Programul de pregătire în domeniul Schengen

Stadiul pregătirii Recensământul Populaţiei şi Locuinţelor
4 mai 2010
Containere
Containere pentru colectare selectivă
4 mai 2010

Programul de pregătire în domeniul Schengen

Subprefectul judeţului Sălaj, Onorica Abrudanu, a participat, în perioada 12-16 aprilie, la Oradea, la o instruire cu tema

„Programul de pregătire în domeniul Schengen a reprezentanţilor prefecturilor”, în perspectiva aderării României la spaţiul Schengen, începând cu 27 martie 2011.

În cadrul instruirii au fost opt teme principale de dezbatere: Istoricul şi dezvoltarea Uniunii Europene, Acordul de la Schengen şi convenţia de aplicare a acordului, Strategia Naţională de aderare a României la spaţiul Schengen, Libera circulaţie a persoanelor în Uniunea Europeană, Regimul juridic al străinilor în România, Azilul în Uniunea Europeană, Protecţia datelor personale şi Cooperarea poliţienească. 

O atenţie deosebită  s-a acordat problematicii strategiei naţionale de aderare a României la spaţiul Schengen. Termenul asumat de autorităţile române pentru îndeplinirea acestui deziderat este 27 martie 2011. 

Obiectivul strategiei naţionale este stabilirea direcţiilor de acţiune pentru aducerea la îndeplinire a măsurilor şi acţiunilor specifice instituţiilor şi organismelor abilitate ale statului român în vederea aderării la spaţiul Schengen. Scopul strategiei naţionale este realizarea cadrului general  necesar  abordării  unitare  şi  coerente  a obiectivului referitor la spaţiul Schengen, precum şi conjugării eforturilor instituţiilor cu atribuţii in domeniu.

Strategia naţională  are la bază următoarele principii generale:

a) principiul legalităţii – activităţile pentru realizarea obiectivelor strategice se desfăşoară  în baza legii şi în conformitate cu aceasta;

b) principiul responsabilităţii – răspunderea implementării Strategiei naţionale revine fiecăreia dintre autorităţile şi instituţiile cu responsabilităţi în domeniul Schengen, în părţile ce le privesc;

c) principiul cooperării şi coerenţei – autorităţile şi instituţiile cu responsabilităţi în domeniul Schengen cooperează, în condiţiile păstrării propriilor identităţi funcţionale în conformitate cu prevederile cadrului legal, astfel încât să se asigure simultan un statut de parteneriat şi relaţii echilibrate pe toate coordonatele activităţii;

d) principiul respectării drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale omului – se desfăşoară  cu respectarea  prevederilor  convenţiilor  şi  tratatelor internaţionale   privind   drepturile   şi     libertăţile fundamentale ale omului, la care România este parte.

Aderarea la spaţiul Schengen implică nu doar obligaţiile privind armonizarea legislativă, ci şi organizarea infrastructurii, a instituţiilor şi procedurilor necesare pentru aplicarea efectivă a acquis-ului Schengen. De asemenea, eforturi remarcabile trebuie alocate pentru asigurarea adecvată a resurselor umane necesare şi pentru instruirea personalului implicat, în vederea îndeplinirii cerinţelor Schengen. 

Un alt subiect important discutat a fost cel al cooperării poliţieneşti, în condiţiile eliminării controlului la frontiere. Cooperarea poliţienească, vamală şi cea judecătorească au fost dezvoltate împreună cu principiul liberei circulaţii a persoanelor pentru a asigura faptul că desfiinţarea controalelor la frontiere nu va conduce la o intensificare a criminalităţii organizate. Una din principalele măsuri compensatorii avute în vedere pentru asigurarea spaţiului libertăţii, securităţii şi justiţiei este cooperarea poliţienească intensificată.

Sebastian Olaru – purtator de cuvant Prefectura Salaj

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *