Evacuare
8.000 de persoane evacuate în Columbia
17 februarie 2009
fantana miraculoasa
CETATEA SUCIDAVA SI FANTANA MIRACULOASA
28 octombrie 2010

In urma cu doua saptamani, Ministerul Afacerilor Externe declara ca analizează „cu rigurozitate” informaţiile potrivit cărora consulul general de la Los Angeles, Cătălin Ghenea, ar percepe bani pentru audienţele acordate românilor din statul Arizona, se arată într-un comunicat al MAE remis la solicitarea cotidianului „Adevărul”.

 

Rezultatul analizei „care se desfăşoară la nivelul MAE „va fi comunicat public” transmite MAE presei, prin intermediul agentiei NewsIn. Potrivit revistei „Phoenix Mission Magazine”, românii din Arizona se plâng de faptul că Ghenea solicită „o taxă de audienţă” în valoare de 20 de dolari pentru care nu dă chitanţă.
O parte din aceşti bani ar reveni bisericii în care au loc întâlnirile dintre echipa consulară şi cetăţenii români, susţin colaboratori ai lui Ghenea. Românii declară însă că biserica „Happy Valley” din Phoenix nu a cerut bani pentru spaţiul pus la dispoziţie.
Revista The Romanian Echo din Oregon a publicat ieri, 16 mai, pe prima pagina, un articol in care afirma ca fapte similare au fost date publicitatii de catre publicatia citata „inca din anii trecuti”. The Romanian Echo sustine ca in statul Oregon: „intrarea la dl. Consul Catalin Ghenea de LA este tarifata la $25 de persoana, iata ca abia acum se trece la fapte…  Asta pentru ca si romanii din statul Arizona il acuza pe consulul general de la Los Angeles de frauda pentru ca lua 20$ pentru a-i primi in audienta. MAE analizeaza abia acum reclamatia cu rigurozitate.”
În data de 6 mai 2010 Parlamentul Romaniei a adoptat Legea 78/2010 pentru modificarea si completarea Legii nr. 198/2008 privind serviciile consulare pentru care se percep taxe si nivelul taxelor consulare la misiunile diplomatice si oficiile consulare ale Romaniei in strainatate. Legea a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 307 din 11 mai 2010.

În Legea 198/2008, în vigoare în perioada 26 aprilie  – 3 mai 2010, cand Libertatea, Curentul, Ziua, Mondo News si numeroase alte publicatii din SUA si Romania, au informat opinia publica si au semnalat autoritatile privind abuzurile echipei consulare din Los Angeles. În monetul incasarii acelor taxe nejustificate prevederile legale în vigoare, referitoare la taxele consulare erau cele din legea 198/2008 si anume:

Art. 6
(1)Taxele consulare pentru serviciile prestate se incaseaza, de regula, direct de personalul consular, prin instrumente electronice de plata.
(2) In cazul in care taxele consulare nu se pot incasa prin instrumente electronice, personalul consular va incasa direct in numerar, pe baza de chitanta cu regim special.
(3) Autoritatea consulara, atunci cand nu poate incadra activitatea intr-o categorie de servicii consulare prevazute in anexa, adopta solutia cea mai favorabila pentru persoanele interesate.

Art. 7
(1) Pentru serviciile consulare prestate in regim de urgenta se percepe o taxa suplimentara de 10 euro sau contravaloarea in dolari SUA ori in moneda tarii de resedinta, dupa caz, cu exceptia serviciilor nesupuse perceperii de taxe consulare.
(2) Serviciile efectuate imediat sau in cel mult 48 de ore se considera servicii prestate in regim de urgenta.

Art. 10
(1) Taxele consulare se restituie solicitantilor de servicii consulare in urmatoarele cazuri:
a) cand serviciul consular nu a fost sau nu a putut fi prestat;
b) cand plata s-a facut fara just temei sau dintr-o interpretare gresita a legii.
(2) Taxele consulare prevazute la alin. (1) se restituie din sumele incasate de oficiile consulare cu acelasi titlu.
(3) Modalitatile de restituire a taxelor incasate se stabilesc prin ordin comun al ministrului afacerilor externe si al ministrului economiei si finantelor

Textul integral al legii 198/2008 vechi este disponibil on line la adresa: http://www.dreptonline.ro/legislatie/lege_servicii_consulare_nivel_taxe_misiuni_diplomatice_romania_strainatate_198_2007.php

Din declaratiile cetatenilor romani din Arizona, Oregon si Washington, reiese ca au achitat o “taxa de intrare“ în valoare de 20$ – 25$ de persoana cash, fara documente justificative si indiferent de problema pentru care s-au prezenta la biroul consular mobil. Odata intrati în biroul echipei mobile, o parte dintre clienti erau refuzati, pe motiv ca solicitarile lor necesita deplasarea personala la sediul consulatului din LA, sau pentru ca nu aveau asupra lor toate documentele necesare pentru solutionarea problemei.

Clienti care au fost serviti pe loc de catre echipele mobile, au achitat contravaloarea serviciilor consulare solicitate pe baza de chitanta, asa cum a fost stabilita ea de catre echipa consulara la acel moment, inclusiv taxele de urgenta. Sumele de bani achitate echipei mobile cu chitanta erau cele stabilite prin lege pentru eliberarea unor procuri, pasapoarte sau buletine de identitate romanesti, taxe pentru apostilare, legalizare, acte de stare civila, succesiuni s.am.d.

În acest context, simpla lecturare a articolelor legii 198/2008, demonstreaza ca taxele incasate de echipa Consulatului din LA, fara chitante sau alte instrumente de plata, în valoare de 20$ – 25$/persoana si sub diferite pretexte, este abuziva si nejustificata. De asemenea, din textul legii 198/2008 reiese ca, în schimbul acestor taxe, clientii trebuiau sa beneficieze de anumite servicii consulare, iar în caz contrar trebuiau sa primeasca inapoi suma de bani achitata la intrare, în special cei carora nu li s-au rezolvat problemele în acea zi de catre echipa mobila. 

În data de 6 mai 2010 legea a fost modificata, noile prevederi legale privind incasarea taxelor consulare fiind stipulate prin Legea 78/2010, publicata în Monitorul Oficial, Partea I nr. 307 din 11 mai 2010, disponibila în varianta electronica la adresa :
http://www.euroavocatura.ro/legislatie/686/Legea_78_2010_pentru_modificarea_si_completarea_Legii_nr__198_2008_privind_serviciile_consulare_pentru_care_se_percep_taxe_si_nivelul_taxelor_consulare_la_misiunile_diplomatice_si_oficiile_consulare_ale_Romaniei_in_strainatate/page/1#nextPage

Modificarile pe care le aduce Legea 78/2010 sunt create special pentru a transforma niste taxe ilegale în taxe legale ce vor suplimenta fondurile MAE. Modificarile legale care ne-au condus la aceste concluzii sunt:

La articolul 7, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
„Art. 7
(1) Pentru serviciile prestate in regim de urgenta se percepe o taxa de 15 euro sau contravaloarea in dolari SUA ori in moneda tarii de resedinta, dupa caz, cu exceptia serviciilor nesupuse perceperii de taxe consulare.”

La articolul 15, partea introductiva si literele a) si b) ale alineatului (1) vor avea urmatorul cuprins:
Art. 15
(1) Ministerul Afacerilor Externe va putea utiliza in totalitate taxele de urgenta aferente serviciilor prestate pentru:
a) plata cheltuielilor de transport al cetatenilor romani aflati in situatii deosebite si fara resurse financiare si al copiilor fara tutela, inclusiv plata pentru cheltuielile de transport, cazare si diurna pentru persoanele insotitoare, in cazul in care se impune repatrierea asistata;
b) plata cheltuielilor de repatriere a cetatenilor romani, decedati pe teritoriul statelor de resedinta, pentru care familia nu poate suporta costurile de repatriere si nu exista posibilitatea inhumarii sau incinerarii in statul in care a survenit decesul.

La articolul 15, alineatele (2), (4) vor avea urmatorul cuprins:
(2) angajarea temporara a persoanelor prevazute la alin. (1) lit. c) se va face la propunerea misiunilor diplomatice si a oficiilor consulare, cu aprobarea ordonatorului principal de credite al Ministerului Afacerilor Externe si cu respectarea dispozitiilor Legale in materie, fara afectarea numarului de personal aprobat acestui minister pentru serviciul exterior.
(3) Pentru munca prestata, persoanele din cadrul misiunilor diplomatice si oficiilor consulare prevazute la alin. (1) lit. c) primesc o Indemnizatie in valuta stabilita in cuantum net pana la limita salariului prevazut pentru functionarul consular principal. Pe perioada in care persoanele in cauza incaseaza aceasta indemnizatie, acestea nu mai beneficiaza de indemnizatia in valuta prevazuta de reglementarile in vigoare pentru sotul/sotia nesalariat/nesalariata.
(4) Pentru prestarea de servicii de catre persoane din afara misiunilor diplomatice si oficiilor consulare prevazute la alin. (1) lit. c), se acorda O indemnizatie in valuta stabilita pana la limita salariului prevazut pentru functionarul consular principal, in care sunt incluse Taxele si impozitele care cad in sarcina angajatorului, potrivit reglementarilor in materie ale statului de resedinta.

Articolul 16 va avea urmatorul cuprins:
Art. 16
Misiunile diplomatice si oficiile consulare pot solicita, prin intermediul administratiei centrale a Ministerului Afacerilor Externe, transferarea sumelor necesare pentru indeplinirea prevederilor art. 15 alin. (1) lit. a)iż˝d) de la alte misiuni diplomatice si oficii consulare care dispun de fonduri realizate potrivit dispozitiilor art.7

Anexa  cuprinde serviciile consulare pentru care se percep taxe si nivelul taxelor consulare la misiunile diplomatice si oficiile consulare ale Romaniei in strainatate, precum si taxele aferente fiecarui serviciu în parte. La sectiunea E din anexa, punctul 8, sunt prevazute taxe pentru servicii diverse: “Alte servicii care nu sunt incluse in prezenta lista  30”

Apoi, în finalul prevederilor legale, gasim cateva NOTE, iar cea de la punctul 6 prevede:
“6. Sumele in valuta reprezentand cheltuielile de deplasare a functionarilor consulari legate de realizarea atributiilor prevazute la pct. 5, comunicarile telefonice, telex, fax, corespondenta prin posta, precum si orice cheltuieli ocazionate de prestarea serviciilor consulare se incaseaza separat de taxele consulare stabilite potrivit legii, iar cu contravaloarea acestora se reintregesc fondurile in valuta alocate prin bugetul de stat misiunilor diplomatice si oficiilor consulare unde s-au incasat.”

Art. II:” Normele metodologice privind incasarea taxelor consulare si controlul incasarilor rezultate se stabilesc prin ordin al ministrului afacerilor externe, in termen de 20 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi.”

Art. III: “Prezenta lege intra in vigoare la 10 zile de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.”

Dupa lecturarea acesei legi, jurnalistii adreseaza urmatoarele intrebari autoritatilor romane:

1.    Eliminarea coruptiei si birocratiei din consulatele romanesti se rezolva promulgand legi care legalizeaza taxele ilegale?
2.    Legea 78/2010 este în concordanta cu declaratiile MAE roman, de acum doua saptamani că: “informaţiile din SUA vor fi analizate cu rigurozitate, mai ales în condiţiile în care instituţia acordă o atenţie deosebită îmbunătăţirii calităţii serviciilor consulare oferite cetăţenilor români aflaţi în străinătate”?
3.    MAE roman a mai precizat că aceste consulate itinerante au fost puse în aplicare din 2009 şi că ar fi permis îmbunătăţirea calităţii serviciilor puse la dispoziţia romånilor aflaţi în străinătate”. Cine a platit cheltuielile de deplasare ale personalului consular în teritoriul arondat, de la infiintarea echipelor mobile in 2009 si pana acum? Din ce fonduri au fost suportate cheltuielile aferente acestor deplasari? Decizia de extindere a serviciilor consulare în teritoriu a fost insotita de un buget? Ce sume erau alocate acestor cheltuieli?
4.    Ati schimbat prevederile legii pentru ca “taxa de intrare” sa fie legala? Da au nu?
5.    În perioada 26 aprilie – 3 mai 2010, cand noi, ziaristii v-am intrebat daca este legal ce face Consulatul din LA la deplasarile în teritoriu, era legala acea taxa de 20$ cash de persoana sau nu????
6.    Este adevarat ca nici o lege nu se aplica retroactiv, implicit nici legea L78/2010 adoptata în data de 6 mai 2010?
7.    Este adevarat ca niciuna dintre legile care reglementeaza incasarea taxelor consulare nu prevede incasarea unor taxe nejustificate, cash fara chitanta sau o alta dovada de plata?
8.    Care sunt rezultatele anchetei riguroase intreprinse de MAE? În urma anchetei, MAE a constatat ca personalul consular a incasat bani cash, fara chitanta sau nu?
9.    Cat va fi de acum inainte taxa aditionala perceputa pentru serviciile consulare efectuate în teritoriu si ce anume acopera acea taxa? La calcularea acestor taxe s-a tinut cont de faptul ca, de fiecare data cand Consulatul s-a deplasat la Phoenix, Seattle sau Portland, spatiul le-a fost pus la dispozitie gratuit de catre biserici sau organizatii romano-americane?
10.    Conform legii, cetatenii romani din strainatate au obligatia sa plateasca aceste taxe suplimentare. Legea  prevede obligatia echipelor consulare de a se deplasa în teritoriu sau nu? Personalul consular se afla în SUA pentru a deservi cetatenii romani din SUA, sau le face un imens serviciu deplasandu-se în teritoriul arondat?

Cetatenii din Arizona au calculat ca toate cheltuielile de deplasare ale echipei consulare la Phoenix se ridica la 1.800$ maxim pentru o vizita:

–    o noapte de cazare la „Extended Stay America” sau la un alt hotel respectabil, nu depaseste  $100 de persoana. Sunt foarte multe hoteluri în care o noapte de cazare costa sub 50$.
–    3 mese pe zi costa maxim $75 de persoana, doar la cele mai selecte restaurante din SUA, o persoana ar putea depasi aceasta suma zilnica.
–    un bilet de avion de la Los Angeles la Phoenix, dus-intors, costa maxim $300, sau chiar mai putin, daca aloci putin timp pentru a cauta pe Internet mai multe oferte

In ce cosnta, precis si punctual „reforma consulatelor” despre care MAE a vorbit jurnalistilor imediat dupa primirea acestor sesizari? Noi intelegem prin reforma o imbunatatire a calitatii serviciilor, transparenta si dialog, nu doar o crestere a taxelor consulare. Reprezentantii MAE nu ne-au raspuns inca, daca este legal ca personalul consular sa incaseze bani cash fara chitante?
Sulurile cu chitante se pot cumpara în SUA de la Office Max sau Office Depot si se pot stampila cu miile, pentru ca nu au un regim special strict ca în Romania. Metoda platilor cu check file sau money order, emise catre “Romanian Consulate” sunt instrumente de plata uzuale în SUA si sumele de bani pot fi depuse doar in contul consulatului, implicit se exclude orice posibilitate de frauda. Dupa toate aceste  aspecte semnalate de jurnalisti, MAE mai are incredere maxima in personalul consulatului? Legea ar trebui sa previna orice tip de frauda, sau sa lase ferestre deschise pentru tot felul de ciubucarii?
Asteptam rezultatele anchetei MAE si pe cele ale anchetei parlamentare promise de catre deputatul Mircea Lubanovici, reprezentantul Colegiului 3 Diaspora, cu ocazia vizitei domnului ministru de externe la New York.

Avand în vedere ca faptele s-au produs pe teritoriul SUA, în continuare ne rezervam dreptul de a sesiza autoritatile americane pentru a ancheta activitatea Consulatului General Roman de la Los Angeles în teritoriul American arondat.

Libertatea de exprimare a ziarelor romanesti din SUA este limitata de „relatia” acestora cu consulatele. Ziarele romanesti din SUA sunt infiintate si sustinute financiar de cate unul sau doi intreprinzatori privati, iar redactiile sunt formate exclusiv din voluntari.

Toti editorii si redactorii ziarelor romanesti din SUA isi castiga existenta din alta parte, iar activitatea publicistica în limba materna si organizarea evenimentelor culturale, are ca scop mentinerea limbii materne peste ocean si imbunatatirea imaginii Romaniei în SUA.

Ziarele din SUA  se distribuie gratuit prin consulate si biserici romanesti, pentru ca pe acolo trec un numar considerabil de romani. Fiind vorba despre ziarele unei minoritati, numarul de cititori este limitat din start la vorbitorii de limba romana. A critica consulatele inseamna sa-ti tai reteaua de distributie si sa limitezi accesul unui numar mare de cititori la presa în limba materna. Ca urmare, ziarele în general,  nu-si asuma riscul de a critica autoritatile romane, la care sunt nevoite sa apeleze pentru distribute. Oare nu ar trebui sa existe si o lege in privinta distributiei ziarelor prin consulate? Oare nu se impune o lege care sa permita libertatea presei de limba romana în SUA, iar consulii sa nu mai aiba dreptul sa refuze distributia nici unui ziar romanesc?

Simona Botezan
Washington D.C., SUA

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *