Raport favorabil pentru Modificarea Legii privind Programul pentru Școli al României (Lapte și Corn)

BĂRBAT DIN NEPAL INTRODUS ÎN CENTRUL DE CAZARE PENTRU STRĂINII LUAȚI ÎN CUSTODIE PUBLICĂ OTOPENI
9 noiembrie 2022
18 STRĂINI LEGITIMAȚI ÎN CADRUL UNEI ACȚIUNI A POLIȚIȘTILOR
9 noiembrie 2022

Raport favorabil pentru Modificarea Legii privind Programul pentru Școli al României (Lapte și Corn)

Raport favorabil cu UNANIMITATE la Comisia pentru învățământ pentru Modificarea Legii privind Programul pentru Școli al României (Lapte și Corn), propusă de deputatul REPER Cătălin Teniță

COMUNICAT DE PRESĂ

București, 8 noiembrie 2022: Comisia pentru Învățământ din Camera Deputaților a dat astăzi Raport favorabil, cu UNANIMITATE, modificărilor aduse Legii privind Programul pentru Școli al României (Lapte și Corn), singurul program de alimentație școlară cu acoperire națională.

Modificările au fost propuse în luna septembrie de Cătălin Teniță, deputat REPER, pentru a rezolva mai multe neajunsuri ale programului.

„Pe anumite teme suntem echipa României și jucăm pentru România. Împreună. Așa s-a întâmplat astăzi. Avem vot în unanimitate la proiectul de îmbunătățire a programului Corn, fructe & lapte propus de mine, în comisia de raport de la Senatul României – Comisia pentru Învățământ, prezidată de doamna Monica Cristina Anisie. Îi mulțumesc dânsei – una dintre persoanele care chiar s-au preocupat cu seriozitate de această temă, alături de Anca Dragu – și tuturor colegelor și colegilor de la toate partidele. O mulțumire specială pentru doamnele Sbirnea Liliana și Irina Elisabeta Kovács, care au pledat atât de convingător pentru lege, precum și lui Irineu Darău, Silvia Dinică, Ștefan Pălărie pentru susținerea amendamentelor ce au reieșit din discuții. Este un efort comun transpartinic, cu toții au dat un vot foarte important pentru îmbunătățirea unui program de alimentație școlară esențial în minima bunăstare a multor copii. Mergem mai departe, cu speranță!”, a declarat deputatul Cătălin Teniță.

Schimbările propuse:

– Lapte și produse lactate, 5 porții pe săptămână/copil (de la 3 porții în prezent);

– Fructe și legume, 5 porții pe săptămână/copil (de la 2 porții în prezent);

– Cornul și celelalte produse de panificație să fie diversificate și cu adevărat proaspete, consumate în 24 de ore de la producție;

– Alocare suplimentară pentru asigurarea de produse alternative pentru copiii cu intoleranțe la lactoză sau gluten;

– Susținerea micilor producători locali (licitații pe loturi de mai mică extindere geografică și cu separare a tipurilor de produse/servicii achiziționate);

– Posibilitatea de susținere a bugetelor prin decontarea în timp util (afectează cele mai mai vulnerabile comunități);

– Metode de achiziție pe lanțul scurt;

– Posibilitate de indexare cu inflația pentru a elimina situații în care nu se prezintă la licitații furnizorii (cum e cazul acum);

– Măsuri educative pentru obiceiuri alimentare sănătoase, care să apropie copiii de mediu și de concepte precum agronomie rurală şi evitarea risipei alimentare;

– Monitorizarea programului în regim de date deschise.

Din 2017 România este participantă în Programul pentru școli al Uniunii Europene, susținut din fonduri europene nerambursabile și din bugetul de stat. În anul școlar care tocmai a început, aproape 1,9 milioane de copii (1.885.225) primesc lapte, corn și fructe la școală.

În termenii actuali, un copil primește constant, în fiecare zi de școală, doar cornul, pe când laptele și produsele lactate se oferă doar câte trei porții pe săptămână, iar fructe și legume doar de două ori pe săptămână. Totodată, cornul nu este mereu proaspăt, iar produsele oferite nu sunt diversificate și nu acoperă suficient din necesarul zilnic de elemente nutritive necesare unui copil.

Ca parte din program, copiii ar trebui să beneficieze și de măsuri educative care să promoveze obiceiuri alimentare sănătoase și care să-i apropie de mediul înconjurător și de concepte precum agronomie rurală și evitarea risipei alimentare. În anul școlar 2020-2021, doar o treime dintre preşcolari și elevi au beneficiat de aceste măsuri educative, deși există un buget special alocat acestui scop.

Deputatul Cătălin Teniță a propus remedierea acestor patru mari probleme prin Legea privind modificarea și completarea Ordonanței nr. 13 din 18 august 2017 privind aprobarea participării României la Programul pentru școli al Uniunii Europene, înaintată în luna septembrie în Parlamentul României.

Regăsiți pe larg Proiectul și Expunerea de motive aici:

1. Textul Proiectului de lege: https://senat.ro/legis/PDF/2022/22b548FG.PDF

2. Expunere de motive: https://senat.ro/legis/PDF/2022/22b548EM.PDF

Autoritatea responsabilă de monitorizarea şi evaluarea Programului pentru școli al României este Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale (MADR), prin Agenția de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură (APIA).

În anul școlar 2022-2023, programul are ca beneficiari un număr de 1.885.225 de preșcolari din grădinițele de stat autorizate/acreditate și particulare acreditate cu program normal de 4 ore și elevi din învățământul primar și gimnazial de stat și privat autorizat/acreditat (în scădere de la 1.903.851 de beneficiari în anul școlar 2021-2022), dintre care 2.648 sunt copii provenind din Ucraina.

În anul școlar 2022-2023 bugetul alocat implementării Programului pentru școli al României este de 562.850.883 lei (în creștere de la 501.553.278 lei în anul școlar 2021-2022) echivalentul a 113.730.224,89 euro, din care:

ajutor financiar din partea Uniunii Europene în valoare de 85.896.139 lei (17.356.262 euro), repartizat astfel: 6.900.318 euro pentru fructe şi legume; 10.455.944 euro pentru lapte și produse lactate;

ajutor financiar național – 476.954.744 lei (96.373.963 euro).

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.