Nereguli gasite la controale in primariile din Salaj

Politist salajean acuzat de o firma de deszapezire
15 februarie 2012
Afla aici: Unde vor fi deschise puncte mobile pentru serviciu de pasapoarte
15 februarie 2012

Nereguli gasite la controale in primariile din Salaj

Institutia Prefectului Salaj a efectuat verificari asupra legalitatii actelor administrative incheiate anul trecut de institutiile statului.

VERIFICAREA LEGALITĂŢII ACTELOR ADMINISTRATIVE ADOPTATE SAU EMISE DE AUTORITĂŢILE ADMINISTRAŢIEI PUBLICE LOCALE

În temeiul art. 123, alin. 5 din Constituţia României coroborat cu prevederile Legii
nr. 340/2004 privind instituţia prefectului, prefectul, în calitatea sa de reprezentant al
Guvernului în teritoriu, veghează la respectarea de către autorităţile administraţiei publice
locale şi judeţene, a legislaţiei în vigoare, în procesul de adoptare şi emitere a actelor
administrative, precum şi cu privire la măsurile întreprinse de primari în calitatea lor de
reprezentanţi ai statului în unitatea administrativ-teritorială .
Verificarea respectării legalităţii s-a exercitat pe următoarele domenii:

I. Cu privire la verificarea legalităţii actelor administrative adoptate sau
emise de autorităţile administraţiei publice locale şi contenciosul administrativ:
Pentru exercitarea controlului legalităţii actelor administrative înaintate Instituţiei
Prefectului, în perioada 1 ianuarie – 31 decembrie 2011, au fost înregistrate şi verificate
un număr de 29.035 acte administrative, din care 2.935 hotărâri ale consiliilor locale
şi ale Consiliului judeţean Sălaj şi un număr de 26.100 dispoziţii emise de către primarii
comunelor, oraşelor şi municipiului Zalău .

Dintre acestea, un număr de 29 acte au fost considerate nelegale, motiv pentru
care s-au efectuat proceduri prealabile, în urma cărora 19 au fost revocate de organul
emitent, unul se afla in curs de soluţionare, iar pentru şapte au fost promovate acţiuni în
contencios administrativ.

Principalele probleme care au făcut necesară declanşarea procedurilor prealabile:
nerespectarea competenţei materiale în adoptarea şi emiterea actelor administrative;
administrarea domeniului public şi privat;
salarizarea funcţionarilor publici şi a personalului contractual;
taxe şi impozite locale;
transport public de persoane;
angajarea de personal, cu încălcarea legislaţiei în vigoare;
stabilirea de amenzi de circulaţie;
organizarea păşunatului;
concesionări;
achiziţii publice;
schimbarea categoriei de folosinţă la terenuri;
organizarea controlului financiar preventiv;
Problemele mai sus amintite s-au întâlnit la municipiul Zalău, oraşul Şimleu-Silvaniei,
precum şi comunele : Carastelec, Şărmaşag, Mirşid, Băbeni, Benesat, Bocşa, Bobota,
Buciumi, Bălan, Coşeiu, Horoatu-Crasnei, Sălăţig, Surduc, Someş-Odorhei, Şamşud, Lozna
şi Pericei.
Acţiunile promovate în contencios administrativ s-au datorat faptului că autorităţile
administraţiei publice locale emitente nu şi-au revocat actele, considerate nelegale, la
solicitarea prefectului.












B. O altă modalitate de realizare a atribuţiilor legale ale prefectului o reprezintă
acţiunile de control la sediile consiliilor locale, cu privire la organizarea şi funcţionarea
autorităţilor administraţiei publice locale, exercitându-se şi pe această cale, controlul
legalităţii actelor ( pe baza tematicii şi a graficului aprobat de prefect ) emise sau adoptate
de autorităţile publice locale. Astfel de controale au fost efectuate la un număr de 38
unităţi administrativ-teritoriale, din totalul de 61.

DEFICIENŢE CONSTATATE :
din procesul verbal de şedinţă nu rezultă dacă consilierii locali absenţi sunt motivaţi

sau nemotivaţi, pentru a se putea aplica sancţiunile prevăzute de Legea nr. 393/2004 privind
statutul aleşilor locali ;
consilierii locali nu şi-au îndeplinit obligaţia legală de a prezenta raportul anual de

activitate, care sa fie făcut public prin grija secretarului;
nu se respectă prevederile Legii nr. 52/2003 privind transparenţa decizională în

administraţia publică locală, în vederea asigurării participării locuitorilor comunei la procesul
decizional ;
proiectele de hotărâri nu sunt însoţite întotdeauna de referatul compartimentului de

specialitate din cadrul aparatului de specialitate al primarului, avizul Comisiei de specialitate şi
de expunerea de motive a iniţiatorului ;
unele documente supuse dezbaterii consiliului local nu sunt semnate de către cei în

drept ;
unele dosare speciale de şedinţă nu sunt legate, numerotate, sigilate şi nu sunt

semnate de preşedintele de şedinţă ;
din procesele verbale ale sedintelor nu rezulta faptul ca o copie a acestora a fost

afisata, in termen de 3 zile, la sediul primariei ;

primarul nu a prezentat în faţa consiliului local (în primul trimestru), raportul privind
starea economico-socială şi de mediu a comunei/oraşului pe anul 2010;

deşi este constituită comisia de inventariere, nu s-a finalizat inventarierea
patrimoniului public şi privat al unităţii administrativ-teritoriale (deşi a fost constituită comisia
de inventariere a domeniului public şi privat, până în prezent nu s-a realizat valorificarea
acestuia);

viceprimarul nu a prezentat raportul anual de activitate pe anul 2010;

nu a fost desemnată o persoană din cadrul aparatului de specialitate responsabilă cu
aplicarea procedurii legale instituite pentru achiziţiile publice, prin H.G. nr. 925/2006;

nu s-a desemnat persoana responsabilă cu informaţiile de interes public;

nu a fost constituit un registru de audienţe care să fie condus de primarul comunei;
nerespectarea temenului de înaintare a actelor adoptate/emise de autoritatea locală la

Instituţia Prefectului judeţului Sălaj pentru verificarea legalităţii, respectiv hotărârile consiliului
local de îndată dar nu mai mult de 10 zile lucrătoare, iar dispoziţiile primarului în 5 zile

lucrătoare, conform Legii nr. 215/2001 cu modificările şi completările ulterioare;

nu s-a constituit un registru de petiţii pentru înregistrarea şi consemnarea modului

de soluţionare a acestora (desi este constituit registrul special pentru inregistrarea petitiilor,
majoritatea acestora sunt inregistrate in registrul general de intrare-iesire);
nu sunt actualizate dosarele profesionale ale funcţionarilor publici, conform H.G. nr.

522/2004 prin care au fost aduse modificări la H.G. nr. 432/2004 si nici dosarele personalului
contractual;
nu au fost întocmite rapoartele de evaluare a performanţelor profesionale individuale

ale funcţionarilor publici şi ale personalului contractual din aparatul de specialitate;
nu au fost întocmite fişele posturilor pentru funcţionarii publici şi personalul contractual

din aparatul de specialitate;
modificarile din registrul agricol nu sunt certificate de secretarul comunei/oraşului;

în multe cazuri din registrul agricol lipseste semnatura declarantului;

Prin procesele-verbale încheiate s-au stabilit termene şi măsuri pentru înlăturarea acestor
deficienţe.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *