă globală unică, de actualitate pentru consumatori.

În acest an, tema propusă de pentru marcarea evenimentului este:

TANARUL CONSUMATOR VERSUS COMERTUL ONLINE

ANPC în elaborarea actelor normative şi a măsurilor întreprinse pentru a preîntâmpina sau a rezolva probleme cu care se poate confrunta consumatorul român în calitatea sa de consumator european, a manifestat o preocupare permanenta in urmatoarele directii:

-elaborarea legislaţiei în domeniul protecţiei consumatorilor în deplină armonizare cu prevederile normelor UE

-urmărirea respectării prevederilor legale prin activităţi de supravegherea pieţii de bunuri şi servicii.

Importanţa zilei de 15 martie o sa fie reliefată și prin organizarea fazei județene a concursului de protecţia consumatorilor :Alege! Este dreptul tău, în urma căreia vor fi desemnaţi elevii finalişti pentru etapa naţională. Acest concurs este organizat de Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului, în colaborare cu Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor.Pe plan local, acest concurs este organizat in colaborare cu Inspectoratul Judetean Scolar Salaj.

STIMATI CONSUMATORI!

Renuntati la atitudinea de pasivitate care permite perpetuarea unor aspecte negative,implicati-va in toate situatiile in care simtiti ca vi se incalca drepturile!

Este esential pentru noi, consumatorii sa avem produse si servicii de calitate. Acest lucru reprezinta unul din drepturile noastre , de consumatori. Dreptul de a fi informati, de a fi ascultati, dreptul la securitate si de a alege produse si servicii reprezinta drepturi fara de care o piata stabila nu poate functiona. Actiunile de control si supraveghere a pietei intensificate, responsabilizarea tuturor factorilor implicati, educarea si informarea corecta, completa si precisa a consumatorilor reprezinta modalitatile prin care le putem demonstra cetatenilor ca drepturile fundamentale si esentiale le sunt respectate. Atunci cand drepturile v-au fost incalcate apelati, cu incredere, la Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor. Respectarea drepturilor dumneavoastra este prioritatea noastra!

Va recomandam urmatoarele:

  • Aflați de la cine cumpărați – cu cât aveți mai multe informații despre producător, importator sau vânzător, cu atât mai bine, veţi şti cu cine să luați legătura, dacă apare vreo problemă;
  • Nu cumpărați produse incluse pe lista Sistemului de alertă rapidă – Comisia Europeană elaborează o listă a produselor periculoase identificate pe teritoriul UE. Aceste informații sunt colectate în Sistemul de alertă rapidă. Puteți accesa și site-ul OCDE privind produsele retrase de pe piețele din întreaga lume.;
  • În cazul jucăriilor, verificați avertismentele privind siguranța – Informațiile disponibile on-line nu oferă întotdeauna avertismente clare în materie de siguranță. Verificați cu atenție fotografiile sau ilustrațiile produsului. De exemplu, jucăriile nerecomandate copiilor mai mici de 3 ani ar trebui să conțină un avertisment sub forma unei pictograme;
  • Citiți instrucțiunile în materie de siguranță pentru a lua cele mai bune decizii – dacă nu sunteți sigur că un produs este adecvat scopului, întrebați vânzătorul sau administratorul site-ului;
  • Citiți comentariile despre produs/site pentru a afla dacă au fost semnalate probleme de siguranță;
  • Semnalaţi problemele de siguranţă întâmpinate, informați vânzătorul și contactați autoritatea competenta. Scrieți și un comentariu pentru a-i alerta pe alți potențiali cumpărători;
  • Luați în calcul înregistrarea produsului pe lângă fabricant, înregistrați-vă produsul pe site-ul fabricantului. Astfel veți primi imediat notificări privind produsele retrase, actualizările de software sau aspectele în materie de siguranță;
  • Informați-vă în legătură cu produsele nesigure.

Având în vedere faptul că din ce în ce mai mulţi romani accesează acest tip de comerţ şi faptul că legea le conferă consumatorilor anumite drepturi la achiziţionarea produselor şi serviciilor online, ANPC prin comisariatele regionale/judeţene desfăşoară şi acţiuni tematice de control pentru verificarea conformităţii produselor şi serviciilor comercializate online, astfel încât indiferent de modalitatea în care consumatorul optează să-şi achiziţioneze produsele sau serviciile, drepturile de care beneficiază să-i fie respectate, iar produsele/serviciile oferite să fie sigure.

Amintim că legislaţia care reglementează drepturile consumatorilor la achiziţiile online este OUG 34/2014 privind drepturile consumatorilor în cadrul contractelor încheiate cu profesioniştii.

ANPC prin CJPC-SALAJ isi propune:
 – cresterea gradului de constientizare a drepturilor de care beneficiaza consumatorii si stimularea acestora de a actiona in acord cu aceste drepturi, de a solicita despagubiri astfel incat sa fie crescute standardele pietei;
– cresterea responsabilitatii fiecarei  entitati in parte pentru a avea pe piata produse si servicii de calitate, pentru a fi informati corect si transparent si pentru a crea  o piata stabila;
– o maxima armonizare europeana, un autocontrol crescut al operatorilor economici, actiuni de control intensificate, concomitent cu actiuni de consiliere a acestor operatori pot duce la existenta produselor si serviciilor de calitate pe piata.

In vederea formularii unor sesizari/reclamatii va puteti adresa la sediul institutiei noastre:COMISARIATUL JUDETEAN PENTRU PROTECTIA CONSUMATORILOR SALAJ situat in municipiul ZALAU,P-ta Unirii, nr.20,zilnic intre orele 8.00-16.30:luni, marti, joi,in ziua de vineri programul la preluarea reclamatiilor este:8.00-14.Reclamatiile/sesizarile se pot transmite si pe adresa de email:[email protected] solicitari, lamuriri, consiliere, telefonul de contact:037775560.Reclamatiile/sesizarile se pot transmite si pe siteul:anpc.ro,ocazie cu care se vor prezenta toate documentele in probatoriu (scanate),referitoare la aspectele care se reclama.

Comisar Șef Adj,

FECHETE DOREL

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *