Ceaţa – între seducţie şi provocare

Luana Amara
CONCERT LUNA AMARA LA BAIA MARE
6 noiembrie 2010
Fiii satului Mesesenii de Sus
8 noiembrie 2010

Ceaţa – între seducţie şi provocare

CeataIn sens comun, ceaţa este doar un simplu fenomen meteorologic specific, care constă dintr-o aglomeraţie de particule de apă aflate în suspensie în atmosferă în apropierea suprafeţei solului, care micşorează transparenţa aerului şi reduce foarte mult vizibilitatea orizontală. Practic este un nor aflat în contact cu pământul. Efectul vizual este tulburarea perceptiei profunzimii spatiului prin prezenţa unui strat vaporos, alb-albăstriu, translucid.

 

Dar, ceaţa îşi hrăneşte forţa misterioasă a seducţiei sale artistice şi simbolice, tocmai din această neclaritate şi nebuloasă, prin deschidere către înţelesuri tot mai adănci. Fiecare limbă, pe lângă sensul comun, al unei vederii neclare, mai păstrează şi o serie de sensuri figurate, metaforice. În limba franceză verbul “brouiller” are şi sensul de a răvăşi, a bruia, a tulbura, a se certa, a strica. Limba română acordă un sens figurat pentru ceaţă ca ceva obscur, neclar, suspect, ascuns, o minte înţeţoşată, confuză. „A fi băgat în ceaţă” mai înseamnă şi a fi derutat, manipulat, prostit.

Ceaţa este un simbol al nedeterminatului şi poate fi identificat cu misterul lumii, cu starea mitică primordială de dinaintea creaţiei. Prin caracterul ei fantastic şi miraculos, fenomenul de ceaţă a fost exploatat intens vizual în pictură, fotografie sau film cu argumente diferite în epoci şi culturi diverse, de la ceţurile orizontale sau verticale din pictura extrem-orientală, la ceţurile colorate ale unui Turner sau Monet, la abisurile lui Gaspar Friedrich, la filmele lui Andrei Tarkovski, până la efectele de blurare ale lui Gerhard Richter din pictura şi fotografia contemporană.

Proiectul Ceaţa-Brouillard-Fog, sprijinit de către Centrul Cultural Francez, Cluj este o provocare adresată artiştilor de la Universitatea de Artă si Design din Cluj şi ai Asociaţiei „Art in Situ” din Franţa de a medita asupra unor valenţe complexe de la evidenţe la ambiguităţile unor sensuri multiple, foarte actuale, ale acestui fenomen, de la efectul poetic, vizual plastic, trecând prin timp şi memorie, până la fenomenul complex al poluării sau al manipulării politico-ideologice.

Andor Kőmives

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *